جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

معرفی کتاب خرد خفته

20 فروردین 1398
ارسال شده توسط مدیر سایت
اخبار
212 بازدید

کتاب خرد خفته: فلسفه و حکمت سیاسی اسلامی و گذر به سیاست عملی نوشتة دکتر علی‌اکبر علیخانی، دانشیار و مدیر گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، در 357 صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات دانشگاه تهران، در سال 1397 به شمارة شابک 1-7208-03-964-978 منتشر شد.

مؤلف در مقدمة اثر شرح جامع و مفیدی دربارة کتاب و فصل‌های آن در نه صفحه تدوین کرده است. اثر در چهار فصل تنظیم شده است. پس از فهرست منابع، چهار نمایة مفاهیم، اعلام، آیات و احادیث خاتمه‌بخش اثر است. ذکر آیات و احادیث در تبیین مباحث، منابع به‌کار رفته در متن اثر و هر جا که لازم بوده معادل اصطلاحات انگلیسی در پانوشت آمده است. در جای‌جای اثر نیز برای متقن‌کردن هر چه بهتر مباحث، از نمودار و جدول استفاده شده است.

مؤلف با قلمی توانا و با پژوهشی چندوجهی و با هدف ترکیبی از تحقیق بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی، ماهیتی توصیفی- تحلیلی، علّی و آینده‌پژوهشی را دنبال کرده است. به بیان نویسنده، «تفاوت و تنوع در خمیرمایه و رویکردهای تحقیق ایجاب می‌کند که از چند روش تحقیق متفاوت استفاده شود» (ص 7). هدف اصلی نویسنده از تألیف این اثر، یافتن راه برون‌رفتی از مشکلات فعلی جامعة ایران و رسیدن به سعادت و رشد و پیشرفت و به‌عبارتی الگوهای توسعه و تعالی است. به باور نویسنده، ریشة بسیاری از این مشکلات نخست در فرهنگ و سپس در ابعاد مختلف علمی و سیاسی و اجتماعی نهفته است که سبب غفلت ما از تمدن عمیق و ریشه‌دار ایرانی اسلامی شده است: «در یک جمله، عقلانیت از این سرزمین رخت بربسته است، و در بهترین وضعیت با خرد خفته یا خرد گمشده مواجهیم» (ص 3). وی تلاش کرده تعاملی دوسویه میان فلسفه و حکمت سیاسی با سیاست عملی در چارچوب آموزه‌ها و فرهنگ و تمدن اسلامی برقرار سازد.

در فصل نخست با عنوان «چیستی و امکان فلسفة سیاسی اسلامی» با هدف تبیین ابعاد مختلف فلسفة سیاسی اسلامی، ضمن تعریف فلسفه و فلسفة سیاسی، دلایل امکان یا امتناعِ فلسفة سیاسی اسلامی بررسی شده است. پس از بررسی امکان عقلی، ماهوی، علمی و روشی، و وقوعی فلسفة سیاسی اسلامی، با ذکر مواردی در اثبات تحقق تاریخی و سیر علوم عقلی در جهان اسلام، به چیستی فلسفة سیاسی اسلامی پرداخته و آن را معنا کرده است. مؤلف با مقایسة دو نظام سیاسی متأثر از فلسفة سیاسی و بریده از فلسفة سیاسی، دلایل تأثیرگذاری عقلانی و کارآمد فلسفة سیاسی اسلامی را در سیاست عملی پی‌گرفته است.

در فصل دوم با عنوان «حکمت سیاسی اسلامی» با بهره‌گیری از روش هرمنوتیکِ قصدمحور اسکینر، مفهوم حکمت و تمایز آن با فلسفه بررسی شده و نسبت آن‌ها عموم به خصوص مطلق عنوان شده است. مؤلف حکمت را مفهومی اصیل و ایرانی اسلامی می‌خواند که به‌نحو جامع‌الاطرافی تمامی ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی انسان را پوشش می‌دهد. در تبیین آن با هدف اصلی کتاب متذکر می‌شود: «حکمت برای گرفتن بهترین تصمیم و عمل ممکن در هر شرایط زمانی و مکانی در جهت سعادت انسان و جامعه است، اگر این بهترین تصمیم و عمل، بهترین نتیجة ممکن را در جهت سعادت و رضایت در هر شرایطی محقق نکند، اساساً حکمت نیست» (ص 196). وی ضمن تقسیم‌بندی سیاستمداران، ضرورت وجود شاخص و فیلتر برای سنجش ویژگی‌های حکمت و حکیم را ضروری می‌داند و بر ضرورت استفادة نظام سیاسی و نخبگان حاکم از حکمت و حکیم صحه می‌گذارد.

در فصل سوم اثر با عنوان «جغرافیای فکری و معرفتی حکمت و فلسفة سیاسی اسلامی» هفت مکتب فلسفه و حکمت سیاسی اسلامی بررسی شده است، از جمله حکمت و فلسفة سیاسی جاودان خرد یا فهلوی، فاضله، برهانی، اشراق، و متعالیه، نحلة غرب تمدن اسلامی، و حکمت و فلسفة سیاسی در دورة جدید. در ادامه مسائل حکمت و فلسفة سیاسی اسلامی در پنج بخش تبیین شده است. حوزه‌های مطالعات سیاسی اسلامی در جغرافیای فکری و معرفتی به قرار زیر طرح و بررسی شده است: حکمت سیاسی اسلامی، فلسفة سیاسی اسلام، فلسفة سیاسی اسلامی، اندیشة سیاسی اسلام، اندیشة سیاسی اسلامی، فقه سیاسی، کلام سیاسی، ایدئولوژی سیاسی اسلام، و ایدئولوژی سیاسی اسلامی.

فصل چهارم با عنوان «به‌مثابة نتیجه: گذار از فلسفه و حکمت به سیاست عملی» به روش علّی و طراحی الگو و با استفاده از ابزارهای موجود در روش آینده‌پژوهی مثل تجزیه‌وتحلیل روندها، چشم‌اندازسازی و پس‌نگری تنظیم شده است. گرچه مطالب این فصل مستقل از مباحث نظری و تبیینی فصل‌های پیشین‌ نیز خواندنی است، اما نتیجه‌گیری مباحث سنگین و متقن سه فصل پیش است و طرحی را در هفت مرحله برای گذار از فلسفه و حکمت سیاسی اسلامی به سیاست عملی در شرایط امروز جامعه دنبال می‌کند. نویسنده هدف خود را از این طرح چنین بیان می‌دارد: «ارائة یک راهبرد کلان برای توانمندسازی و کارآمدسازی نظام سیاسی و اداری در ایران بر مبنای فلسفه و حکمت اسلامی ایرانی» (263).

با توجه به برخی بن‌بست‌های سیاسی و اجتماعی موجود در کشور و جریانات تکفیری و تندروی اسلامی که موجب تفرقه در جهان اسلام شده و اسلام‌هراسی را در جهان دامن زده است، نویسنده در این اثر تلاش دارد با نگرشی پژوهشگرانه، ضمن معرفی ارزش‌های فلسفه و حکمت سیاسیِ اسلامی ایرانی، نخست حکمت و فلسفة اسلامی را مبرا از جریان‌های موجود نشان دهد، و با نگاهی خردمندانه ضمن پذیرش ارزش‌های مثبت هر فلسفه و حکمتی که به سعادت جامعه و افراد بینجامد، سیاست‌های عملی بر مبنای ارزش‌های فلسفه و حکمت سیاسی اسلامی ایرانی را بنمایاند. از این رو، نظریة تلاقی را مطرح می‌کند: «تمرکز نظریة تلاقی بر کانون بحران است و کمک می‌کند تا افراد، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، قشرهای اجتماعی، احزاب سیاسی و در سطح نظام بین‌الملل کشورها، طبق مبانی و معتقدات و با حفظ اصول خود، با پرهیز از تندروی، تنش یا بدبینی، به تعامل با یکدیگر بپردازند و منافع خود را تأمین‌شده ببینند» (ص 297). با توجه به این نظریه در طرح گذار از فلسفه و حکمت اسلامی ایرانی به سیاست عملی، بر دو اصل «توافق بر اصول»، و «استفاده از مبانی عقلی در سازوکارهای اجرایی» تأکید می‌کند، با این امید که خرد خفتة ما بیدار شود.

زهرا جلال‌زاده

کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت