سومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر با مشارکت پژوهشگران و اساتید 12 کشور برگزار شد.
سومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، در دو روز یکشنبه و دوشنبه 14 و 15 آبان 1402 با مشارکت پژوهشگران و اساتید 12 کشور، به دو زبان فارسی و انگلیسی در 18 نشست تخصصی، در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
مشارکت سخنرانانی از دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مختلف از 12 کشور ایران، امریکا، انگلستان، چین، روسیه، ژاپن، شیلی، کانادا، لبنان، میانمار، نروژ، و هند خود نشان از اهمیت ایران در جهان و عرصة جهانی است. در این همایش 83 استاد و پژوهشگر مقالات خود را عرضه کردند.
در مراسم افتتاحیة این نشست در صبح روز یکشنبه 14 آبان، دکتر محمد سمیعی، دبیر علمی همایش، دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس همایش و رئیس دانشکدة مطالعات جهان، و دکتر محمدحسین رجبیدوانی، رئیس بنیاد ایرانشناسی، سخنران بودند.
دکتر عاملی در مراسم افتتاحیة همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، سخنرانی خود را با همدلی با مردم مظلوم غزه، بهخصوص کودکان، آغاز کرد و آن را بار سنگینی بر دوش همة ملتهای جهان خواند. وی با انتقاد از وجود روحیة قتلوعام در تاریخ جهان که خسارتهای بسیاری را برای بشریت بههمراه داشته است و ادامة آن تا عصر کنونی، گفت: «با وجود تأسیس سازمان ملل، آمریکا هنوز 6 سال از جنگ جهانی دوم نگذشته، 20 سال جنگ بیثمر و پرخسارت را در ویتنام آغاز کرد که 3میلیون 200 هزار انسان، و بیشتر آنان غیرنظامیان، جان خود را از دست دادند. و امروز در غزه، جهان کشتار بیش از 10000 انسان مظلوم را شاهد است، که بیش از 4000 نفر آنها کودکان و بیش از 20000 نفر آنها زنان غیرنظامی هستند.
«مدل جامعنگر کلان و خرد تاریخی، نسلی و بیننسل ایران انقلاب اسلامی: وجه مشترک تاریخی-تمدنی و هویتهای مقاومت و اقتضایی در دورة جدید» عنوان سخنرانی این استاد حوزة ارتباطات با رویکرد چندرشتهای بود. وی افزود: «از دهة 80 به بعد، ضمن احترام به رشتههای محض، دانش با روشی نظاممند و با هدف فهم پدیدهها، بهسمت دانش یکپارچه و همکاریهای بینرشتهای سوق یافته است.»
ایشان با این مقدمه وارد بحث دربارة ایران معاصر، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، شد و وجود این رشته را در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران امتیاز دانست و گفت: «فهم ایرانِ انقلاب اسلامی با اختلالهایی توأم شده است. اگر مدلی برای فهم ایران امروز نداشته باشیم، دچار خطای فهم و گرفتار اغراق خواهیم شد و از چهرة واقعی ایران، هم بهلحاظ جامعة ایرانی و هم بهلحاظ جامعة حکمرانی، و هم بهلحاظ روابط بینالمللی ایران دور خواهیم ماند.»
این عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامة سخنان خود به تبیین عوامل تقویتکنندة این اختلال در فهم ایرانِ انقلاب اسلامی پرداخت. وی انقلاب اسلامی را چنین معنا کرد: «بهعلاوهکردن دین در ادارة اجتماعی» و «منبعی برای اینکه دین عامل بروز انقلاب شد» و افزود: «تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تمامی جامعهشناسان عوامل بروز انقلاب را عواملی بهجز دینـ ازجمله فاصلة طبقاتی، بیعدالتی اجتماعی و سوسیالیسم میدانستند.». منشأ انقلابها بهطور عمده تفکرات چپ دنیا بود.
دکتر عاملی دین را در پیکرة تفکر اسلامی و کلیتی دانست که در دل آن بسیاری از مفاهیمـ ازجمله عدالتگرایی، مبارزه با ظلم و تبعیض، تأمین کرامت انسانیـ وجود دارد.
