سیوهفتمین نشست ژاپنشناسی با سخنرانی کارآفرین موفق ایرانی در ژاپن
سیوهفتمین نشست ژاپنشناسی با سخنرانی کارآفرین موفق ایرانی در ژاپن
سیوهفتمین نشست ژاپنشناسی با عنوان «مدیریت ژاپنی با تأکید بر ارتباطات میان دو بخش خصوصی و دولتی» در روز دوشنبه 24 مهر 1402 بهطور حضوری و مجازی در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.
دکتر ناهید پوررستمی، مدير گروه مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه، در دانشكدة مطالعات جهان در ابتدای نشست به بیان اهمیت نشستها پرداخت و گفت: «این نشستها فرصتی است برای انتقال تجربههای زیستة سخنرانان در حوزههای مختلفی چون فرهنگ و اقتصاد ژاپن و تبدیل آن به دانش مکتوب.»
علیرضا غلامعلی مجدآبادی، کارآفرین موفق ایرانی در ژاپن و مدیرعامل هلدینگ ژاپنی راهابریشم، سی سال پیش بدون هیچ شناختی از ژاپن و زبان ژاپنی و بدون داشتن آشنایی و ریالی پول برای کار عازم ژاپن شد. ایشان با کمک دانشهای اندوختة خود از تجربههای کاری، از دورانی کودکی و انجامدادن کارهای خرد و فعالیت در مس سرچشمة کرمان پا به ژاپن گذاشت.
در ادامه ایشان با مثالهایی از شرکتهای نامدار ژاپنی، به توضیح فلسفة فکری آنان و عامل موفقیت خود پرداخت.
فلسفة نیسابورو تاکاناشی (Nisaburo Takanashi)، مؤسس شرکت توکیو کوکاکولا، این است که ارتباط با مشتریان تنها محدود به مغازه و شرکت نمیشود و باید ارتباط نزدیک و مستمری با مشتریان خود داشته باشیم و آنها را بخشی از اعضای خانوادة شرکت بدانیم و برای کسب رضایت آنها حداکثر تلاش خود را به کار ببندیم.
کیوشی ایچیمورا (Kiyoshi Ichimura)، پایهگذار شرکت ریکو، از ستارگان رشد اقتصادی در ژاپن است و به «خدایمدیریت» نیز شناخته میشود. ایشان معتقد است که اگر از ابتدا فقط به فکر سود کوتاهمدت خود باشیم، آن کسبو کار رشد چندانی نخواهد داشت و متوقف خواهد شد. اما اگر هدف و تلاش ما برای رفاه و خوشبختی مردم دنیا باشد، یقیناً آن کسبوکار سودآور خواهد شد. همچنین، کسب درآمد و سودهای بزرگ و راحت فضای کاری را مسموم و در عرضة خدمت به مشتریان خدشه وارد میکند.
فلسفة شرکت پایونیر (Pioneer) این است که «باید جدیدترین و بهترین فناوریهای روز دنیا را آنقدر ساده و ارزانقیمت کرد تا عموم مردم جامعه توان خرید و استفاده از آن را داشته باشند. شرکتی که از عهدة این کار بر نیاید محکوم به فناست.»
شعار شرکت اومرون (Omron)، سازندة تجهیزات الکترونیکی، این است: «خوشحالکردن دیگران، شما را نیز خوشحال میکند. اینمفهوم، پایه و اساس راهبرد شرکت برای اولویتدادن به کیفیت در خدمات و اولویتدادن به رضایت مصرفکننده و مشتری است.»
کوجی کوبایاشی (Kōji Kobayashi)، مدیرعامل شرکت نِک، اینطور بیان میکند که در مسیر صعود، نخست شیبهای کمخطری وجود دارد که عبورکردنی است. اما، در نزدیکی قله، مشکلات غیرمنتظره و شیبهای تندی پدیدار میشود و برای عبور از این مراحل سخت تلاش، نوآوری و خلاقیت بسیاری لازم است.
فوکوجیرو سونو (Fukujiro Sono)، نسل سوم ریاست شرکت TDK، شرکت را بهمانند دوجو (محل تمرین هنرهای رزمی در ژاپن)، محلی برای کسب احساس رضایت از خود و درک قوی و مفیدبودن میداند. در بسیاری از شرکتهای ژاپنی اساس آموزش و توسعة منابع انسانی بهمانند دوجو، بر مبنای الگوی «شوهاری»، از سه مرحله تشکیل شده است.
- «شو»: در این مرحله کارآموز تلاش میکند تا بهطور کامل فنون را بیاموزد.
- «ها»: پس از مسلطشدن به فنون، سعی میکند با کمی نوآوری، تأثیر تغییرات کوچک را در رویههای موجود مشاهده کند.
3. «ری»: حال با پشتسرگذاشتن دو مرحلة قبلی، خلق ساختار جدید ممکن میشود که رسیدن به سطح بالاتر را میسر میسازد.
آقای ماتسودا جُوجیرو (Matsuda Jūjirō)، پایهگذار شرکت ماتسودا، راز موفقیت در فرایند تبدیلشدن از کارگاهی کوچک را به مجموعة صنعتی عظیم، در کسب اعتماد مشتریان میداند.
از نظر بنیانگذار هوندا، موفقیت یعنی 1 درصد از کار شما که نتیجة 99 درصد دیگر کارتان، یعنی شکستها، است. هوندا سوایچیرو (Honda Sōichirō) راه رسیدن به موفقیت را اینطور شرح میدهد: «اگر فقط افرادی را که دوست دارید استخدام کنید، هیچگاه پیشرفت نمیکنید. اکثر اوقات، افراد خارقالعاده در میان آنهایی هستند که دوستشان ندارید.»
بهاجمال، مفهوم بهظاهر ساده و ابتدایی استادکار و شاگرد، سنگ بنا و از اصول خدشهناپذیر شرکتهای موفق ژاپنی مانند تویوتاست. تمام اینها بر پایة اندیشة ژاپنی ایکیگای است که بر شش محور علاقه، تکلیف، خدمت، انگیزه، مهارت، حرفه، شغل و درآمد استوار است.
در پایان، مجدآبادی به سؤالهای شرکتکنندگان پاسخ داد و در فضایی دوستانه تجارب خود را در زمینة کارآفرینی و مدیریت در ژاپن با آنان در میان گذاشت.
فیلم این نشست در لینک زیر در دسترس علاقهمندان است.
https://www.aparat.com/v/HZSU8
زهرا جلالی
دانشجوی کارشناسیارشد مطالعات ژاپن
دیدگاهتان را بنویسید