جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

نشست تکریم رئیس پیشین و معارفة رئیس جدید دانشکدة مطالعات جهان

8 مهر 1402
ارسال شده توسط زهرا جلال زاده
اخبار
278 بازدید

نشست تکریم دکتر محمد سمیعی، و معارفة دکتر سعیدرضا عاملی، با حضور دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه، در روز چهارشنبه 5 مهر 1402 در تالار حنانة دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان

دکتر سمیعی، دکتر عاملی را فردی فرهیخته، دارای سلامت نفس و بنیانگذار دانشکده خطاب کرد و ادامة همکاری با دانشکده را در حضور ایشان موجبات افتخار دانست و افزود: «با بزرگان خود در محیط کار رابطه‌ای عاطفی می‌یابیم که علاقة ما را به فعالیت افزایش می‌دهد.» بار سخنان دکتر سمیعی، بر دو بعد وجودی مادی و غیرمادی انسان تکیه داشت. دکتر سمیعی با انتقاد از قیاس انسان با هوش مصنوعی، بر دو موجودیت خاکی و فیزیکی بشر در کنار روح و نفس و موجودیت غیرمادی او تأکید کرد که موجودیت دوم در هوش مصنوعی وجود ندارد و ادامه داد: «در عالم فیزیک روابط علّی و معلولی است، اما نفس انسان تابع این رابطه نیست. پیوند بین موجودیت مادی و غیرمادی بشر همچنان از مجهولات است. علی‌رغم تعارض در خواسته‌های مادی، به‌دلیل محدودیت زمانی و مکانی، در فضای عاطفی و روحی تعارضی وجود ندارد و بیکران است. در ترجمة عواطف به فضای خاکی است که مشکلات آغاز می‌شود.» از دیگر جنبه‌های مهم غیرمادی نیز محبت، عاطفه، فهم، حافظه، زمان و شناختن زمان را برشمرد. رئیس پیشین دانشکده دربارة دوران مدیریت گفت: «در برابر انجام امور مانعی ایجاد نکردم.» رشته‌های تازه‌تأسیس دانشکده را نیز چنین برشمرد: شروع اولین دورة پذیرش دانشجو در رشتة مطالعات ترکیه، و رشتة شیعه‌شناسی با گرایش جامعه‌شناسی؛ تلاش برای راه‌اندازی سه رشتة جدید برای جذب دانشجو در سال آینده (رشتة مطالعات چین، رشتة نظام قدرت جهانی، جهانی‌شدن و فرهنگ)؛ و دایرکردن رشتة مطالعات جهان عرب در مقطع دکتری. دکتر سمیعی از حمایت‌های دیگر اعضای دانشکده ازجمله دکتر آهویی، دکتر ایوبی، دکتر موسوی، دکتر روح‌اله حسینی، دکتر شعرباف، دکتر عاملی، دکتر آخوندی، دکتر ابراهیم محسنی در دورانی که دانشکده به‌لحاظ مالی در  سختی بود تقدیر کرد. رئیس پیشین دانشکده از تحقق دو وعده‌ای سخن گفت که در جلسة معارفة خود داده بود: واردکردن دانش دانشکده در جامعه، علاوه‌بر فضای آکادمیک. در این خصوص از دوره‌های آموزشی زیر نظر دکتر شعرباف، برای جامعة غیردانشگاهی در افزایش شناخت کشورها در زمینة فعالیت یاد کرد که با استقبال نیز همراه بوده است. دوم، تلاش برای کمک به سایر دستگاه‌های کشور که در زمان تصدی دکتر ظریف در وزارت امور خارجه نتایج خوبی به‌همراه داشت و حضور ایشان را در دانشکده افتخاری بزرگ دانست. دکتر سمیعی دوران ریاست خود را بر دانشکده دوره‌ای پرتلاطم خواند: دورة همه‌گیری کرونا و تحمیل‌شدن آموزش مجازی به‌یکباره به ساختار آموزشی؛ و وقوع ناآرامی‌های 1401 در فضای دانشگاهی. او گفت: «در همین دوران سخت و محدودیت‌های کرونا، چهار همایش بین‌المللی برگزار شد. سه همایش نیز بعد از کرونا و به‌طور حضوری برگزار شد. این همایش‌های بدون هیچ بودجه‌ای با استانداردی مطلوب و با مشارکت 15 تا 20 کشور برگزار شد.» دکتر سمیعی افزود: «دانشکدة مطالعات جهان یکی از دانشکده‌های آرام در دوران ناآرامی‌ها بود و کلاس‌ها بدون وقفه برگزار شد. مهم‌ترین امتیاز دانشکدة مطالعات جهان فضای همدلانة حاکم بر آن است، چه در میان اساتید و چه کارکنان و چه دانشجویان. یکی از دلایل آرام‌بودن دانشکده در ناآرامی‌ها همین فعالیت همدلانة اساتید در کنار هم علی‌رغم دیدگاه‌های مختلف آنان بود. ریشة آن سلامت نفس جناب آقای دکتر عاملی است که از ابتدا بنیانی را در دانشکده نهادند که این امر در آن لحاظ شد. اختلاف‌نظر همواره وجود دارد ولی باید بتوان آن را مدیریت کرد. تعلق اعضای این دانشکده به دانشکده بسیار پررنگ است، حتی زمانی‌که از آن دور باشند. همواره افتخار من این بوده است که توفیق همکاری با بزرگان را داشته‌ام. ارتباط قلبی و عاطفی با افراد در این مدت همچنان ادامه خواهد یافت. در قلب خود محبت فراوان به همکاران دارم و از اینکه دکتر عاملی رئیس دانشکده هستند بسیار خرسندم و ذیل عنایت ایشان به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. به بودنم در دانشگاه تهران بسیار مفتخرم و با فرهیخته‌ترین جمع کشورم توفیق و سعادت همکاری دارم و برای همة دوستان حاضر در جمع بهترین‌ها را آرزومندم و دعای خیر دارم و امیدوارم شما نیز با فضای نفسانی خود آرامش و خوشبختی وافری داشته باشید.