وی پس از تبیین درک اهمیت دین در وقوع انقلاب اسلامی ایران، عامل دوم برای گریز از اختلال در فهم ایرانِ انقلاب اسلامی را توجه به نگاه غربیها به انقلاب اسلامی ایران بیان داشت و گفت: «غربیها درککردند که ایران انقلاب اسلامی دیگر تأمینکنندة منافع آمریکا در منطقه نیست. بنابراین، به ایجاد اختلال در فهم ایرانِ انقلاب اسلامی پرداختند. ایرانیهراسی، قدم نخست بود. بعد اسلامهراسی و بعد انقلاب اسلامیهراسی را دامن زدند و با استفاده از رسانهها جهان را از این هراسها برعلیه ایرانِ انقلاب اسلامی پر کرد و تصویری پر از اختلال در فهم را پدید آورد.»
عامل سومی که این عضو شورای فضای مجازی، به تبیین آن در این نشست همت گمارد، ظهور اینترنت و فضای مجازی بود و آن را در دخالت عوامل بیرونی یا فراملیشدن و فرامحلیشدن فرهنگ بسیار مهم عنوان کرد و گفت: «از ارتباطات فرامحلی باید برای توسعة کشور بهره برد و بخش اختلالآفرین آن را حذف کرد. منابعی که با استفاده از آن، فرهنگ میشود، لزوماً بومی و ملی نیست.»
اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی در ایرانِ انقلاب اسلامی، با همکاری و مداخلة نظامی 14 کشور، با محوریت آمریکا، و توسط صدام، بخش دیگری از سخنان دکتر عاملی برای معرفی ابعاد اختلال در فهم را شامل میشود. وی در اینباره گفت: «بسته به کارکرد انحصار تصویری، ابهام دربارة ایران شکل خواهد گرفت.»
دکتر عاملی با معرفی این اختلالهای موجود، بخش دوم سخنرانی خود را به راههای شناخت چهرة واقعی ایران اختصاص داد و با این پرسش آغاز کرد: آیا میتوان ایران را تنها در همین مقطع چهل ساله شناخت و آن پیوندها و پیوستارهای تاریخی را رها کرد؟ در پاسخ گفت: «ایران را باید در مسیر تاریخی آن نگریست. ایران بهلحاظ قدمت تاریخی و سوابق پارینهسنگی به 800 هزار سال پیش بازمیگردد. پهنة جغرافیایی ایران در تاریخ بزرگتر از حال بوده است. قدمت تاریخی و تمدنی ایران جزو کهنترین موارد در تاریخ بشر است.»
مؤسس دانشکدة مطالعات جهان با اشاره به تأثیر ایران در منطقهـ در سوریه، لبنان، فلسطین، پاکستان، ترکیه، امریکای لاتین، و سایر نقاط جهانـ پهنة فرهنگی ایرانِ انقلاب اسلامی را بزرگتر از پهنة جغرافیایی آن دانست و گفت: «ریشة فرهنگ مقاومتی که امروز در جهان بهوجود آمده و تأثیرگذار است از ایران انقلاب اسلامی است.»
ضرورت فهم تاریخی تمدنی، و فهم امروزی در پیوند با عوامل مؤثر، جمعبندی این دو بخش سخنان رئیس سومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، تا اینجای سخنرانی خود در افتتاحیه بود.
وی در مقولة فهم امروزی از ایران معاصر صحبت از شقاق نسلی و تفاوت نسلی، بین گروه سنی 15 تا 24 ساله/ 18 تا 28 ساله، را بهانحراف کشاندن مسیر شناخت دانست و در تبیین آن گفت:
«قطعاً در این دوره، ما تنها با یک نسل روبهرو نیستیم. دهة هشتادیها چندنسلی هستند و نمیتوان آنها را صرفاً نسل زد، نسل آلفا یا نسل بتا دستهبندی کرد. در کنار اینها، نسل اربعین، نسل مبارزه را نیز باید دید. 5 میلیون نفر از همین نسل برای مبارزه در فلسطین ثبتنام میکنند و حضور انقلابی در این پهنه دارند. باید به نسلها لایهای نگریست تا به فهم عمیقتری دستیافت. در نگاه به نسل نباید صرفاً در خط زمان بهطور افقی نگریست بلکه به نسل باید در خط همزمان عمودی نیز نگریست.»
