چهلمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضاییشدن جهان
[av_textblock size=” font_color=” color=”]

بهگفتة دکتر کریمزاده، یکی از جلوههای فرهنگ دیجیتال ظهور سوژگیهای جدید در بستر فضای مجازی است. این سوژگیها که معطوف به هژمونیهای دنیای آفلاین است به بازتولید دیجیتالی دیالکتیک قدرت و مقاومت منجر شده و شکلهای جدیدی از کنشهای گفتمانی را امکانپذیر ساخته است. خردهفرهنگ هواداران که سابقاً در بستر فضای آفلاین با گسلهای ایدئولوژیکی اصطکاک پیدا میکرد، اکنون به لطف فناوریهای دیجیتال خصلت پادفرهنگی و پادگفتمانی پیدا کرده است و در بستر فضای مجازی به شیوههایی خلاقانهتر اقدام به براندازی معناها و امپراتوری روایتها میکند. پدیدههایی چون «فنفیکشن»،«فنساب»،«فنداب»، «فنپارودی»، «سایبرمیم» و نظایر آن برآمده از فرهنگ هواداری است و در فضاهای مقاومتی جدیدی را برای سوژههای فرودست فراهم ساخته و رؤیای ریزوماتیکردن گفتمانهای هژمونیکی و مرجعیتزدایی از کلانروایتها را محقق ساخته است.
از سوی دیگر، هژمونی الگوریتمها و دیکتاتوری کلاندادهها شیوههای جدیدی از سرکوب و خشونت معرفتشناختی را برای سوژههای فرادست فراهم ساخته است. بدینسان، بازتولید روابط نامتقارن قدرت و صورتهای بازتولیدشونده انقیاد در فضای آفلاین را امکانپذیر میسازد.
دکتر کریمزاده در این نشست، دربارة سازوکارهای این دیالکتیک بحث کرد و به این سؤال پرداخت که فضای مجازی چگونه در صورت و محتوای رژیم سوژگی ما دستکاری میکند و از این رهگذر زیباییشناسی مقاومت و قدرت را بازتعریف میکند.
فیلم این نشست در کانال اینستاگرام کرسی به نشانی زیر در دسترس علاقهمندان است.
ucccdsw.ut
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’11403′][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید