برگزاری چهلونهمین جلسۀ شورای عمومی دانشکدۀ مطالعات جهان با حضور رئیس دانشگاه تهران
چهلونهمین جلسۀ شورای عمومی دانشکدۀ مطالعات جهان، با حضور دکتر محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، و دکتر مهدی شهبازی، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی دانشگاه، در روز دوشنبه 5 تیر 1402 در تالار ملل دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.
آغاز این جلسه با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید، با قرائت دکتر جواد شعرباف، رسمیت یافت.
دکتر مقیمی، با تسلیت به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ص)، لقب ایشان را بهعنوان «شکافندۀ دانش» بهکار برد و ابراز امیدواری کرد که دانشگاهیان بیش از پیش برای شناخت این امام و سایر ائمۀ بزرگوار تلاش کنند.
رئیس دانشگاه تهران، از فضای همدلانه و همگرایی در دانشکدۀ مطالعات جهان تجلیل کرد و آن را ویژگی مهم پیشرفت در این دانشکده خواند و افزود: «جناب آقای دکتر عاملی، پدر معنوی این دانشکده، برپایۀ فکری پخته و ایدهای خوب در دهۀ 80 این دانشکده را تأسیس کرد.»
دکتر مقیمی ضرورت پیگیری سه رویکرد اصلی را برای دانشکدۀ مطالعات جهان رهنمود داد: رویکرد میانرشتهای و چندرشتهای، رویکرد تطبیقی، و رویکرد کاربردی؛ و افزود: «این دانشکده در حوزۀ علوم اجتماعی و علوم انسانی یکی از پرکاربردترینهاست. شناخت کشورها بهخودیخود هدف نیست. پس از شناخت، باید رویکرد جامع چندرشتهای برای شناخت جهان و دنیای اطراف لحاظ شود. برای اینکه بتوانیم محلی عمل و اقدام کنیم، حتماً باید رویکرد جهانی داشته باشیم. جهانیشدن و جهانیسازی واقعیتی است پیش روی ما و باید از دستاوردهای دنیای مدرن برای تأمین آسایش مردم استفاده کرد.»
تأکید رئیس دانشگاه تهران بر توسعۀ میانرشتهها بود، بهگونهای که رشتههای مختلف در آن سهیم باشد و تأکید کرد: « توسعه باید همهجانبه باشد و لازم است با توجه به رویکردهای مختلف اجتماعی و روانشناختی پیش رفت.»
در رویکرد کاربردیسازی دانش، گامبرداشتن با شناخت، رهنمون ایشان بود و ادامه داد: «شناخت در گام نخست باید عمیق باشد. در جامعۀ بینالمللی تقسیم کار وجود دارد. باید کشورهایی را که در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، روانشناختی، علوم اجتماعی و مدیریت سابقۀ درخشان دارند خوب شناخت. دانشگاهیان باید از دانش خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.»
در رویکرد تطبیقی نیز گفت: «در متدولوژی تطبیقی باید بر مبنای مقایسه و شناخت بهتر کشور خود حرکت کرد. برای تقویت ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی لازم است تعامل و مشارکت میان دانشکدۀ مطالعات جهان و سایر دانشکدهها شکل گیرد. باید تقسیم کار و بهرهگیری از تخصصها در سایر دانشکدهها دنبال شود.»
رئیس دانشگاه تهران، دانشکدۀ مطالعات جهان را دارای ظرفیتی بینظیر خطاب کرد که میتوان از فعالیتهای علمی در آن برای استفادۀ بهینۀ ذینفعان بهرهمند شد.
انتقاد از روحیۀ تمرکزگرایی در دانشگاه انتقاد دکتر مقیمی از بدنۀ اجرایی بود. اتفاقات خوب در جذب دانشجویان بینالملل، تأمین گرنت بینالمللی برای اساتید، و تجهیز آزمایشگاهها و کمپهای مهارتورزی دانشجویان نویدهای خوب رئیس دانشگاه از روندهای آتی دانشگاه بود.
بخش ویژهای از سخنان دکتر مقیمی، به بدنۀ کارکنان و نقش مهم آنان در دانشگاه اختصاص یافت و با بیان این جمله، بر این باور صحه گذاشت: «ایجاد حس عزت و احترام در همکاران علمی و کارکنان سبب انتقال این حس به دانشجویان و به جامعه خواهد شد.»
ایشان در نشستی مجزا با کارکنان دانشکده، از نزدیک جویای شرایط و مشکلات آنان شد.
دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان، نیز با خیرمقدم به رئیس محترم دانشگاه، شهادت حضرت امام باقر (ص) را تسلیت گفت. همچنین، در خاتمۀ سال تحصیلی 1401- 1402 به اساتید خسته نباشد گفت.
تأکید دکتر سمیعی بر ماهیت بینالمللی این دانشکده، و رویکرد برنامهریزیشده و مستمر دانشکده در برگزاری همایشهای بینالمللی با کمترین هزینه، با ستایش توانایی کارکنان و همکاران این دانشکده همراه بود. از اسفند 1401 تا کنون سه همایش بینالمللی با مشارکت اساتید و پژوهشگران از بیش از 20 کشور در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شده است: همایش بینالمللی نظام قدرت جهانی در اسفند 1401؛ همایش بینالمللی مطالعات فرانسه در 11 و 12 اردیبهشت 1402 و چهارمین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه در 8 و 9 خرداد 1402. سومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر نیز در 14 و 15 آبان در این دانشکده برگزار خواهد شد.
رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان یکی از ویژگیهای مهم تحصیل در این دانشکده را تسلط به زبان اصلی آن کشور عنوان کرد. همچنین، این دانشکده را دارای نخستین رتبۀ دانشگاه تهران در جذب دانشجویان بینالمللی بر اساس تنوع ملیتی خطاب کرد. همچنین، برپایۀ پژوهشهای انجامشده درصد بیکاری در میان فارغالتحصیلان این دانشکده را فقط 5/8 درصد اعلام کرد.
دکتر سمیعی، فضای خوب، صمیمانه و همدلانۀ اعضای هیئت علمی در این دانشکده را، علیرغم دیدگاهها و گرایشهای مختلف افراد، به حسن و برکت انتخاب و سلامت نفس جناب آقای دکتر عاملی در تأسیس این دانشکده و جذب اعضای همکار و همدل نسبت داد.
دکتر سعیدرضا عاملی، مؤسس دانشکدۀ مطالعات جهان، با تأکید بر اینکه مطالعات جهان و کشورشناسی، در کنار روابط بینالملل، در رسیدن به شناخت از جهان جایگاه مهمی دارد افزود: «با توجه به پیچیدگیهای جهانی، باید از ظرفیتهای مهم موجود در دانشگاه و در این دانشکده برای شناخت لایههای مهمتر استفاده کرد. بیشتر در جهان غرق شدهایم. زیستبوم جهان بر هم تأثیر میگذارد. باید بتوانیم از ایدهها در عرصۀ جهانی و در محیط استفاده کنیم. با توجه به خیز دانشکده، امیدواریم به ظرفیتهای بزرگی برسیم و در ذیل این دانشکده نگاه جهانی را بیشتر دنبال کنیم.»
دکتر عاملی در تصمیمسازیهای کشور، دانش را مبنای توانیی دانست و گفت: «رشتههای این دانشکده باید هرچه بیشتر تقویت شود. با نگاه میانرشتهای، چندرشتهای و بینرشتهای باید به نگاه 360 درجهای رسید.» وی از رئیس دانشگاه خواست نگاه تضعیفکننده به رشتههای علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم پایه برداشته شود و لازم است محیط رشتهها در دانشگاه آرام شود و با نگاه تحقیر به رشتهها نگریسته نشود.