در نگاه از این منظر به جامعة امروز ایرانی، خصیصههای مشترک و متمایزکنندة هویتساز را ذیل دو تقسیم کلنگر برشمرد: «در ایران امروز دو گروه نسلی و دو جامعة ایرانی متمایز وجود دارد که در لایههایی اشتراکهایی نیز دارند: 1) هویت انقلابی و مبارز و طرفدار اسلام انقلابی، و 2) جامعهای دارای هویت اقتضایی.»
دربارة هویت اقتضایی متفکران مختلفی صحبت کردهاند. تعبیر دکتر عاملی از آن برخاسته از پژوهشهای عمیق وی در اینباره و متمایز از تعاریف موجود بود. وی گفت: «هویت اقتضایی هویتی بازتولید شده (دورگه و چندرگه که در یک گروه سنی استقرار هویتی ندارند) یا مشروعیتیافته و هنجاری (منطبق با هنجارهای اجتماعی) است. ذیل این دو هویت هویتهای بیشماری وجود دارد. فهم این هویتهای دیگر به ما در تشخیص لایههای اجتماعی کمک خواهد کرد.»
دکتر عاملی برای تبیین لایههای اشتراکی جامعة ایرانی به پیمایش مهر 1402 پژوهشگاه فرهنگ، هنر و اندیشة وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره کرد: «این پیمایش نشان میدهد جامعة ایرانی همچنان در لایههای دارای لایهها اشتراکی است. یکی از خطاها در بررسی هر جامعهای، “تحلیل رویدادی“ آن جامعه است. رویدادهای جامعه، هیجانی و واکنشی است. این واکنشهای رویدادی هرگز مبنای فهم عمیق اجتماعی نیست و باید آن را در حوزة خود مطرح کرد و معرف جامعة بههمپیوسته نیست.»
وی چهار عنصر مهم در لایههای اشتراکی جامعة ایرانی برشمرد: باور به مسلمان ایرانی بودن (با آمار 95 درصد)، عدالتگرایی (با رویکردهای متفاوت، از غزه تا مفاسد اجتماعی)، توجه به دیگری و مهربانی با دیگری، و عقلانیت دانشگرا و خردگرایی (با آمار 75درصد؛ که در ادبیات و شعر ایرانی و تاریخ ایران نیز متبلور است و در تربیت ایرانی دیده میشود).
سخن آخر دکتر عاملی در جمعبندی سخنان خود چنین بود: «ما امروز به الگویی برای مطالعات ایرانی نیاز داریم. این الگو باید حتماً تاریخی باشد و ایران را در پهنة تاریخی آن نگریست. حتماً باید جامعة امروز ایران را چندلایه نگریست تا بتوان به فهم رهاشده از اختلال دستیافت.» وی برگزاری چنین همایشهایی را در مسیر دستیابی به این هدف عنوان کرد و از دکتر محمد سمیعی، دبیر علمی همایش، دکتر زینب قاسمی، دبیر اجرایی همایش، و دانشجویان ایران و خارجی گروه مطالعات ایران، همکاران و سایر دستاندرکاران برگزاری این همایش بینالمللی قدردانی کرد.
در کتابچة چکیدههای فارسی این همایش، مشروح بیشتری از سخنرانی دکتر عاملی منتشر شده است. برای دریافت آن [اینجا] را انتخاب فرمایید.
دکتر سمیعی، دبیر علمی همایش، در مراسم افتتاحیة سومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، با یادآوری نخستین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر در 19 و 20 آبان 1398، و دومین همایش در دوران همهگیری کووید 19، بهطور برخط در 10 و 11 آبان 1400، گفت: «این همایش دوسالانه به پیشنهاد خانم دکتر قاسمی برگزار شد چون کنفرانسی با همین عنوان در امریکا دو سال یک بار برگزار میشود. با احترام به تمامی پروژهها و مراکز و دانشگاههای ایرانشناسی در سراسر دنیا، ایران را باید در ایران مطالعه کرد. لذا، ما به رشتة مطالعات ایران و این همایش در دانشگاه تهران بسیار مفتخریم.»
