مراسم معارفة نوورودیان دانشکدة مطالعات جهان در سال 1401
مراسم معارفة نوورودیان دانشکدة مطالعات جهان در سال 1401، در روز دوشنبه 18 مهر 1401 در تالار حنانه برگزار شد.
این برنامه در سه بخش به اجرا درآمد.
در بخش نخست، هیئت رئیسة دانشکده متشکل از دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکده، دکتر روحاله حسینی، معاون علمی، دکتر احسان رسولینژاد، معاون اداری و مالی، و دکتر محمد سلطانینژاد، مشاور بینالملل، ضمن خیرمقدم به دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری، سخنان خود را ایراد کردند.
دکتر سمیعی با ابراز خشنودی از برگزاری این نشست حضوری پس از دو سال و اندی بهدلیل همهگیری کووید 19، به معرفی 16 رشته در مقطع کارشناسیارشد و 6 رشتة دکتری (در مجموع 22 رشته) با 437 دانشجو، 38 عضو هیئت علمی پیوسته پرداخت. همچنین، از چهار رشتة در دست تصویب خبر داد: سه رشته در مقطع کارشناسیارشد (مطالعات چین، نظام قدرت جهانی، جهانیشدن و فرهنگ)، و یک رشته در مقطع دکتری (مطالعات جهان عرب).
رئیس دانشکدة مطالعات جهان، این دانشکده را بینالمللیترین دانشکده در دانشگاه تهران، بهلحاظ تنوع دانشجویان بینالملل، خطاب کرد که حتی از کشور کرة شمالی، مصر و عربستان سعودی دانشجو داشته است.
دکتر سمیعی یکی از ویژگیهای مهم دانشکدة مطالعات جهان را با وجود تنوع فکری و سیاسی در آن، فضای صمیمانة حاکم میان اساتید، کارکنان و دانشجویان و رفتار بر پایة احترام متقابل عنوان است و افزود: «تنوع جزء لاینفک جهان است. باید بتوانیم در کنار هم زندگی و با هم گفتگو کنیم. یکی از اصول ما گفتمان علمی، دانشگاهی، خنثی و روشمند، بهدور از تعصب، موضعگیری و عدم تحمل یکدیگر است که باید آن را ترویج کرد. اگر در نظام آموزش عالی کشور این اصل رواج یابد، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.»
دکتر سمیعی، دوران دانشجویی را یکی از شیرینترین دورانهای زندگی هر فردی خواند و خطاب به دانشجویان گفت: «شما در حال تحصیل در یکی از بهترین دانشگاههای کشور با بهترین اساتید رشتة تحصیلی خود هستید و با بهترین همکلاسیها در ارتباطاید؛ دانشجویان ایرانشناسی و شیعهشناسی در حال تحصیل در بهترین دانشگاه جهان هستند.»
رئیس دانشکدة مطالعات جهان به توجه دانشجویان محترم به تقویم دانشگاهی اشاره کرد و تأکید داشت: «در هر کجای دنیا و در هر شرایطی که باشید باید مطابق تقویم دانشگاهی، در بازة زمانی اعلام شده حتماً به سامانة گلستان مراجعه و ثبتنام کنید. زمان انتخاب واحد، حذف و اضافه، ارزشیابی اساتید، فرجه، و امتحانات نیز از جمله زمانهای کلیدی است که در تقویم آموزشی قید شده و باید دقیقاً رعایت شود. اگر به برنامة زمانبندیشده مقید باشید، در دوران تحصیل با مشکل مواجه نخواهید شد.»
فعالیت تماموقت دانشجویان به امر تحصیل (دستکم 40 ساعت در هفته) و در اولویتبودن تحصیل حتی در کنار کار، نکتة مهمی بود که دکتر سمیعی توجه بدان را از دانشجویان بهجد خواستار شد. شرکت در کلاس، انجام تکالیف و تحقیق را ازجمله وظایف دانشجویان تماموقت عنوان کرد.
همچنین، بهترین راه ارتباطی میان دانشجویان و اساتید، اعضای هیئت رئیسه و کارکنان را ارسال رایانامه عنوان کرد و گفت: «درخواست خود را در قالب رایانامه با بیان شفاف عنوان و در متن رسمی و با ذکر کامل نام و مشخصات به شخص مربوط ارسال فرمایید. برای پاسخ بخش اداری 24 ساعت کاری را در نظر بگیرید. اگر پاسخی دریافت نشد، رایانامه را مجدد به فرد مربوط ارسال فرمایید و برای مسئول وی رونوشت کنید و با رعایت احترام، درخواست رسیدگی کنید.»