پدر معنوی دانشکدۀ مطالعات جهان درخواست کرد در تفاهمنامههای ملی جایگاه و نقش این دانشکده را لحاظ شود. وی با انتقاد از رویکرد تخصیص بودجه به دانشکده بر پایۀ تعداد دانشجو، گفت: «منابع مالی و بودجۀ این دانشکده بسیار ضعیف است. همایشهای پرشمار این دانشکده با کمترین منابع مالی و بیشترین مشارکت بینالمللی انجام میشود.»
مؤسس دانشکدۀ مطالعات جهان، در خاتمۀ سخنان خود، از ریاست دکتر سمیعی تمجید کرد.
دکتر جواد ظریف، دانشیار دانشکدۀ مطالعات جهان، این دانشکده را تابلویی خوب برای دانشگاه در سیاست جهانی خطاب کرد. همچنین، از دانشگاه در کمک به تأسیس رشتۀ نظام قدرت جهانی در این دانشکده تقدیر کرد و افزود: « شناخت تحولات جهانی و سمت و سویی که جهان بدان سمت میرود از ضروریات است. در همه جای دنیا و در دانشگاههای معتبر مطالعات جهان دنبال میشود.» او نیز از نحوۀ مدیریت دکتر سمیعی تقدیر کرد.
دکتر سنایی، دانشیار دانشکده، در مرزبندی دایر ادارات، دانشکدهها و دانشگاه، دانشکدۀ مطالعات جهان را در مرکز دانست که خروجی آن برای استفاده در دستگاههای اجرایی نزدیکتر است. وی میانرشتهای و چندرشتهای بودن رشتههای این دانشکده را مسئولیتی سنگین دانست و رشد این دانشکده را در تعامل با دیگر دانشکدهها خطاب کرد. وی از حذف گروه روسیه و ادغام آن در گروه مطالعات اروپا انتقاد کرد. دکتر سنایی نیز مدیریت دکتر سمیعی را موجبات پیشرفت دانشکده دانست و ابراز امیدواری کرد این روند ادامه یابد.
دکتر محمد موسوی، دانشیار دانشکده، تدریس به زبان اصلی در این دانشکده را کاری دشوار دانست که دانشکده بهخوبی عهدهدار آن بوده است و خواستار حمایت جدی دانشگاه از این دانشکده و کمک به جذب اساتید خاص برای این دانشکده شد. وی رشتهای این دانشکده را کاربردیترین رشتههای علوم انسانی دانشگاه و این دانشکده را ویترین بینالمللی دانشگاه خطاب کرد. از بروکراسی مطول و پیچیدۀ اداری انتقاد داشت. دکتر موسوی نیز برای تحقق خواستههای ریاست دانشگاه، خواستار استمرار مدیریت دکتر سمیعی شد.
دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دانشیار دانشکده، تلاش دانشکده را در جذب دانشجویان جدیتر برای فعالیتهای سودمند میانرشتهای با تسلط بر زبان اصلی هر کشور، به جای اتخاذ رویکرد کمّی، راهبرد این دانشکده دانست. همچنین، از حس ناامنیای سخن گفت که اساتید و دانشجویان ایرانی در تعامل با اساتید و دانشجویان اروپایی احساس میکنند و خواهان اتخاذ تدبیر این زمینه شد.
دکتر احسان رسولینژاد، معاون اداری و مالی دانشکده، وضعیت ضعیف مالی دانشکده، مستقرنبودن نیروی حراست در این دانشکده، و عدم پرداخت شهریههای دانشجویان خارجی از 1400 تا کنون به این دانشکده را با رئیس دانشگاه مطرح کرد و از روحیۀ خوب، و تعهد تماموقت دکتر سمیعی در ادارۀ دانشکده در کنار جایگاه علمی ایشان تقدیر کرد.
دکتر روحاله حسینی، از برخورد نامناسب با مهمانان خارجی در ورود به پردیس شمالی انتقاد داشت و دکتر ناهید پوررستمی، نیز از حذف گروههای دانشکده انتقاد کرد.ز.ج.
دیدگاهتان را بنویسید