دیدار روز معلم رئیس دانشگاه تهران با استادان دانشکده مطالعات جهان
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’358′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
رئیس دانشگاه تهران به مناسبت روز بزرگداشت شان معلم 12 اردیبهشت 1395 با استدان دانشکده مطالعات جهان دیدار و گفتگو کرد.
در ابتدای این دیدار دکتر سعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوشامدگویی و تبریک روز معلم به رئیس دانشگاه گفت: امروز روز مبارکی است و فرصتی برای اینکه خودمان را ارزیابی کنیم که در یک سال گذشته فعالیت معلمی موفقی داشته ایم یا نه.
وی در ادامه با اشاره به گسترش تعاملات بین المللی دانشگاه تهران اظهار داشت: دنیای امروز به واسطه صنعت همزمان ارتباطات عرصه تعامل بیشتر است و با توجه به جایگاه بین المللی انقلاب اسلامی و شناخت جهانی از آن، به ویژه پس از تحولات اخیر، کار سنگینی به عهده ماست. تعاملات دانشکده به خاطر ظرفیت کار بین المللی، نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است و به نطر می رسد که دانشگاه باید به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشد.
رئیس دانشکده مطالعات جهان افزود: دانشکده از ابعاد مختلف برنامه توسعه دارد که امیدواریم دانشگاه به این توسعه اعتماد داشته باشد. ما برای پیشبرد اهداف بین المللی دانشکده نیازمند ایجاد رشته های موضوعی هستیم که با توجه به شرایط جهانی تاسیس رشته های صلح و حل منازعات بین المللی، مطالعات جهانی شدن، مطالعات محیط زیست و مطالعات فضای مجازی را در نظر گرفته ایم که همکاری گسترده و حمایت دانشگاه را می طلبد.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: ظرفیت علمی دانشگاه تهران به گونه ای است که امکان راه اندازی رشته های جدید با نگاه بین رشته ای فراهم است و دانشکده مطالعات جهان تمایل دارد به دور از رقابت ناسالم و با همکاری و همیاری سایر دانشکده ها و مراکز علمی دانشگاه تهران گام های جدی در این را بردارد.
در ادامه دکتر محمد سمیعی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده، گزارشی از وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشکده ارائه کرد.
وی با اشاره به توجه جدی به رعایت مقررات در دانشکده مطالعات جهان گفت: کلاس های دانشکده بر اساس تقویم دانشگاه به دقیق ترین شکل ممکن از روز اول هر ترم برگزار شده است و دانشکده در رعایت نظم در این خصوص توجه ویژه ای دارد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده تعداد جلسات دفاع از پایان نامه های را در سال گذشته 105 مورد برشمرد و افزود: ما سعی کرده ایم مبنای ارزیابی پایان نامه ها و رساله ها واقعی باشد و شان نمره در آنها حفظ شود. نظم جلسات دفاع و رعایت تاریخ از موضوعات مورد توجه دانشکده بوده است به طوری که بعد از 31 شهریور و 30 بهمن به ندرت دفاعی در دانشکده برگزار شده است، ضمن اینکه جز در موارد استثنا و عذر موجه عملا ترم ششم برای دوره کارشناسی در دانشکده منتفی شده است.
دکتر سمیعی معدل آورده طرح های کاربردی به دانشکده را 2/1میلیارد تومان گزارش کرد و با توجه به تعداد اعضای هیئت علمی آن را دستاورد خوبی در حوزه علوم انسانی توصیف کرد.
دکتر محمدجواد محمدی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرانسه، نیز طی سخنان کوتاهی به ایجاد انگیزه های جایگزین اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان در مورد کاربرد تحصیل شان و در آینده نوع و تناسب شغل و تحصیل شان دچار نوعی سردرگی هستند که به نظرم باید برای حل این مشکل انگیزه های جایگزین ایجاد کنیم.
وی نگاه تجاری به تحصیل را عامل این تشویش و سردرگمی برشمرد و افزود: ما باید به دانشجو بگوییم و او را متقاعد کنیم که انگیزه تحصیل فقط کسب درآمد نیست، اگر بتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم، به موفقیت بزرگی دست خواهیم یافت.
در ادامه دکتر یونس شکرخواه، مدیر گروه مطالعات اروپا، با اشاره به نقش رئیس دانشگاه در ایجاد اعتماد گفت: محورهای مهمی برای اعتماد به داشگاه وجود دارد که یکی از آنها تمایز است. باید بدانیم وجه تمایز ما چیست و این بعد صیقل بخورد. دنیای امروز دنیای نشانه ها و انگاره هاست، ما باید بکوشیم نشان مان دست خودمان باشد.
استاد مطالعات بریتانیا افزود: محور دیگر خودباوری است. باید بدانیم چه برآوردی از خود داریم و دیگران هم چه برآوردی از ما دارند. ما باید به سمت تثبیت خود باوری حرکت کنیم.
وی محور مهم دیگر را سیاست رسانه ای دانست و تصریح کرد: جهان امروز نمی تواند بدون سیاست رسانه ای یک قدم به جلو بردارد. ما هم در این جهان زندگی زندگی می کنیم. اگر بخواهیم موفقیت آمیز حرکت کنیم باید سیاست رسانه ای، و اگر بخواهم سخت ترش کنم، سیاست ارتباطاتی داشته باشیم.