دکتر حسینی با اشاره به این مهم که بزرگترین سرمایة ما عمر ماست، گفت: «در دورة کارشناسیارشد 16800000 ساعت و در دورة دکتری 33600000 ساعت زمان در اختیار شما خواهد بود. در پایان این مدت باید هویت علمی و ستون بنای علمی خود را ساخته باشید. حاصل آن در پایاننامه/رسالههای شما نمود مییابد و شناسنامهای است که باید مایة افتخار باشد.»
دکتر حسینی مبنای اصلی کار را در مقطع کارشناسیارشد و دکتری، پژوهش و شکلدادن به هویتی علمی خطاب کرد و به چند نکتة کلیدی اشاره داشت:
- دانشجویان در مقطع دکتری چهار سال و در مقطع ارشد دو سال فرصت خواهند داشت تا از پایاننامه/ رسالة خود دفاع کنند. دانشجویان به ترم اضافه فکر نکنند و برنامهریزی خود را در همین بازة زمانی شکل دهند و به نتیجه برسانند.
- برای برقراری ارتباط سازنده با استاد و گروهها، حتماً حضور مؤثر داشته باشید. دانشجویان نباید بیش از سه جلسه غیبت در هر درس داشته باشند.
- دانشجویان ارشد تا پایان ترم سوم باید پروپوزال خود را تحویل دهند.
- در مسیر پیشبرد پژوهش، به تدوین و چاپ دو مقالة علمی خوب از همین حالا بیندیشید تا بتوانید بهعنوان «دانشجوی پژوهشگر نمونه» دست یابید. در همین راستا، دوشنبهها از ساعت 13:00 تا 15:00 در سلسله کارگاههای نظریهها و روشها در علوم انسانی به بحث مینشینیم. حضور دانشجویان در این سلسلهنشستها اجباری است.
توصیة آخر دکتر حسینی این بود که: «علمی بیندیشید و علمی رفتار کنید و به حاشیهها نپردازید.» همچنین، توجه دانشجویان به زبان تخصصی و مکاتبات از دیگر نکات بیانشدة ایشان بود و همچون دکتر سمیعی، به استفاده از رایانامه برای برقراری ارتباط با افراد مختلف در دانشکده تأکید کرد.
دکتر رسولینژاد ورود دانشجویان به جمع خانوادة مطالعات جهان را تبریک گفت و افزود: «موفقیت یک نفر در این دانشکده بهمعنای موفقیت جمعی است؛ همچنین، شکست یک نفر بهمعنای شکست جمع خواهد بود.» دکتر رسولینژاد به فعالیتهای فرهنگی در حوزة اداری و اجرایی دانشکده نیز پرداخت و از سه محور اصلی سخن گفت: «حسابداری، امور اداری، و امور دانشجویی و فرهنگی» و تمامی فعالیتهای این معاونت را در مسیر تسهیل امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان عنوان کرد.
این استاد و محقق برجستة دانشگاه تهران نیز بر اهمیت بار علمی پایاننامه/ رساله و انتشار مقاله و توجه به تقویم آموزشی دانشگاه تأکید ویژه داشت. همچنین، بر رعایت نظم و انضباط در فضای دانشکده صحه گذاشت و این دانشکده را از این نظر در میان دانشکدههای دانشگاه تهران شاخص عنوان کرد.
در بخش فرهنگی نیز انتخابات انجمنهای علمی دانشجویی، مسابقات ورزشی دانشجویی، حفظ سلامت روان دانشجویان با کمک استادمشاوران فرهنگی دانشکده و در صورت لزوم کمکگرفتن از مرکز مشاورة دانشگاه زینتبخش سخنان معاون اجرایی دانشکده بود؛ ازجملة این استادمشاوران فرهنگی عبارتاند از دکتر ناهید پوررستمی (گروه مطالعات ژاپن)، دکتر رضا باقری (گروه مطالعات اروپا)، دکتر فؤاد ایزدی (گروه مطالعات امریکا)، دکتر حمیده مولایی (گروه مطالعات هند)، دکتر الهه نوریغلامیزاده (مطالعات امریکای لاتین). با هدف حفظ سلامت روان و شادابی دانشجویان، جلساتی نیز با هماهنگی مرکز مشاوره برای دانشجویان گرامی برگزار خواهد شد.
دکتر رسولینژاد مساعدت دانشکده را برای دریافت شهریة اقساطی از دانشجویان شبانه اعلام داشت.
دکتر سلطانینژاد دانشکدة مطالعات جهان را بینالمللیترین مرکز علمی کشور هم بهلحاظ عنوان و هم بهلحاظ عملکرد عنوان کرد و گفت: «دانش به مرزهای ملی محدود نمیشود و بدون مرز است. بنابراین، باید بتوانیم شخصیت بینالمللی را در خود پرورش دهیم. بهخصوص باید پیوندی میان مطالعات کشوری و مطالعات بینالمللی برقرار کنیم. مزیت بزرگ دانشجویان این دانشکده تسلط آنان به یک یا چند زبان خارجی است، ولی نباید فراموش کرد که تقویت زبان انگلیسی، بهعنوان زبان بینالمللی برای رویکرد بینالمللی از الزامات است.»
توجه به مباحث محتوایی نیز از دیگر بخشهای مهم سخنان دکتر سلطانینژاد بود. به همین منظور، در دانشکدة مطالعات جهان، درسهای مبانی سیاست، اقتصاد، جامعهشناسی خود به زیرشاخههای دیگر و تخصصیتر تقسیم شده است. دکتر سلطانینژاد برای تقویت مباحث محتوایی مشارکت در جنرالکلاپها را با همراهی اساتید هر رشته توصیه کرد.
مشاور بینالملل دانشکده، فرصتهای مطالعاتی را بهخصوص برای دانشجویان دکتری (دورههای شش ماهه) مهم دانست که پس از موفقیت در آزمون جامع و تأیید پروپوزال برای دانشجویان قابل استفاده خواهد بود. داشتن طرح تحقیقاتی خوب و برقراری ارتباط با اساتید دیگر دانشگاههای معتبر دنیا برای دریافت پذیرش، هم برای دانشجویان کارشناسیارشد و هم برای دانشجویان دکتری، اقدامی مهم محسوب میشود.
فعالیت دانشجویان در انجمنهای علمی دیگر توصیة دکتر رسولینژاد به دانشجویان نوورودی بود.
در بخش دوم این مراسم، کارشناسان دانشکده به بیان موارد کلیدی و راهبردی برای دانشجویان پرداختند.
زهرا جلالزاده، مسئول روابط عمومی و امور بینالملل دانشکده، مراجعة مرتب دانشجویان را به سایت دانشکده توصیه کرد. در سایت دانشکده در منوی کارکنان، رایانامة تمامی همکاران در بخشهای مختلف و در منوی اعضای هیئت علمی، رایانامة اساتید در اختیار دانشجویان قرار دارد. همچنین، در منوی دانشجویان تقویم آموزشی، آییننامهها و مدارک لازم برای فرصت مطالعاتی و هر آنچه مورد نیاز دانشجویان باشد اعم از فرمها، دستنامه و دیگر موارد برای سهولت دانشجویان در دسترس آنان قرار دارد. همچنین، استفاده از فرصت مطالعاتی چه برای دانشجویان ارشد و چه دکتری در دو مسیر با طی مراحل اداری میسر خواهد بود: 1) استفاده از فرصتهای مطالعاتی اعلام شده از دانشگاه که از طریق کانال دانشکده به نشانی
https://eitaa.com/joinchat/3889561610C5553634f10
به دانشجویان معرفی میشود؛ 2) پذیرش دانشجویان از یکی از دانشگاهها، بهخصوص مواردی که با آنان تفاهمنامة همکاری به امضا رسیده است. تفاهمنامههای امضاشده در دانشکده در سایت دانشکده در صفحة اصلی در دسترس دانشجویان گرامی است.
در هر دو مورد، داشتن پروپوزال تأییدشده، کارنامة تحصیلی تأییدشده، و صورتجلسة گروه مربوط از الزامات اولیه است. سایر مدارک در بخش فرصت مطالعاتی در سایت دانشکده در دسترس دانشجویان محترم قرار دارد.
