مراسم معارفه دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1395
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’358′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
مراسم معارفه دانشجویان ورودی سال تحصیلی 96-1395 روز دوشنبه 5 مهر 1395 در تالار حنانه دانشكده مطالعات جهان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر سعیدرضا عاملی؛ رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خیر مقدم به دانشجویان جدید از دست اندرکاران و دانشجویان فعال شرکت کننده در برگزاری این مراسم تشکر کرد. وی سپس به سخنرانی در زمینه “علم به عنوان سرمایه سلامت و سعادت زندگی” پرداخت و چهار سئوال محوری را مورد بحث و تحلیل قرار داد. سئوال اولی را که مطرح کرد در خصوص چیستی فلسفه علم بود و گفت: این همه تلاش علمی بشر برای چه صورت می گیرد. آیا علمی که منبع کشتار جمعی می شود و استراتژی های منطقه ای که با هدف توسعه سلطه منطقه ای صورت می گیرد و یا علمی که سلاح های زجر آور شیمیایی تولید می کند و یا دانشی که مسبب جنگ بزرگی است که منجر به کشته شدن مرد نظامی و غیرنظامی می شود، علم است یا نیرنگ؟، آیا منشاء آن علم است یا جهل و عصبیت در اشکال مدرن؟. به نظر می رسد، دانشی علم تلقی می شود که هدف آن تامین سلامت و سعادت جامعه باشد؛ علم نافع باشد یا علمی که تقویت کننده تدبیر و عمل صالح باشد. علم باید بتواند از پیچیدگی های اجتماعی ابهام زدائی، و گره گشائی کند.
دکتر عاملی سپس افزود: از نظر من علم برای ارتقاءکیفیت زندگی و سعادت و سلامت همه انسانهاست و پدیده ای فرا قومیتی و حتی فرا جغرافیایست و با همه انسانها سروکار دارد. در واقع علم و دانش نباید چرخه سلطه را توسعه دهد، باید بتواند با هم ظرفیت مسیر جاهلانه را به مسیر نیکو و عالمانه منتهی کند و این هنر علم بطور عام و دانش مطالعات جهان در سطح بین المللی بر کاهش چالش بین المللی است. علم در صورت محدودیت به جهل نزدیک می شود. بنابراین این علم باید پرتوافکن و باز کننده راه باشد. بزرگترین عصبیت علم این است که فرد فکر کند به همه چیز داناست. علم ماهیتا برای حل مسأله ایجاد شده است.
رییس دانشکده مطالعات جهان در ادامه گفت: رشته مطالعات جهان یک مطالعات بین المللی است و با استفاده از این علم ما باید بتوانیم دردها و چالشهای موجود در جهان را کاهش دهیم، چرا که علمی که این چنین نباشد، نمایش علم است و از جهل نخواهد کاست. علم باید همه را مد نظر قرار دهد و حتی نمی تواند تنها ملی باشد و به دیگران توجه نکند. البته در مقابل دشمنی ها و سلطه باید بصورت بازدارنده و تدافعی مقابله کرد و باید قدرتمند بود تا نسبت به جامعه ملی که وظیفه مضاعف داریم جفا نشود.
وی همچنین گفت: امیرالمومنین در رابطه با ماهیت علم میفرمایند: علم از جنس زندگی است. علم در صورتی کاربردی خواهد بود که به زندگی انسانها کمک کند، علم بنیان همهی نیکیهاست و همهی شرارتها ریشه در جهل دارند. اگر کسی بتواند بر نفس خود غلبه کند میتواند علم موثر و مفید داشته باشد، نظام سلطه در جهان مبتنی بر نظام نفسانیت و خودخواهیست.
رییس دانشکده مطالعات جهان همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا می توانیم اختصاصتی برای علم در ایران قائل شویم که بعنوان یک الگوی دانشی در جهان مطرح شود؟ گفت: علم ایران پتانسیل الگو بودن را دارد و میتواند چرخه نگاه به علم را تغییر دهد. علم ایرانی باید از جنس علم پیامبران باشد و اصلاح کننده اخلاق، رفتار و کردار و کیفیت زندگی و زندگی سالم باشد.
سپس دکتر عاملی با طرح سئوال سوم گفت: ما باید بدانیم رویکرد دانشکده مطالعات جهان به علم جهان شناسی چیست؟ مطالعات جهان به دنبال دانشی است که منجر به سلامت و تعالی در روابط بین الملل شود و به منافع ملی و مصلحت جهانی بصورت همزمان توجه کند. مطالعات جهان در تحقیق سختگیرانه به دنبال فهم واقعیت و ارائه راهبرد معطوف به پیشرفت و تقویت کیفیت زندگی و سلامت و سعادت است. مطالعات جهان دانش حل مساله و ارائه راه حل برای بهبود روابط بین الملل است و الویت اصلی ان تامین و صیانت از امنیت ملی کشور و سپس شناخت دشمن و بررسی مواجهه درست با انان است.اگر چه مطالعات جهان کشور شناسی را بر عهده دارد ولی عمیقان نیازمند یک درک یکپارچه از جهان و موضوعات جهانی است.