این استاد روزنامه نگاری محور چهارم را «اصالت» برشمرد و خاطرنشان کرد: دنیای امروز، دنیای چیزهای اصیل است؛ با تقلید به جایی نمی رسیم. چه معنا دارد که مبنای ارتقای استادان ایرانی، درج مقاله در مجلات خارجی باشد؟ این معیار بدان معناست که ما داریم برای آنها زندگی می کنیم. باید در عرصه دانشگاهی، به ویژه در دانشگاه تهران، فکری برای این اصالت کرد.
دکتر حجت اله ایوبی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرانسه، نیز با اشاره به کار مهم دانشکده مطالعات جهان گفت: راه اندازی این دانشکده ابتکاری منحصر به فرد بود و گسترش آنها نیز برای دانشگاه تهران اعتبار می آورد.
وی اضافه کرد: اکنون کشورهای مهم جهان موضوع مطالعه دانشجویان و استادان ما هستند. اینجا تنها جایی است که چنین کاری می کند، این ارزشمند است و باید تجربه اش را تکثیر کرد و گسترش داد.
دکتر جواد شعرباف، معاون اداری و مالی دانشکده، گزارشی از مشکلات پردیس شمالی دانشگاه ارائه کرد و از رئیس دانشگاه خواست که به این پردیس توجه بیشتری شود.
دکتر محمدرضا سعیدآبادی نیز سرمایه گذاری در دانشکده را مفید و ضروری توصیف کرد و گفت: اکنون که دانشگاه تهران قصد توسعه در بعد بین الملل را دارد، بدون تردید دانشکده مطالعات جهان یک ظرفیت بسیار مناسب است.
این دیدار با سخنان دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ادامه یافت که در حقیقت پاسخ و نظر او در خصوص مسائل مطرح شده توسط استادان دانشکده بود.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره ایجاد رشته های جدید در دانشکده و دانشگاه تهران گفت: توسعه کمی زمانی میسر است که بر اساس نیازها و امکانات شکل بگیرد. زمانی که ایجاد یک رشته را در نظر داریم باید علاوه بر امکانات آموزشی در شان دانشگاه تهران و نیز نیازهای جامعه، باید شرایط خوابگاهی، تغذیه ای، بهداشتی و غیره را هم در نظر بگیریم. زمانی که این بسته به صورت کامل فراهم شد، ایجاد رشته جدید در دستور کار قرار می گیرد که هم برای دانشگاه مفید است و هم برای جامعه.
دکتر نیلی احمدآبادی تنوع و پختگی فکر را وجه تمایز دانشگاه تهران برشمرد و تصریح کرد: بر اساس برآوردهایی که از سطوح شغلی دانش آموختگان دانشگاه تهران در وزارت خانه ها و سازمان های مختلف داشته ایم، فارغ التحصیلان دانشگاه تهران متمایز بوده اند که دلیل عمده آن وجود طیف وسیعی از تجربیات علمی و رشته ای در این دانشگاه است.
وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه تهران به خاطر طیف وسیع علوم مختلف در آن، ظرفیت بسیار بالایی در ایجاد مطالعات بین رشته ای دارد که این مسئله یک نقطه تمایز دانشگاه تهران از سایر دانشگاه هایی است که دامنه تنوع رشته ها و شاخه های آنها محدود است. از نظر تنوع هیچ دانشگاهی در ایران قابل مقایسه با دانشگاه تهران نیست.
دکتر نیلی با انتقاد از غفلت دانشگاه در ارتباط برقرار کردن با جامعه گفت: متاسفانه بین دانشگاه و جامعه نوعی فاصله و جدایی وجود دارد که این به وجهه دانشگاه آسیب می رساند. هرچند دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه محور تحولات، نسبت به سایر دانشگاه ها جلوتر است اما این تعامل باید بیشتر و حساب شده تر باشد زیرا ما معتقدیم که جایگاه دانشگاه در جامعه به تقویت نگاه بین المللی به آن کمک می کند. این در تعامل ما با هیئت های خارجی کاملاً بروز و ظهور دارد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به انگیزه های جایگزین اظهار داشت: در انتخاب مسیر دانشجویان، موقعیت های اجتماعی تعیین کننده اند؛ تفکرات جامعه در ایجاد انگیزه های جایگزین موثرند. روند انتخاب رشته در سال های اخیر نشان می دهد که خوشبختانه داریم به سوی علاقه به عنوان یک انگیزه حرکت می کنیم هرچند نگاه شغلی به تحصیل هنوز هم در میان طیف وسیعی از دانشجویان وجود دارد.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه تهران به دلیل توان و تجربه گسترده ای که دارد آماده است مسئولیت حل مشکلات جامعه را به عهده بگیرد.
پس از پایان مراسم، رئیس دانشگاه تهران در جلسه ای جداگانه با دانشجویان غیرایرانی دانشکده مطالعات جهان دیدار و اظهار امیدواری کرد که تجربه زندگی و تحصیل آنها در ایران در کنار مردم مهمان نواز کشورمان، تجربه ای خوب و به یاد ماندنی باشد.
عمومی | |
14/2/1395 | |
روابط عمومی و بین الملل |
[/av_textblock]
[/av_one_full]
دیدگاهتان را بنویسید