جلالزاده تنها کانال ارتباطی دانشکده را همین کانال اعلام کرد. همچنین، کانال اینستاگرام دانشکده مخصوص مخاطبان غیرایرانی به نشانی: Iranian_Studies؛ و سایر کانالها در تلگرام، واتزآپ یا هر رسانة دیگری را غیرمعتبر اعلام کرد.
همچنین، با معرفی خبرنامة دانشکده، مشارکت دانشجویان را در بخشهای مختلف بهخصوص معرفی فعالیتهای دانشجویی خواستار شد. توجه به برد الکترونیکی در ورودی دانشکده و بخش اطلاعیهها و اطلاعیههای آموزش در سایت دانشکده از دیگر مواردی بود که به مداقة دانشجویان گرامی نیازمند است.
افشین نسیمی، رئیس ادارة آموزش، با تأکید بر رعایت نظم و انضباط و دستورالعملهای موجود، بر توجه به تقویم آموزشی تأکید مضاعف کرد، از جمله زمان ثبتنام، انتخاب واحد، شروع ترم، حذف اضافه، ارزشیابی اساتید، و امتحانات پایان ترم. نسیمی گفت: «حذف واحد باعث میشود در ترمهای بعدی دانشجویان با مشکل مواجه شوند و ممکن است حتی تا یک سال و نیم به عقب بیفتند؛ بنابراین، دانشجویان طبق برنامة پیشنهادشده واحدهای خود را اخذ و ترم را با موفقیت به پایان برسانند.»
در مقطع ارشد، بهدلیل میانرشتهای بودن رشتهها در دانشکدة مطالعات جهان، شش واحد دروس جبرانی در نیمسال نخست و شش واحد دروس جبرانی در نیمسال دوم (مبانی علم سیاست، مبانی علم اقتصاد، و جامعهشناسی، با انتخاب دانشجویان در یکی از مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) از مباحث مهمی بود که نسیمی بدان اشاره داشت و خاطر نشان کرد حتی در کنکور دکتری اهمیت دارد. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در یکی از این رشتهها تحصیل کردهاند، با ارائة ریزنمرات به آموزش این دروس برایشان حذف خواهد شد. برای شش واحد دروس جبرانی نیمسال دوم، جلسة توجیهی برای دانشجویان برگزار خواهد شد. معمولاً دروس جبرانی یک نیمسال تحصیلی به سنوات تحصیل میافزاید.
نسیمی برای برگزاری جلسات در روزهای دوشنبه از ساعت 13:00 تا 15:00 تأکید کرد.
همبستگی میان دانشجویان و همکاران آموزش و سایر بخشهای دانشکده از جمله تقسیط شهریه برای دانشجویان شبانه از دیگر مواردی بود که رئیس ادارة آموزش مطرح کرد و گفت: «پس از دریافت نامة موافقت معاون محترم اجرایی دانشکده، به کارشناس مربوط در آموزش مراجعه فرمایید.»
نسیمی تأکید کرد: «دانشجویانی که با اخذ مجوزهای لازم موفق به استفاده از فرصت مطالعاتی خارج از کشور میشوند، بنا به تقویم آموزشی حتماً باید در شروع ترم ثبت نام و انتخاب واحد خود را انجام دهند، در غیر این صورت از تحصیل محروم خواهند شد.»
جابهجایی کلاس بدون اطلاع آموزش به ثبت غیبت برای دانشجو و استاد منجر خواهد شد. غیبت بیش از سه کلاس نیز به حذف کلاس میانجامد.
دانشجویان دکتری باید به نکات آموزشی توجه ویژه داشته باشند و هر ترم ثبتنام انجام دهند. آزمون زبان و آزمون جامع مواردی است که باید حداکثر تا ترم پنجم به انجام برسد. آزمون جامع دوبار در سال در ماه اردیبهشت و در ماه آبان برگزار میشود. پس از آن، تصویب طرح موضوع رساله و دفاع صورت میگیرد. در تمامی این مراحل ثبتنام دانشجویان در شروع ترم ضروری است. تأکید مضاعف نسیمی بر رعایت مدت مجاز تحصیل و توجه به اطلاعیههای آموزش در سایت و کانال اطلاعرسانی دانشکده بود.
نسیمی گفت: «در دانشگاه تهران، از سال 1397، چیزی بهعنوان بلااثرکردن نمره یا حذف نمره وجود ندارد. نمراتی که استاد برای دانشجویان منظور میکند در کارنامة تحصیلی ثبت خواهد شد.»
پایبندی دانشجویان به تعهدنامة امضاشده در زمان ثبتنام نکتة مهم دیگر سخنان نسیمی بود، در غیر این صورت در نیمسال بعدی نمیتوانند ثبتنام کنند.
عماد عربشاهی، مسئول امور دانشجویی و فرهنگی، از تلاش دانشکده بر حفظ کیفیت ناهار دانشجویی سخن گفت: «این ناهار از کوی دانشگاه تأمین میشود که هر پرس برای دانشکده 45 تا 50 هزار تومان هزینه دارد. غذا حتماً باید هفتگی رزرو شود. تنها از ساعت 12:30 تا 13:30 امکان استفاده از این غذا برای دانشجویان ممکن است.» استفاده از خوابگاه برای دانشجویان روزانه، متأهلان (دانشجویان مرد) و شبانه میسر است. سه نوع وام دانشجویی نیز وجود دارد: برای دانشجویان روزانه (وام تحصیلی کارشناسیارشد و دکتری، و وام ویژة دانشجوی دکتری)، برای دانشجویان شبانه (وام شهریه)، و وام کمکهزینة مسکن برای دانشجویان شهرستانی که به دو ضامن از کارمندان رسمی و شاغل در دوایر دولتی نیاز دارد.
فعالیت دانشجویان در انجمنهای علمی، دیگر مورد سخنان عربشاهی بود. دانشجویان میتوانند در مسابقات ورزشی تک ورزشی شرکت کنند. مرکز بهداشت دانشگاه نیز تخفیفهای خوبی برای دانشجویان داراست و مرکز دندانپزشکی بزرگمهر با 50 درصد تخفیف خدمات عرضه میدارد.
دکتر فریبا افکاری، رئیس کتابخانه، کتابخانة تخصصی دانشکدة مطالعات جهان، را بر پایة مؤسسة مطالعات امریکای شمالی، دارای بهترین منابع کشورشناسی در حوزة رشتههای دانشکده و دارای قفسة باز عنوان کرد. منابع این کتابخانه دربارة روش تحقیق به زبانهای مختلف بهروزترین کتابخانة دانشگاه است. فایل کتابهای روش تحقیق در بهطورجداگانه در کتابخانه برای نمایندگان هر گروه در دسترس است. دکتر افکاری کتابخانة دانشکده را محل دریافت و بازگرداندن کتاب ندانست، بلکه آن را پاتوق علمی دانشجویان و اساتید خطاب کرد و همکاران کتابخانه را دستیاران پژوهشی دانشجویان و اساتید خواند. تنوع زبانی و تنوع کتابهای اهدایی و منبع غنی کتب جهانیشدن دیگر بخش قوت این کتابخانه محسوب میشود. پنج جلد کتاب از دانشکده و دو کتاب از دانشکدههای دیگر سقف مجاز دریافت کتاب به امانت است. تمدید زمان امانت از طریق مراجعة حضوری، ارسال رایانامه، و تلفنی میسر خواهد بود. تأخیر در بازگرداندن کتاب جریمة نقدی روزانه خواهد داشت. مجموعهای از غنی از منابع الکترونیکی نیز به صورت اینترانت و در داخل دانشکده در اختیار دانشجویان است. دسترسی به سایر منابع کتابخانه و منابع پایاننامهای خارج از دانشکده نیز میسر است. درخواست خرید کتاب از سوی دانشجویان با تأیید مدیر گروه مربوط ممکن خواهد بود. استفاده از پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه دیگر توصیة رئیس کتابخانه بود. اسکنر جدید دانشکده نیز دیگر امکان این کتابخانه برای اسکن کتابهای اختصاصی است. ساعت کار کتابخانه هر روز بهجز پنجشنبه و جمعه، از 7:30 تا 15:30 است. سایت کتابخانه تا ساعت 18:00 باز خواهد بود.
در بخش سوم این مراسم، دانشجویان هر رشته با اساتید رشتة خود نشست اختصاصی برگزار کردند.
ادارة این نشست را دکتر فریبا افکاری، رئیس کتابخانه، برعهده داشت.
دیدگاهتان را بنویسید