گستردگی پذیرش دامنة موضوعی ایران معاصر از منظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در همایش از رویکردهای کمیتة علمی این همایش بوده است. دبیر علمی همایش گفت: «موضوعهای ما در هر سه همایش ازپیش تعیینشده نبود. جامعة پژوهشگران و علاقهمندان به ایران تعیینکنندة موضوعهای نشستها هستند. در کمیتة علمی همایش، پس از پذیرش مقالات طی داوری علمی، مقالات را در نشستها موضوعبندی کردهایم. بهطور مثال، در همایش اول در سال 1398، نشستهایی داشتیم با موضوع ایرانشناسی در ترکیه، جامعهشناسی (1) و (2)، سیاست ایران، آموزش زبان فارسی، ایرانشناسی در کشورهای مختلف، و نشست ویژة ایران و فرانسه. در همایش دوم در سال 1400، نشستهای موضوعی زیر را داشتیم: جامعه و فرهنگ؛ ایران، روسیه و کشورهای آسیایی؛ سیاست ایران و غرب؛ ایران و خاورمیانه. در همایش سوم، بدون آنکه جهتی به مقالات پذیرفتهشده داده باشیم، گرایشهای جدیدی را شاهد بودیم، بهطور مثال، نگاه به شرق، روابط ایران و چین با مشارکت ارائهدهندگانی از کشور چین، و مقالاتی در خصوص مسائل زنان.»
سوابق هر سه همایش برگزار شده در وبگاه https://iranianstudies.ut.ac.ir/ در دسترس علاقهمندان است.
نگاههای متنوع از منظرهای مختلف به ایران و در کنار هم قرارگرفتن آنها دیگر بخش سخنان دکتر سمیعی بود و گفت: «هگل معتقد است فرهیختگی در دنیای سنتی اصلاً جنبة تخصصی نداشته و مفهومی بسیار گسترده بوده است تحت عنوان دانش و خرد. وبر در مباحث بروکراسی مفصل بدان پرداخته و آن را در فرهنگهای مختلف بررسی کرده است، ازجمله در چین قدیم، و در اروپای قدیم. در تمامی فرهنگهای سنتی دانشمند، دانشور و عالِم شخصیتهای متخصصی به تصور امروز ما نبودهاند. در فرهنگ ما شیخ بهایی در هر زمینهای پیشرو بوده است و صمدیة شیخ بهایی هنوز تدریس میشود. آشتی رشتههای مختلف بهمنزلة فرهیختگی در عالم سنت بوده است، ولی وقتی بروکراسی و تقسیم کار از دیدگاه مارکس و ارمغان دنیای صنعتی روی کار آمد، رشتهها از هم جدا شد و در دنیای آکادمیک همهچیز تخصصی و تخصصها مدام باریکتر و جزئیتر شد. حسن آن این است که تمام عمر محدود انسان متمرکز بر یک چیز میشود. جنبة منفی آن این است که واقعیت تخصصی نیست. مشکلات بشریت با یک تخصص حل نمیشود. تقلیل توسعه به اقتصاد اشتباهی بود که در نیمة دوم قرن بیستم بشر مرتکب شد. تخصصها را باید کنار هم جمع و در گفتگو با هم و از منظرهای مختلف بررسی کرد تا شبیهسازیی از فرهیختگی شکل گیرد.»
دکتر سمیعی به شخصیت بسیار تأثیرگذار جلالآلاحمد اشاره کرد که مدرک تحصیلی دکتری نداشت. همچنین، علی شریعتی را نام برد که وجه شهرت او با تحصیلات او سنخیتی ندارد. همچنین، به شخصیت بسیار تأثیرگذار امام راحل اشاره داشت که با وجود تخصص ایشان در فقه و اصول و سایر رشتهها مانند عرفان و تصوف، شخصیتی رشتهای محسوب نمیشد و هوشمندی سیاسی ایشان در میان رهبران جهان کمتر دیده شده است. شخصیت تأثیرگذار دیگری که دکتر سمیعی نام برد، نوام چامسکی بود که با رشتة تخصصی او، زبانشناسی، مرتبط نیست. ادوارد سعید نیز که بهدلیل مسائل جاری غزه، بهطور ویژه از او یاد شد و در حوزة روابط غرب و شرق شاخص است در رشتة نقد ادبی تحصیل کرده است. دکتر سمیعی با این مثالها نتیجهگیری کرد: «شخصیتهای تأثیرگذار نگاه تنگ رشتهای نداشتهاند. مقالات تخصصی اسکن و ارجاعدهی میشود، اما مطالعه و برداشت عمیقی از آن صورت نمیگیرد. در حالیکه کتابهایی که فرهیختگان مینگاشتند مطالعه میشد و برداشت عمیق از آن بسیار تأثیرگذار بود.»
دبیر علمی همایش فایدة چنین همایشهایی را در این دانست که افراد از حوزههای مختلف گردهممیآیند و از رویکردهای مختلف به گفتگو مینشینند و این گفتگو ثمرات مفیدی خواهد داشت.
دکتر رجبی، سومین سخنران افتتاحیة سومین همایش بینالمللی ایران معاصر، با یاد شهدای غزه و آرزوی پیروزی قاطع و سریع مردم قهرمان، مسلمان و مظلوم غزه، و رسوایی و نابودی رژیم خشن و ددمنش صهیونیستی و حامیان تبهکار آن، سخنران خود را با عنوان «ضرورت مطالعات چندجانبة ایران معاصر» ایراد کرد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی بیان داشت که تاریخ قاجار از منظر پهلویها و با نگاه منفی به آن دوران نگاشته شده است و افزود: «دوران قاجار از نظر نظامی و سیاسی دوران مطلوبی نبوده است، اما بهلحاظ فرهنگی دورانی درخشان است.» شاهد مثال وی هنر معماری قاجار، نقاشی، صنایع دستی، و هنرهای آیینی بود.
تلقی برخی از دوران معاصر ایران از عصر صفویه است. دکتر رجبی عصر صفویه را نیز دوران درخشان ایران دانست. البته، از شکلگیری جریان اخباریگری نیز در این دوران سخن گفت: «جریان اخباریگری روند پیشرفت علم و تمدن را بهشدت کند کرد. در گذشته دانشمندان ما از زوایای مختلف علوم را تحصیل میکردند و در تمامی آن عرصهها صاحبنظر بودند.» بررسی پیامدهای رواج اخباریگری، همچنین، مطالعة پیامدهای انقلاب اسلامی ایران در جهان از موارد مطرحشدة ایشان برای مطالعة عمیق در مجامع علمی و دانشگاهی بود.
دکتر رجبی به اهمیت ایرانشناسی در جهان پرداخت و گفت: «در بسیاری از نقاط دنیا، در غرب و حتی در اسرائیل، به ایرانشناسی میپردازند. هدف مرحوم دکتر حبیبی، مؤسس بنیاد ایرانشناسی، این بود که این بنیاد در مباحث ایرانشناسی مرجعیت یابد. هدف ما در بنیاد ایرانشناسی آن است که عظمتهای ایران را در دوران باستان، در دوران اسلامی و در دوران انقلاب اسلامی بازشناسی کنیم.»
از نگاه دکتر رجبی، رواج ایرانهراسی، اسلامهراسی، و شیعه ستیزی در سالهای اخیر در جهان، برای جلوگیری از شناخت ایران شکل گرفته است. وی با انتقاد از دوران پهلوی که ایران را از قدرت ساقط کرده بود، گفت: «با مطالعات عالمانه باید حقایق را بررسی و با بهرهمندی از امکانات فضای مجازی ترویج کرد. انقلاب اسلامی به ایران عظمت بخشید و عظمت ایران باستان و اسلام را به این کشور بازگرداند. امروز ایران کانون توجهات بینالمللی شده است. بهبیان رهبر معظم انقلاب، ایران قطب سومی را بهنام اسلام، در جهان ایجاد کرد و نظام دوقطبی اسلام و استکبار شکل گرفت. غربیها از رنسانس جدایی دین از سیاست را رواج دادند. انقلاب اسلامی نهتنها مبانی آنها را به چالش کشید و تمدنی نوین را پایه نهاد، بلکه آن را شکست: بازگشت دین به عرصة سیاست و اجتماع، و تشکیل حکومتی دینی.»
اختتامیة این همایش در روز دوشنبه 15 آبان 1402، با سخنرانی دکتر محمدجواد ظریف، دانشیار دانشکدة مطالعات جهان، و دکتر زینب قاسمی، دبیر اجرایی همایش، به زبان انگلیسی برگزار شد.
برای دریافت فیلم نشست اختتامیه [اینجا] را انتخاب فرمایید.
ادارة نشست افتتاحیه و اختتامیة این همایش را دکتر توحید اسدی، از فارغالتحصیلان این دانشکده، برعهده داشت.