دکتر عاملی سخنان خود را با خیرمقدم به حاضران در نشست، به‌خصوص دکتر کمره‌ای، و حمد و سپاس خدای متعال و صلوات بر محمد و آل او، و تبریک میلاد امام صادق (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص)، و بزرگداشت هفتة دفاع مقدس آغاز کرد و تأکید کرد همة ما وامدار تلاش و همت و مجاهدت رزمندگان عزیز و خانوادة شهدا و جانبازان والا مقام بوده و هستیم. زینت‌بخش آغاز کلام ایشان این آیة شریفه بود: «هَلْ یسْتَوی‌الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَایعْلَمُونَ.»
دکتر عاملی این جلسه را جلسة تکریم از دکتر سمیعی، نه به صرف دوران ریاست ایشان در دانشکده، بلکه برای مجموعة زحمات ایشان عنوان کرد و افزود: «ایشان همچنان رئیس دانشکده هست و در جوار ایشان و با هم‌فکری ایشان کار را ادامه خواهیم داد. روحیة والای ایشان در سخنانشان آشکار است که مملو از احترام و اکرام و حس خوبِ بودن است.» وی دکتر سمیعی را اندیشمند، توانا، اهل خردورزی، دارای سلامت و متانت و تقوا دانست و گفت: «ایشان دانشکده را بسیار با آرامش و در فضایی صمیمانه اداره کردند.»دکتر عاملی از وزین‌بودن گروه مطالعات ایران سخن گفت که بار آن را دکتر سمیعی بر دوش دارند.
رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان، دانش و علم را حلال مشکلات دانست و افزود: «این دانش است که هم راه‌گشایی می‌کند و هم راهبری، نوآوری و حل مسئله. همچنین، سرمایة اجتماعی و انسانی فراهم می‌آورد. در بحرانی‌ترین شرایط با دانش هزاران امید خلق می‌شود. وقتی در جمع دانشمندان، دانش‌پژوهان و فرهیختگان هستیم، احساس واقعاً خوبی داریم.» وی دانشگاه را بهترین محیط زندگی خطاب کرد که منشأ یافتن راه‌حل برای همة مسائل و چالش‌های اجرایی و اجتماعی است.
بنیانگذار دانشکدة مطالعات جهان، شکل‌گیری این دانشکده را برپایة نوآوری دانست که جای آن در بدنة علمی کشور خالی بود و بر توسعة رشته‌های آن تأکید داشت و افزود: «این دانشکده در سه حوزه فعالیت دارد: کشورشناسی، مطالعات موضوعی، مطالعات منطقه‌ای و روابط بین‌الملل.
وی مطالعات منطقه‌ای و روابط بین‌الملل را متمایز از کشورشناسی دانست و ویژگی خاص کشورشناسی را چنین برشمرد: شناخت لایه‌بندی‌ شده و چندوجهی کشور، به‌روزبودن نسبت به وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور مورد مطالعه، کاملاً در جریان مسائل کشوربودن، عملگرایی و نه صرفاً دارای جنبة نظری. در مطالعات موضوعی، شناخت موضوعات جهانی مطرح است. در رشتة شیعه‌شناسی که به‌همت دکتر سمیعی دایر شد، از همین باب به تشیع در جهان امروز به‌دلایل مختلف توجه شده است. شیعه‌شناسی حتی در اسرائیل قوی‌تر از سایر نقاط دنیا دنبال می‌شود. نخستین فصلنامه‌های شیعه‌شناسی نیز در اروپا و امریکا منتشر شد. در این‌باره تأکید کرد: «ما از این حوزه که مربوط به ماست، عقب بوده‌ایم. اگر رشتة مطالعات محیط‌زیست در این دانشکده دایر شود، از منظر مطالعات موضوعی است و مطالعات محیط‌زیست جهانی هدف خواهد بود، نه بدان معنا که در دانشکدة محیط زیست مطرح است. بررسی محیط‌زیست در پیکرة جهانی به‌هم پیوسته و امتداد فیزیک جهانی مراد ماست. کنایة الگور نیز گویای همین نکته بود که گفت: اگر نقطه‌ای از محیط‌زیست جهان تخریب شود، محیط‌زیست آمریکا تخریب شده است. با توجه به متصل‌شدن جهان با استفاده از صنعت ارتباطات، شکل‌گیری فضای مجازی، سرعت‌گرفتن تجهیزات حمل‌ونقل بین کشوری.<
رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان و عضو شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: امروز شاهد جهانی یکپارچه‌تر و به‌هم‌پیوسته‌تری هستیم. تمامی آنچه در فضای فیزیکی هست، در فضای مجازی آدرس پیدا کرده است و به‌موازات جهان فیزیکی، جهان مجازی بستر اقدام شده است. به‌نوعی می‌توان گفت جهان مجازی، جهان واقعی و عینی شده است. این در حالی است که ما هنوز رشته‌هایی نظیر علوم وب، فضای مجازی، بانکداری الکترونیکی، دولت الکترونیک، را در دانشگاه‌های خود نداریم. دانشگاه باید بتواند به بازار وصل شود و به تحقیقات مرتبط با بازار کار تمرکز داشته باشد. ولی امروز بنگاه‌هایی نظیر دی‌جی‌کالا و اسنپ هستند که گوی سبقت را ربوده‌اند. تحقیق و توسعه یا در شکل جدید تحقیق برای توسعة کار در دی‌جی‌کالا از دانش موجود در دانشگاه‌ها جلوتر رفته است. دکتر عاملی با انتقاد از بروکراسی اداری، دربارة مطالعات منطقه‌ای و روابط بین‌الملل چنین ابراز داشت: دانشگاه لندن با هفت کالج، دارای رشته‌های تکراری است. فضای رقابت رشد ایجاد می‌کند. نباید در محیط دانشگاه جلوی خلاقیت‌ها گرفته شود و فضا برای حتی تکرار رشته‌ها در دانشکده‌ها فراهم شود. دانشکدة مطالعات جهان دارای استادان جوان و باتجربه در نظر و عمل است. این افراد توانایی‌های بالایی دارند. دانشجویان اگر درگیر علم شوند، به‌دنبال سیاست‌بازی نخواهند رفت. افتخار ما جمهوری اسلامی است و به‌گفتة سردار سلیمانی، به اعتبار پاکان، مخلصان و شهدای این نظام، جمهوری اسلامی ایران حرم است. به فرمایش حضرت آقا، از دانشگاه توقع می‌رود که مسائل کشور را حل کند و به‌نوعی درگیر سیاست‌ورزی شود تا سیاست‌بازی که کم‌ثمر و تخریب‌کننده است.

