بزرگداشت روز معلم در دانشکدة مطالعات جهان با حضور ریاست محترم دانشگاه تهران
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
در 15 اردیبهشت 1397 بهمناسبت روز معلم، دکتر محمود نیلیاحمدآبادی، ریاست محترم دانشگاه تهران، در جمع استاتید دانشکدة مطالعات جهان در تالار ملل این دانشکده حضور یافت.
در بدو ورود دکتر نیلی به دانشکده، با استقبال دکتر سید سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، اعضاء هئیت رئیسه و جمع اساتید این دانشکده مواجه شد. در مراسم استقبال دو تن از دانشجویان این دانشکده به نمایندگی از طرف دانشجویان با اهدای گل، خوشامدگویی و تبریکات صمیمانة خود را به مناسبت روز معلم به رئیس دانشگاه ابراز داشتند. همچنین، جمعی از دانشجویان خارجی این دانشکده در رشتة مطالعات ایران، در بدو ورود به دکتر نیلی خوشآمد گفتند.
در سالن ورودی دانشکده دستاوردهای علمی اعضای محترم هیئت علمی اعم از کتابهای تألیفی و ترجمهای اساتید و دانشجویان دانشکده (بالغ بر 150 اثر)، مجلات علمی و خبرنامهها و کتابچههای معرفی دانشکده، پایاننامهها، کتابها و مجموعههای نفیس اهدایی به کتابخانة دانشکده با معرفی دکتر فریبا افکاری، رئیس کتابخانة دانشکده، و صاحبان آثار در جمعی صمیمی به رئیس دانشگاه عرضه شد.
در ابتدای نشست گرامیداشت روز معلم، دکتر عاملی ضمن خیرمقدم به ریاست محترم دانشگاه، و تبریک این روز به ایشان و اساتید دانشکده، بر رویکرد هستیشناسانه در فعالیتهای دانشگاه و با توجه به اهداف سهگانة برنامة دانشگاه مشتمل بر افتخارات جهانی، کارآفرینی ملی و بینالمللی و ارتقای اخلاق و مسئولیت اجتماعی، تأکید ورزید.
دکتر ناهید پوررستمی، معاون پژوهشی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، نیز ضمن خیرمقدم به ریاست محترم دانشگاه و تبریک این روز به اساتید، به اختصار گزارشی از فعالیتهای علمی اعضای هیئت علمی دانشکده ایراد کرد، از جمله:
- تشکیل کارگروه ابلاغ و تخصیص اعتبار
- تشکیل کارگروه علمی دانشکده با توجه به برنامة سوم دانشگاه و ظرفیتهای بینالمللی و کارآفرینی دانشگاه
- برنامهریزی برای سیزده رشتة موجود دانشکده و تأسیس و اخذ مجوز پنج رشتة دکتری جدید شامل دکتری ایرانشناسی، مطالعات روسیه، مطالعات بریتانیا، مطالعات هند و مطالعات فرانسه؛ همچنین، جذب سیزده هئیت علمی جدید
- بهروزرسانی سه رشته از هفت رشتة دانشکده
- در کنار برگزاری نشستها و همایشهای علمی، برگزاری هماندیشیهای خودجوش در ارتباط با وضعیت دانشکده و دروس آن و دستاوردهای مفید این هماندیشیها
- تبادل خودجوش تجربههای شخصی اساتید دربارة مسائل کشورهای مختلف که به ارائة مدلهای جدید میانجامد.