شانزده نشست تخصصی این همایش به شکل دو نشست همزمان انگلیسی و فارسی، در دو روز یکشنبه و دوشنبه 14 و 15 آبان 1402 برگزار شد.
نشست (1): به زبان فارسي؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: جامعه و فرهنگ (1)
یکشنبه 14 آبان ساعت 10:15 – 12:00 | رئيس نشست: دکتر شاهو صبار | سخنرانان و عناوين مقالات: · بررسی تطبیقی روایتهای تاریخی از یهودیان در ایران در 1300 تا 1357ش/ شهرزاد اعتمادی، افشین زینیزاده (دانشگاه تهران) · همزیستی با یهودیان در ایران/ سیدهادی برهانی (دانشگاه تهران) · بررسی و تحلیلی حافظۀ جمعی ایرانیان: مطالعة موردی قحطی (1298-1296ش)/ محمد سمیعی، محمد کریمی (دانشگاه تهران) |
Session (2): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · 50 years after the coup: Chilean-Iranian relations revisited/ Renato Vélez Castro (University of Santiago de Chile) · The impact of sanctions on Iranian public opinion: A comparative study of war, economic crisis and sanctions / Reza Asadian (Keio University, Tokyo, Japan) (Online) | Chair: Dr Mehdi Ahouie | Subject: Iranian Foreign Policy Sunday November 5 10:15-12:00 |
نشست (3): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: سیاست 1 یکشنبه 14 آبان ساعت 13:00 – 14:45 | رئيس نشست: دکتر محمدرضا دهشیری | سخنرانان و عناوين مقالات: · گرایش تدریجی روشنفکران ایرانی به اسلام سیاسی پس از پایان جنگ جهانی دوم/ سیدقاسم ذاکری (وزارت امور خارجه) · مطالعة تطبیقی نخستین تجربههای تحزب در ایران و ترکیه در عصر مشروطه ۱۹۰۶-۱۹۱۸م/ رضا دهقانی (دانشگاه تهران) · بررسی مواجهة علمای شیعة اصفهان و عتبات با بحران خارجی (از منظر سرمایة اجتماعی)/ محمد سمیعی، الهه فرحی (دانشگاه تهران) |
Session (4): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · Living experience of Iranian with African decedents/ Atefeh Toghyani (University of Tehran, Tehran, Iran) · The identity of the Iranian Kurdish diaspora in the UK: A study of Iranian Kurdish identity in a transnational context/ Mosleh Daneshvar, Reza Bagheri (University of Tehran, Tehran, Iran) · Colonization beyond territory: A study of orientalist self-perceptions among Iranians/ Shahoo Sabbar, Saeed Mohammadi, Zeinab Ghasemi Tari (University of Tehran, Tehran, Iran) · Considering Kumzari: Exploring the linguistic and geographic boundaries of Persian studies/ Emily Jane O’Dell (Parami University) (Online) | Chair: Dr Ebrahim Mohseni | Subject: Iranian Society and Culture (1)
Sunday November 5 13:00-14:45 |
نشست (5): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: سیاست خارجی و روابط بینالملل (1) یکشنبه 14 آبان ساعت 15:00 – 16:45 | رئيس نشست: دکتر سید علی مرتضویان | سخنرانان و عناوين مقالات: · فراتحلیل مبادلات فرهنگی ایران و چین/ نا شائوکیان (دانشگاه تهران) · تبارشناسی امنیتیسازی جمهوری اسلامی ایران در دورة پساجنگ سرد و پساقطبی (از ۱۹۹۱م تاکنون)/ محمدجواد ظریف، ساسان کریمی (دانشگاه تهران) · کاربرد نظریههای عواطف در درک تداوم خصومت بین ایران و آمریکا/ جنیس وبستر (دانشگاه تهران) · واکاوی علل دیدگاههای متفاوت رؤسای جمهوری فرانسه دربارة پروندة هستهای ج. ا. ایران (از دولت ژاک شیراک تا دولت امانوئل مکرون)/ فرزاد سلطانی (دانشگاه اصفهان) |
Session (6): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · Gender justice in Islam: A critique of Ziba Mir-Hosseini’s humanistic ethic of social justice by using Shi’i epistemological assumptions/ Tim Orr (Indiana University-Purdue University Columbus) (Online) · Hollywood’s representation of the female Iranian identity since the 1979 Islamic Revolution/ Reza Vedadi (Loughborough University, England) · The “Meddling Circles”: A recently-circulated term in Iranian political literature in definitions, examples, and expectations of women/ Zohreh Nosrat Kharazmi (University of Tehran, Tehran, Iran) · Challenges of Iranian women’s use of information and communication technologies: A survey-based analysis/ Mahdi Ahouie, Haniyeh Samei (University of Tehran, Tehran, Iran) | Chair: Dr Heshmat Moinifar | Subject: Iranian Society and Culture (2)