دکتر عاملی دانشجویان را «سرمایة دانشکده برای توسعه» و کارکنان را «عامل توسعه» دانست و کیفیت نیروهای مسئولیت‌پذیر، علاقه‌مند و باانگیزه را بر کمیت رجحان داد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تغییر نسلی دانشگاه‌ها سخن گفت: «در واقع، نسل‌های دانشگاه‌ها با اعتبارات متفاوتی تقسیم‌بندی شده‌اند. از منظر مأموریت دانشگاه‌ها، ما نسل اول دانشگاه را داشتیم که آموزش‌محور بود؛ نسل دوم، آموزش و پژوهش محور؛ نسل سوم، آموزش، پژوهش و کارآفرین بود؛ نسل چهارم، به‌دنبال تقویت مسئولیت‌پذیر اجتماعی، رابطة دانشگاه با بازار؛ و نسل پنجم و امروز دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های کیفی و هدفمند و تمدنی نامگذاری می‌شود. در واقع، دانشگاه نسل پنجم، دانشگاه منشأ خلق تمدن‌های جدید است. به باور من، تمدن‌‌ها به‌خودی‌خود به‌وجود نمی‌آید؛ تمدن برخاسته از تفکرات تمدنی است. جوهر تمدن علم است و جوهر تمدن‌سازی را می‌توان در دانشگاه و حوزه یافت. دانشگاه تهران، به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور و دانشکدة مطالعات جهان این ظرفیت را دارد که به سمت نسل پنجم دانشگاه‌ها پیش‌رود.»