دکتر امیربهرام عرباحمدی، مشاور بینالملل دانشکده، نیز ضمن خیرمقدم به رئیس دانشگاه و تبریک روز معلم، به معرفی فعالیتهای این دانشکده در سال 1396 در حوزة بینالملل پرداخت، از جمله:
- با وجود کوچکبودن این دانشکده، بهلحاظ حجم فعالیت در حد دانشگاههای بزرگ کشور عمل کرده است
- انتشار پیوستة 6 شماره خبرنامة فارسی و انگلیسی دانشکده
- تنظیم برونشور معرفی دانشکده به فارسی و انگلیسی که به عربی و روسی نیز در دست انتشار است
- کتابچة معرفی مؤسسة مطالعات آمریکا و گروه مطالعات ایران که تهیة آن برای سایر گروههای دانشکده از دیگر فعالیتها در سال جدید است
- تهیة دستنامة دانشجویان در مهر ماه 1396
- تهیة 7 فیلم کوتاه معرفی دانشکده به دو زبان فارسی و انگلیسی به تفکیک گروههای دانشکده که در You Tube و آپارات نیز با استقبال همراه بوده است
- برگزاری 65 نشست و همایش بینالمللی، با حضور شخصیتهای برجستة داخلی و بینالمللی
- حضور و گفتگو با 43 هیئت خارجی، معاونان و رؤسای دانشکدههای خارج و سفرا و رایزنهای فرهنگی
- امضای شش تفاهمنامه با مؤسسات و دانشگاههای مختلف جهان
- امضای سه تفاهمنامة جدید با دانشگاههای ترکیه در تیر ماه امسال
- حجم بالای تولیدات علمی دانشکده که در ورودی عرضه شد
- برگزاری منظم نشستهای کرسی یونسکو
- برگزاری نمایشگاه عکس و نشستهای انجمنها و گروهها
- برگزاری نشستهای نقد و بررسی فیلم
- برگزاری اردوی دانشگاهی مالزی و سنگاپور
- اعزام تیم هشتنفره اساتید و اعضای محترم هئیت علمی دانشکده به روسیه و سنپترزبورگ.
در این گفتگو و نشست صمیمانه اعضای هیئت علمی حول اهداف سه گانة برنامة سوم دانشگاه نکاتی را طرح کردند.
نخست، دکتر یونس شکرخواه، مدیرگروه مطالعات اروپا، تحقق سه هدف کلیدی دانشگاه (ارتقا، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی) را در گرو موارد زیر دانست:
- نخست آنکه مسئولیت ما در community نیست بلکه در society است ولی دانشگاههای ما هنوز مأموریت واضحی ندارند.
- اقتصاد معرفتی که برای همة دانشگاهها مطرح است
- وجود دادههای بزرگ نه بهمعنای skill بلکه به معنای vision
- داشتن نقشة سفر کاربر در فضای وب
- تعامل دانشگاهها در برگزاری دورة تحصیلی، بهطوری که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تمامی دروس خود را در دانشگاهی واحد طی نمیکنند
- رشد دانشگاه در گرو پویایی و تحرک علمی است اما شاهد ایستایی در پاسخگویی به نیاز دانشجویان هستیم.
دکتر علیاکبر علیخانی، مدیرگروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، نتایج در علوم انسانی و علوم اجتماعی را عکس نتایج در علوم پزشکی، فنی و مهندسی دانست و گفت علوم انسانی و اجتماعی بهشدت تدریجی و فرایندمحور است. سپس به دستاوردهای همایش اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سال گذشته اشاره کرد. همچنین، پیشنهاد کرد رشتههای دانشگاهی را بهسمت تحولات دانشگاه و مسئولیت اجتماعی دانشگاه باید پیش برد و خبر از تأسیس رشتة مطالعات ترکیه و عربستان سعودی در آیندة نزدیک در دانشکده داد. ایشان ضمن بیان این مطلب که فارغالتحصیلان این گروه همه جذب بازار کار شدهاند و درخواست برای جذب نیروی کار به این گروه داده میشود، از حمایتهای دکتر عاملی و دکتر نیلی در تحقق این امر تشکر و قدردانی کرد. دکتر علیخانی از تأسیس دبیرخانة دائمی صلح و حل منازعه خبر داد و بیان کرد که در حال تدوین رشتة کارشناسیارشد صلح و حل منازعات هستیم که یکی از ضرورتهای قطعی هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی است. نیاز داریم قرائت ما از صلح و حل منازعه در قالب کارشناسیهای برخواسته از اندیشة دانشگاه تهران شکل بگیرد. ایشان همچنین، خواهان ارتقای کیفی دانشگاه در جذب و پرورش دانشجو بهجای ارتقای کمّی شد.
دکتر خوارزمی، از اعضای جدید هیئت علمی دانشکده در گروه مطالعات آمریکا، خواهان بازتعریف دانشگاه در زنجیرة مدنی هویت خود شد. وی عامل پیشبرد تغییرات مثبت و توسعه را در استفاده از سازمانهای غیردولتی در سطح ملی و فراملی دانست.
دکتر حجتالله ایوبی، دانشیار بخش مطالعات فرانسه، دانشکدة مطالعات جهان را منحصربهفرد خواند. وی ضمن قدردانی از نگاه عالمانه و متمدنانة دکتر عاملی در تأسیس دانشکده با رویکرد معرفی ایران به جهان، ابراز داشت هر کشوری قادر به انجام این کار نیست. وی قدرتنمایی در قرن بیستویکم در عرصة بینالمللی را در گرو همکاری با سازمانهای مردمنهاد دانست. وی دانشکدة مطالعات جهان را بازوی بینالملل دانشگاه خطاب کرد که میتواند حامل پیام فرهنگی و علمی کشور با دانشجویان متفاوت خود و آشنا به زبانهای مختلف باشد.
دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دانشیار گروه مطالعات بریتانیا، انتشار گزارش عملکرد دانشگاه حوزة ریاست را در سال 1396 سنت خوبی دانست و سه پیشنهاد ارائه کرد:
- برنامههای بینالملل دانشگاه هنوز برنامة اصلی دانشگاه نیست و حاشیهای است و در حوزة دانشکدهها و گروهها محقق نشده است. بینالمللیشدن باید برنامهای ادغامشده با سایر برنامهها باشد.
- دانشگاه تهران با داشتن 7 کرسی یونسکو تنها دانشگاه در دنیاست که از این تعداد کرسی برخوردار است. از پتانسیلهای این کرسیها باید بهینه استفاده کرد.
- وی ضمن قدردانی از تشکیل کارگروههای پیگیری برقراری ارتباط با سایر دانشگاهها، خواهان تشکیل کارگروه پیگیری جهت ارتباط با سازمانهای بینالمللی شد. وی استفاده از اساتید جوان و باانگیزه را در این امر ضروری دانست.
دکتر محمد سمیعی، مدیرگروه مطالعات ایران، در روند بینالمللیشدن دانشگاه، دانشکدة مطالعات جهان را پیشگام دانست که دارای تجارب بسیار ارزندهای است، از جمله در وقایع بینالمللی، جذب اساتید مدعو بینالمللی، و جذب دانشجویانی که در دانشگاههای خوب دنیا تحصیلکردهاند.
دکتر سمیعی در بیان مشکلات دانشجویان خارجی در تحصیل در ایران به موارد زیر اشاره کرد:
- مشکل صدور ویزا و نابسامانی اداری در وزات علوم
- پروسههای اداری طولانی در مراجعت دانشجویان به کشور خود
- مشکل ارز
- صدور با تأخیر دانشنامهها
- مشکل پرداخت شهریه.
دکتر سمیعی پیشنهاد کرد کارگروهی جدا از حوزة معاونت بینالملل برای رفع این مشکلات به سرعت تشکیل شود. همچنین، برای بهبود هر چه بهتر چهرة بینالمللی دانشگاه، در دورههای دکتری به دانشجویان خارجی بورس تعلق گیرد.
دکتر جهانگیر کرمی، مدیرگروه مطالعات روسیه، آسیای میانه و قفقاز، از غفلت در برگزاری دورههای کارشناسی یاد کرد که مانع جذب دانشجویان دانشگاه برای مثال، در وزارت امور خارجه میشود. وی با بیان این مطلب که 5500 سازمان دولتی و غیردولتی با نیم میلیون کارمند وجود دارد که نقش ایران در این بازار کار بسیار کمرنگ است، ابراز داشت جهتگیری درست با هدف حضور در سازمانهای بینالمللی بهخصوص در رشتههای دارای بعد بینالمللی باید در دانشگاه اتخاذ شود.