Sunday November 5 15:00-16:45 |
نشست (7): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: هنر، ادبيات و ایرانشناسی (1) یکشنبه 14 آبان ساعت 17:00 – 18:45 | رئيس نشست:
دکتر زینب قاسمی | سخنرانان و عناوين مقالات: · تأملی بر سفرنامة ایران و ایرانیان، نوشتة لومنیتسکی/ الهه کریمی (دانشگاه تهران) · زبان فارسی حلقة پیوند فرهنگ و تمدن ایرانی و ایرانشناسان فرانسوی/ سیدوحید یعقوبی (پژوهشگر) · نقش شبکة فرهیختگان وابسته به انجمن آسیایی فرانسه در مراودات فرهنگی و ادبی بین ایران و فرانسه در قرن نوزدهم (مطالعة موردی: میرزا حبیب اصفهان)/ سمیه حمیدی (بنیاد ایرانشناسی) · بررسی تطبیقی دیدگاه سیدجواد طباطبایی و ادوارد سعید دربارة سفرنامههای شرقشناسان/ سیده سارا فاطمیان، امید بابلیان (دانشگاه تهران) |
Session (8): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · Investigating resistance against economic reforms: Case study: Iran during 2011-2022/ Pouria Hamouni (University of Tehran, Tehran, Iran) · The geopolitical implications of social unrest and external pressure in Iran/ Eric Lob & Mazaher Koruzhde (Florida International University, USA) (Online) · Discourse analysis of 2022 Iranian protests in Latin American most popular newspapers in Twitter/ Elaheh Nourigholamizadeh (University of Tehran, Tehran, Iran) · Unintended positive impacts of sanctions on Iran: A historical analysis within a changing global landscape/ Chris Weaver (Norwegian University of Life Sciences), Setareh Sadeqi (University of Tehran, Tehran, Iran) · From empires to systems … and back to Empires? System paradigm in the intellectual traditions of Iran, China and Russia/ Oleg Pakhomov (Tohoku University, Japan) | Chair: Dr Mohammad Kazem Sajjadpour
| Subject: Iranian Politics (1) Sunday November 5 17:00-18:45 |
نشست (9): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: سياست خارجی و روابط بینالملل (2) دوشنبه 15 آبان ساعت 08:30 – 10:30 | رئيس نشست: دکتر عباس ملکی | سخنرانان و عناوين مقالات: · ایران و اتحادیة اقتصادی اوراسیایی: توافق تجارت آزاد ۲۰۲۳م/ احسان رسولینژاد، مینا اوتادی (دانشگاه تهران) · ایران و بحران قفقاز: تاملی بر ریشههای تاریخی، مسائل معاصر و آینده/ سیده مطهره حسینی (دانشگاه پیام نور) · فشار حداکثری بهمثابة جنگ ترکیبی چندلایه علیه جمهوری اسلامی ایران: روایتی آمریکایی/ حسن حسینی، امیرمحسن هادیان (دانشگاه تهران)، محمدکاظم سجادپور (دانشگاه روابط بینالملل) · تأثیر تحول نظم بینالمللی بر روابط جمهوری فدرال آلمان با جمهوری اسلامی ایران/ بهزاد احمدی (دانشگاه تهران) |
Session (10): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · The politicization versus securitization of JCPOA: A comparative study of the US and Iranian policy advisory systems/ Majid Afshani (Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran), Seyed Mohamad Sadegh Emamian (Sharif University of Technology, Tehran, Iran) · Islamic Republic of Iran “Look East” policy toward Africa/ Amirbahram Arabahmadi (University of Tehran, Tehran, Iran) | Chair: Dr Reza Bagheri | Subject: Iranian Politics (2) Monday November 6 08:30-10:30 |
نشست (11): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: هنر، ادبیات و ایرانشناسی (2) دوشنبه 15 آبان ساعت: 10:45 – 12:15 | رئيس نشست: دکتر فریبا افکاری | سخنرانان و عناوين مقالات (*سخنران در نشست): · جایگاه ایرانشناسی در مطالعات اوراسیایی/ جهانگیر کرمی (دانشگاه تهران) · شعر فارسی و هویت ایرانی/ روحاله حسینی (دانشگاه تهران) |
Session (12): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · Iran and U.S. sanctions: From the perspective of China/ Jihang Zhen (Northwest University, China) · Iran’s Eastern oriented foreign policy in the eyes of Western media: news coverage of Iran’s agreement with Saudi Arabia/ Hamideh Molaei (University of Tehran, Tehran, Iran) · The rising US-China– India paradigm in Asia-Pacific region and its impact on Iran’s “Look to the East Policy”/ Maziar Mozaffari Falarti, Farzan Safari Sabet (University of Tehran, Tehran, Iran) · Ancient Iranian Zoroastrianism in China/ Zhang Xiaogui (Jinan University, China) | Chair: Dr Mohammad Reza Saidabadi | Subject: Iran and Asia Monday November 6 10:45-12:15 |
نشست (13): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: جامعه و فرهنگ (2) دوشنبه 15 آبان ساعت: 13:15 – 15:00 | رئيس نشست: دکتر یونس شکرخواه | سخنرانان و عناوين مقالات: · تحلیل سیاستهای مدیریت مهاجرت نخبگان در کشور؛ خلأها و راهبردها/ بهناز موحدی (مرکز بررسیهای استراتژیک) · بذر متاورس در زمین امیدها و تردیدها؛ شکوفایی یا نارسایی؟مطالعۀ وجوه برجستة متاورس در فضای وب ایران/ سیدمیلاد موسوی حقشناس، احسان شاهقاسمی (دانشگاه تهران) · مصرف اقلام مد مجازی در بازیهای برخط بین کودکان ایرانی؛ مطالعة موردی زپتو/ منیژه اخوان (دانشگاه تهران) · نگاهی بر موضوع مهاجرت بازگشتی ایرانیان: فراتحلیل نگاشتههای داخلی/ شیما زارع، مهدی آهویی (دانشگاه تهران) |
Session (14): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · Evaluating the evolution of Iran’s regional foreign policy under the Raisi administration using role theory/ Mohammad Reza Saeidabadi (University of Tehran, Tehran, Iran) · Israeli scholars’ construction of Iranian national identity/ Elham Kadkhodaei (University of Tehran, Tehran, Iran) · Iran and Saudi Arabia’s rapprochement: The constraints of a nascent thaw/ Mohammad Soltaninejad (University of Tehran, Tehran, Iran) | Chair: Dr Mohammad Ali Mousavi | Subject: Iran and the Middle East Monday November 6 13:15-15:00 |
نشست (15): به زبان فارسی؛ تالار حنانه (نیمطبقة چهارم شرقی)
عنوان نشست: سیاست (2) دوشنبه 15 آبان ساعت: 15:15 – 16:45 | رئيس نشست: دکتر جهانگیر کرمی | سخنرانان وعناوين مقالات: · مقاومت اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی: درسهایی از فدراسیون روسیه برای ایران/ احسان رسولینژاد، پریسا صبری (دانشگاه تهران) · اسلام و سیاست در ایران؛ دیدگاههای متفاوت و متضاد/ علیاکبر علیخانی (دانشگاه تهران) · شکافهای سیاسی و چالشهای سیاستگذاری سینمایی در ایران/ حجتاله ایوبی (دانشگاه تهران) |
Session (16): in English; Melal Hall (East Fourth Floor)
Speakers and Topics: · What can we find in studying anomalies? A method of exegesis for Ali Shari’ati’s Marxism and Other Western Fallacies/ Nazanin Zarepour (University of Toronto, Canada) · Postcolonial resistance in Iran’s foreign policy behavior: A post revolutionary journey/ Sima Baidya (Jawaharlal Nehru University, India) (Online) · Evolutions of Iran’s oil contracts with international oil companies from the point of view of national interests (1872-1974)/ Roohollah Kohanhoosh Nejad (University of Tehran, Tehran, Iran) | Chair: Dr Mohammad Samiei | Subject: Iran and the West Monday November 6 15:15-16:45 |
دیدگاهتان را بنویسید