 

دکتر عاملی در تقسیم‌بندی و با مبنای دیگری نسل‌های دانشگاه‌ها را چنین برشمرد: نسل پیشاصنعتی، نسل دانشگاه‌های صنعتی، و پس از آن نسل فراصنعتی (فرارشته‌ای و بین‌رشته‌ای که هنجار علم را تغییر می‌دهد). در این باب گفت: «وقتی در دانشگاه‌ها عصبیت رشته‌ای حاکم می‌شود، فرارشته‌ای‌ها هنجارشکن عمل می‌کنند. خالق هستی دائم در حال خلق است و از بندگان خود نیز انتظار دارد دائم در حال خلق جدید باشند. علم نباید مانع علم شود.» پس از دانشگاه‌های فراصنعتی، دانشگاه‌های شناختی به‌وجود آمد که بر شناخت نسلی تأکید دارد و دانش را به سمت فهم دقیق‌تر فضای انسانی و جامعة انسانی سوق می‌دهد. به‌بیان ایشان: «یکی از خلأهای امروز ما این است که از نسل خود عقب افتاده‌ایم، به‌گونه‌ای که نمی‌توانیم با هم رمزگشایی کنیم.»

دکتر عاملی در پایان تأکید کرد: «جناب آقای دکتر مقیمی در صدد ایجاد تغییرات خوب و بزرگ در دانشگاه است و روحیة فرارشته‌ای در ایشان هست. باید بتوانیم این مسیر را با همکاری عزیزان به مقصد برسانیم.»

رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان برای تأسیس رشته‌های موضوعی و جهانی، و جذب اعضای هیئت علمی جدید از معاون آموزشی دانشگاه درخواست مساعدت کرد و عنوان «انفجار رشته‌ای» را به‌کار برد و گفت: «نظام مسائل جدید جهان، اقتضای ظهور رشته‌های جدید است و لازم است انعطافی در نوآوری رشته‌ای فراهم شود.» همچنین، از هیئت رئیسة دانشکده و همة اعضای محترم هیئت علمی و کارکنان دانشکده، به‌طور ویژه، تشکر کرد.

دکتر کمره‌ای با تقدیر از دکتر سمیعی و طرح مشکلات به‌طور عینی برای یافتن راه‌حلی برای آن، از دکتر عاملی برای قبول ریاست دانشکده تجلیل کرد. ایشان با تأکید بر اهمیت دانشکدة مطالعات جهان برای دانشگاه تهران و برای کشور، تقویت و توسعة رشته‌هایی نظیر مطالعات آفریقا، همچنین رشته‌های جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه و دایرکردن مقطع دکتری برای رشته‌های بیشتر را در دانشکده خواستار شد. ایشان فعالیت‌های دانشگاهی را در جهت حل مشکلات جامعه و کمک به دستگاه‌های اجرایی، و ارتقای جایگاه ایران در سطح بین‌المللی دانست و افزود: «مسئولیت‌پذیری اجتماعی ایجاب می‌کند که دانشگاه در خدمت جامعه باشد. چنین دانشگاهی دانشگاهی تمدن‌ساز خواهد بود.معاون آموزشی دانشگاه با اشاره بر پیشتازشدن کشورهای همسایه در کسب جایگاه‌های برتر در رتبه‌بندی دانشگاهی، خواهان رشد همه‌جانبه بر محور کیفیت بود. ایشان به دو مشکل کلان در سطح کشور اشاره کرد: یکی آنکه مسئولان برای حل مشکلات کشور از دانشگاه‌ها کمک نمی‌طلبند؛ دوم، دانشگاه‌ها استقلال ندارند. گاه موانع اداری و آیین‌نامه‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. رشد کمّی، بی‌رویه و بی‌دلیل دانشگاه‌ها در دهة 80 از دیگر مشکلاتی بود که دکتر کمره‌ای به‌دلیل کمبود منابع تأمین، برای جذب و توسعة دانشگاه‌ها برشمرد.

ادارة این نشست را دکتر حمیدرضا دشتی، از فارغ‌التحصیلان دانشکده و از مجریان توانای کشور، برعهده داشت.

این نشست صمیمانه را در کنار اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده، دکتر خدایاری، رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای، دکتر گائینی، رئیس دانشکدة تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دکتر عزیزی، رئیس مرکز مشاوره، همراهی کردند.

Previous slide
Next slide

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت