نشست تخصصی “روششناسی غربشناسی فلسفی”
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’2349′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[av_slide id=’2354′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست تخصصی “روششناسی غربشناسی فلسفی”
دومین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی مطالعات غرب به همت مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، با سخنرانی دکتر عبدالحسین خسروپناه ریاست محترم موسسه حکمت و فلسفه ایران پیرامون موضوع “روششناسی غربشناسی فلسفی” روز یکشنبه 27 فروردین در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
دکتر خسروپناه در ابتدای سخنان خود چهار مقدمه مطرح نمود و گفت: اولا روششناسی دارای ابعاد وسیعی در زمینههای دینی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فلسفی است و مبحث مورد نظر در این نشست غربشناسی فلسفی است. با توجه به اینکه بعد فلسفی اصولاً زیربنای غربشناسی به معنای کل است.
دوم اینکه انواع رویکردها در ایران نسبت به غرب وجود دارد، از جمله: غربستیزی، غربگریزی، غربگزینی. میتوان اذعان داشتند غربشناسی فلسفی در شناخت انواع رویکردهای مختلف بسیار تاثیرگذار است و نقش اساسی دارد.
سوما مقصود از روششناسی در این بحث شناسایی روشهای فهم فلسفی است و نه روشهای ارزیابی غربِ فلسفی.
و در پایان این مبحث باید بگویم؛ بین غربشناسی فلسفی و فلسفه غرب تفاوت اساسی وجود دارد، در فلسفه غرب آراء فیلسوفان غرب مورد مطالعه قرار میگیرد اما در غربشناسی فلسفی علاوه بر مطالعه آراء فلاسفه، باید علل و عواملی که در پیدایش فلسفه غرب تاثیرگذار بودند مورد توجه قرار گیرد و عوامل و لوازم غیر فلسفیِ دخیل در پیدایش فلسفه غرب مورد کاوش قرار گیرد.
ایشان در ادامه تفسیری از عنوان موضوع نشست ارائه نموده و گفت: با توجه به اینکه “روششناسی غربشناسی فلسفی” در واقع شناخت غرب با رویکرد فلسفه غرب است. حال سؤال اساسی این است که با چه روشی میتوان به غربشناسی فلسفی دست یافت؟ لذا در ابتدا روششناسیِ شناخت پدیده مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا آنچه بعنوان بحث اصلی این نشست طرح میشود بیان روشهای شناخت غربِ فلسفی است.
وی در ادمه ضمن بیان سه رکن روششناسی؛مبانی، اصول و روش، روش های “تاریخی، پارادایمی، کارکردگرایانه، تبیینی، تطبیقی، تفسیری، پدیدار شناسی و منظومهای” را مطرح و به تفسیر آنها پرداخت . وی در پایان، روش منظومهای را بعنوان اصولیترین و جامعترین روش و محور اصلی کلِ سیر فلسفه غرب با حاکمیت “اومانیسم” را مورد بررسی قرار داد.
لازم بذکر است که مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، سلسله نشستهای تخصصی مطالعات غرب را با سخنرانی دکتر سعیدرضا عاملی؛ ریاست محترم دانشکده مطالعات جهان با موضوع “مفروضات مطالعات غرب؛ چرا و چگونه” (متن کامل سخنرانی در همین وب سایت موجود است) آغاز، و در اهمین راستا دومین نشست با سخنرانی دکتر عبدالحسین خسروپناه ریاست محترم موسسه حکمت و فلسفه ایران پیرامون موضوع “روششناسی غربشناسی فلسفی” روز یکشنبه 27 فروردین برگزار گردید. این سلسله نشست ها در موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا برقرار و از کلیه اساتید و دانشجویان و صاحبان اندیشه جهت شرکت و بحث و بررسی در این نشست ها دعوت می شود.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
دیدگاهتان را بنویسید