وی در بخش پایانی سخنرانی خود به روندهای جدید آموزش عالی در جهان پرداخت و بر اهمیت تحقیق و توسعه تاکید کرد. وی با اظهار تاسف، به پایین بودن سهم تحقیق و توسعه از درامد ناخالص ملی در ایران اشاره کرد و گفت: طبق گزارش معاونت پژوهشی وزارت علوم، با اینکه هدف برنامه اختصاص 3 درصد از درآمد ناخالص ملی به تحقیق و توسعه بوده است اما متاسفانه این سهم هم اکنون در ایران شش دهم یک درصد است. لذا کشور در این مسیرحرکتی اساسی باید داشته باشد. این در حالیست که آمریکا، 2.6 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را که حدود 342 میلیارد است را به تحقیق و توسعه اختصاص داده و یا چین 4.3 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را در حوزه تحقیق و توسعه اختصاص داده است. امیدوارم که روزی بیاید و ما حقیقت واقعی علم را بتوانیم به منصه ظهور بگذاریم.
در ادامه اين مراسم دكتر ناهید پوررستمی، معاون آموزشي و پژوهشي دانشكده، به همراه تیم آموزشی و پژوهشی خود(عماد عربشاهی؛ سرپرست امور دانشجویی و فرهنگی، افشین نسیمی؛ رییس اداره آموزش، دکتر فریبا افکاری؛ رییس کتابخانه، سمانه شفیعی؛ رییس مرکز انفورماتیک و علیرضاکهن خاکی؛ رئیس اداره پژوهش) به تشريح شرايط تدريس و تحصيل و نحوه كار بر روي پاياننامه و توجه به اهميت زمان براي پيشبرد امور تحصيلي دانشجويان، قرائت خانه، کتابخانه و منابع موجود، سیستم انفورماتیک و دسترسی به سیستم احراز هویت و وام های دانشجویی و مقررات مربوطه پرداختند و در پایان به دانشجویان توصيه كردند كه تحصيل در دانشكده مطالعات جهان را با برنامهريزي دقيق آغاز كنند تا در ادامه با مشكل مواجه نشوند.
دکتر پوررستمی در پایان به عضویت در انجمن های علمی و انجام امور پژوهشی توصیه اکید کرد و با اشاره به در دستور کار بودن تصویب دروه های دکتری رشته های مختلف گفت: دانشجویان می توانند با استفاده از دستاوردهای خود در انجمنها به عنوان دانشجوی استعدادهای درخشان در این دوره ها پذیرفته شود.
در ادامه برنامه مستند دانشکده مطالعات جهان به کارگردانی دانش آموخته رشته مطالعات آمریکا؛ وحید نمازی برای دانشجویان و جمع حاضر پخش شد.
دكتر جواد شعرباف، معاون مالي و اداري دانشكده، به عنوان مدير فصلنامه مطالعات جهان و انجمن علمي مطالعات جهان به معرفي فصلنامه و انجمن علمي پرداخت و دانشجويان را به ارائه مقاله در فصلنامه علمي پژوهشی مطالعات جهان و در نتيجه ايجاد بانك اطلاعاتي براي پاياننامهها ترغيب كرد.
مدير انجمن علمي مطالعات جهان، ضمن معرفي انجمنهاي علمي دانشجويي به دانشجويان، گفت: با تشكيل شوراهاي انجمن دانشجويي و شركت فعال در حوزههاي مختلف انجمن نهايت استفاده را از وقت خود كنيد و در ارتقای رشته تحصيلي و رفع موانع موجود ياريگر باشيد.
دکتر زینب قاسمی طاری؛ عضو جدید و جوان هیات علمی دانشکده مطالعات جهان سخنران بعدی این مراسم بودند که به تجارب تحصیلی خود در دانشکده پرداخته و گفت: مدرک تحصیلی صرف اهمیت ندارد و آنچه مهم است غنی شدن در زمینه علمی است. چالشی که در رشته های مطالعات جهان وجود دارد بین رشتهای بودن آن است، لذا ما باید در نظر داشته باشیم که نمیتوانیم در تمامی رشته ها صاحب نظر باشیم، پس بهتر است از همان ابتدا رشته ی مطالعاتی خود را مشخص کنیم.
در پایان مراسم سخنرانی دکتر یونس شکرخواه؛ مدیر گروه مطالعات اروپای دانشکده مطالعات جهان به دانشجویان توصیه کرد که ذهن و قلب خود را با هم پرورش دهند و دوست داشته باشند و دوستی کنند، اما با توجه به اینکه در مرحله گذار قرار دارند بسیار مراقب دوستی های خود باشند. وی گفت: دانشکده جای تعلیم و تعلم است. ما از شما یاد میگیریم، بی دریغ باشید و به ما یاد بدهید.
در پایان مراسم معارفه دانشجویان گروههای مختلف با مدیران گروه مربوطه به بحث و بررسی مسائل و مشکلات پرداختند
نشست دانشجویان مطالعات ایران با دکتر محمد سمیعی؛ مدیر گروه مطالعات ایران
نشست دانشجویان مطالعات اروپا با دکتر یونس شکرخوواه؛ سرپرست گروه آموزشی مطالعات اروپا
نشست دانشجویان مطالعات روسیه با دکتر جهانگیر کرمی؛ مدیر گروه آموزشی مطالعات روسیه، آسیای میانه و قفقاز
نشست دانشجویان کشورهای عرب زبان – غرب آسیا با دکتر علی اکبر علیخانی؛ مدیر گروه آموزشی مطالعات غرب آسیا و آفریقای شمالی
نشست دانشجویان مطالعات آمریکای شمالی و لاتین با دکتر حسن حسینی؛ مدیر گروه آموزشی مطالعات آمریکا
دکتر امیر بهرام عرب احمدی؛ سرپرست گروه آموزشی مطالعات آفریقای مرکزی و جنوبی و مشاور امور بین الملل دانشکده مطالعات جهان
عمومی | |
7/7/1395 | |
روابط عمومی و بین الملل |
[/av_textblock]
[/av_one_full]
دیدگاهتان را بنویسید