در پایان نشست، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن تبریک روز معلم به استادان دانشکدة مطالعات جهان، ایران را با 80 میلیون جمعیت که دارای اقتصاد هفدهم دنیاست، برای آنکه بتواند در دنیا موفق عمل کند به ایجاد همافزایی در حوزههای علمی نیازمند دانست که باید به شیوة net working عمل کند. رئیس دانشگاه تهران افزود: «ارتقای جایگاه بینالمللی صرفاً رشد کمّی نیست، بلکه الزام است. چنانچه میخواهیم ج.ا.ایران فراتر عمل کند، باید در شبکههای علمی وارد شویم و در آن همکاری کنیم.» دکتر نیلی ضمن انتقاد از اینکه هنوز به دانشجویان خارجی در کشور به چشم میهمان نگریسته میشود، فرایند طولانی و پرکاری را پیشرو دانست، زیرا موانع فکری و سازمانی و تشکیلاتی میان دانشگاه و دیگر سازمانها وجود دارد. دکتر نیلی افزود: «دانشگاه نهادی است که میتواند بسیاری از این نگرانیهای امنیتی، فرهنگی و سیاسی را مرتفع سازد. دانشکدهها میتوانند مسیر دوستانهتری را در این راه طی کنند.» وی تبادل دانشجو، استاد و پروژههای مشترک تحقیقاتی را با دیگر کشورها لازم ندانست و افزود: «دنیا بهسرعت در حال تغییر است. دانشگاه باید پیشرو و پیشگام باشد. باید بتوانیم زودتر از اتفاقات آنها را پیشبینی کنیم و راهکار برای آن ارائه دهیم.»
دکتر نیلی راه نهادینهشدن این امر را در اعطای پاداش مناسب هر اقدام دانست و افزود: «دانشگاه امکانات خوبی در اختیار استادان قرار داده است، اما مأموریتها باید بر اساس نیاز دانشگاه و متناسب با عملکرد تنظیم شود. ظرفیت پذیرش دانشجو باید بر اساس نقش آن تغییر کند.» وی تخصیص منابع مالی بهتر به دانشجویان دکتری را بهگونهای که از انجام کار دوم برای تأمین مخارج تحصیل خود بینیاز باشند ضروری شمرد و از بند «ت» قانون بودجه یادکرد که متضمن اعتبار پژوهشی به شرط همکاری با صنعت است و افزود: «40 درصد اعتبار پژوهشی نهادهای دولتی باید به این امر اختصاص یابد. 60 درصد این اعتبار باید صرفاً به دانشجویان دکتری، پسادکتری، کارشناسیارشد و پژوهشگران اختصاص یابد.»
دکتر نیلی از تصویب آییننامة پژوهشگر در آیندهای نزدیک در دانشگاه خبر داد و در جمعبندی سخنان خود افزود: «ارتقای بینالمللی، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه مواردی است که در هم تنیده شده است و باید در فرایندهای عادی دانشگاه نهادینه شود، نه امری جنبی و فانتزی. اساتید وابسته به دانشگاه و اساتید بینالمللی باید افزایش یابند.»
دکتر نیلی در خاتمة نشست، ضمن تشکر از دکتر عاملی، گزارشهای دانشکدة مطالعات جهان را بسیار دلگرمکننده دانست و اظهار کرد که دانشکدة مطالعات جهان به سطح قابل قبولی از یک دانشکدة جامع رسیده است. در پایان ایشان مطلب ذیل در دفتر یادبود دانشکده نگارش کرد: «بسم اللله الرحمن الرحیم. امروز پانزده اردیبهشت به مناسبت روز معلم در دانشکدة مطالعات جهان حضور یافته و با دستاوردها و پیشرفتهای دانشکده بیشتر آشنا شدم. موفقیتهای دانشکده مایة خوشوقتی است و این موفقیتها مرهون همکاری همة اعضای هیئت علمی و کارمندان و همچنین فعالیت دانشجویان است. با آرزوی موفقیت و سربلندی دانشگاه تهران، دانشکدة مطالعات جهان، 15/2/1397.»
در پایان جلسه دکتر سعید رضا عاملی گفت، در پرتو همدلی و همکاری جمعی میتوانیم کارهای بزرگی را محقق کنیم و هر توفیقی منوط به توجه به خدای متعال و فضای صمیمی همراه با کار حرفهای و تخصصی است. ایشان از ریاست محترم دانشگاه تهران و اعضای محترم هئیت علمی دانشکده برای یک سال کار و تلاش و تدبیر تشکر کرد و به رسم احترام لوح تقدیری را از طرف اساتید دانشکده به ریاست دانشگاه تقدیم نمود.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5748′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5741′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5742′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5755′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5744′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5745′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5760′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5762′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5770′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5758′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5749′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5773′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5772′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5768′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5766′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید