جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

سلسله‌نشست‌های کارگاهی «نظریه‌ها و روش‌ها»؛ جلسة دوم: مرجع‌شناسی در علوم انسانی

17 مهر 1397
ارسال شده توسط مدیر سایت
اخبار
236 بازدید

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دومین جلسة سلسله‌نشست‌های کارگاهی «نظریه‌ها و روش‌ها» در دوشنبه 16 مهر 1397، با سخنرانی دکتر بهروز محمودی بختیاری، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، با عنوان «مرجع‌شناسی در علوم انسانی» در تالار حنانة دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.

دکتر روح‌الله حسینی، مدیر مؤسسة مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، در آغاز نشست، ضمن اشاره به کتاب دفاعیة یک ریاضیدان، به نقل از هاردی، نویسندة اثر گفت: «اگر خواستة من، به‌عنوان یک ریاضیدان، این بوده باشد که به زندگی راحت و آسوده‌ای دست یابم، به خواست خود رسیده‌ام. اما اگر خواسته‌های افرادی که برای مثال با شرط‌بندی امرا معاش می‌کنند نیز همین بوده باشد، آن‌ها نیز به خواستة خود دست‌یافته‌اند. تفاوت ما تنها در این است که چقدر به غنای این جهان افزوده‌ایم.» دکتر حسینی افزود، پژوهش علمی فعالیتی است که به غنای جهان می‌افزاید و پژوهشگر کسی است که با افزودن به این غنا، مرزهای جهان را گسترش می‌دهد. وی با بیان این مقدمه به معرفی دکتر بختیاری پرداخت و ادارة نشست را به وی سپرد.

دکتر بختیاری، سخنرانی خود را با این توصیه به دانشجویان آغاز کرد که نخست بدانید رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید چه هست و چه نیست؛ منابع خوب رشتة خود را بشناسید، و بدانید که دربارة چه پژوهش کنید و دربارة چه پژوهش نکنید. دکتر بختیاری درهای اطلاعات روز دنیا را به روی دانشجویانی گشوده دانست که دو درس خود را جدی بگیرند: نخست زبان تخصصی و دوم روش تحقیق.

وی در بیان اهمیت روش تحقیق گفت تحقیق نیز مانند هر چیز دیگری چنانچه درست بسته‌بندی و عرضه شود، خواهان خواهد یافت و این میسر نیست جز با بهره‌مندی از روش تحقیق و دانستن اینکه چگونه خوب بخوانیم.

دکتر بختیاری افزود ورود دانشجویان به دانشگاه باید از کتابخانه و بخش مرجع آغاز شود. مراجع از آن نظر اهمیت دارند که نخست، مراجع را مراجع می‌نویسند، لذا بار علمی و اطلاعاتی آن بالاست؛ دوم، با مطالعة مراجع حدود و ثغور تحقیق برای محقق آشکار می‌شود. وی تأکید کرد کتاب‌های مرجع باید کتاب‌های بالینی ما باشد.

وی با اشاره به رشد سریع تکثیر علم در جهان، در روند تولید علم بر دو مقولة نوشتار علمی (academic writing) و ویژگی‌های آن و رعایت دقیق حق تألیف و مرجع‌دهی در نوشتار علمی تأکید کرد. همچنین، مسیر حرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به صورت زیر ترسیم کرد و بر رعایت ترتیب آن صحه گذاشت: کتابخانه، مراجع، چه کتاب‌هایی بخوانیم، چه مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی بخوانیم. وی تفاوت دانشگاه با مراکز آموزشی را در این دانست که دانشگاه محل تولید علم است. همچنین، ارائة تعریف علمی را نیازمند خرمندی دانست و آن خردمندی با مطالعات سطحی حاصل نمی‌شود.

دکتر بختیاری کتابخانه‌های غنی داخلی را کتابخانة ملی ایران، کتابخانة مجلس، کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران، و کتابخانة ملک معرفی کرد. وی به استفاده از کتاب‌های کاغذی در کنار کتاب‌های دیجیتال دانشکده تأکید داشت. همچنین، از غول‌های نشر کتاب‌های مرجع و کتاب‌های علمی نام برد: جان‌وایلی، الزویر، آکسفورد، شیکاگو، راتلج، کمبریج، و مک‌میلان و به دانشجویان توصیه کرد دایره‌المعارف‌های مربوط به رشتة خود را در دقیق بشناسند.

در ادامه نیز به معرفی چند سایت مفید پرداخت:

https://conferencealerts.com/

سایت برای یافتن کنفرانس‌های مرتبط

https://www.indeed.com/

سایت برای یافتن فرصت‌های پژوهشی خوب

https://www.dart.eu/

سایت معرفی تحقیقات سایر دانشجویان در کشورهای اروپایی برای یافتن سوژه‌های پژوهشی و آشنایی با روش پژوهش همسالان

https://www.loc.gov/

سایت کتابخانة کنگرة آمریکا

http://www.arciv.org/

آرشیوی از کتاب‌های دیجیتالی که تاریخ مصرف نسخة کاغذی آن گذشته است.

همچنین، به جستجوی کتاب‌‌های دیجیتال در سایت google books و جستجوی کتاب‌های مرجع در سایت آمازون تأکید کرد.

دکتر بختیاری اهم کتاب‌های مرجع را به چند دستة زیر تقسیم کرد: دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ‌ها (برای یافتن حدود و ثغور برای شروع پژوهش)، کتاب‌های همراه یا راهنما (guide or companion books) که در کنار کتاب‌های درسی مهم است، و hand book که درک بهتری از مطلب را فراهم می‌آورد.

وی به دانشجویان توصیه کرد اسناد رشتة خود را به‌خوبی بشناسند. همچنین، در کتابخانه به مطالعه بپردازند که هم محل مطالعه و مناسب‌تر از خانه و به دور از گوشی‌های همراه است و هم با دیدن مطالعه‌کنندگان به‌وجد خواهند آمد و بیشتر خواهند خواند. وی قدرت هر دانشکده و دانشگاهی را در میزان تولید علم آن دانست که باعث تشویق مسئولان به تقویت هر چه بیشتر منابع علمی آن دانشکده یا دانشگاه خواهد انجامید.

در پایان نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.
[/av_textblock]

[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6648′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6649′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6650′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6651′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6652′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=”][/av_slide]
[/av_slideshow]

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت