مجموعهمقالات تحلیل مصرف رسانهای (مقاله دکتر عبداللهی نژاد و دکتر صبار)
مجموعهمقالات تحلیل مصرف رسانهای بهکوشش دکتر خیام عزیزیمهر، و به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در بهار 1399 منتشر شده است.
تحلیل مصرف رسانهای تحلیلی است در 401 صفحه در قطع وزیری با دو پیشگفتارـ پیشگفتار ناشر و پیشگفتار اثرـ و به شمارة شابک 0-254-452-600-978.
در این مجموعه، ده مقالة تخصصی به قلم دکتر سید محمدمهدی خوئی، دکتر احسان شاهقاسمی، دکتر شاهو صبار، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دکتر عباس خورشیدنام، دکتر علیرضا عبداللهینژاد، دکتر خیام عزیزیمهر، دکتر سیاوش قلیپور، دکتر علیرضا مرادی، محمد گرامیاننیک، مجتبی حاجیجعفری، مهدی غلامزاده منتشر شده است.
ناشر اثر، بخشی از دادههای موج سوم پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان را در اختیار پژوهشگران قرار داده است تا این پژوهشگران با تحلیل این دادهها در خصوص مصرف رسانهای در ایران، تصویری از روند تحولات جامعه بهدست دهند.
دکتر علیرضا عبداللهینژاد، استادیار دانشکدة ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، و دکتر شاهو صبار، استادیار دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، بهطور مشترک مقالة پنجم این مجموعه را با عنوان «دینداری و رفتار شبکهای؛ دینداران چگونه در فضای مجازی عمل میکنند» (ص 179- 202) را تألیف کردهاند. این دو پژوهشگر اینترنت را فقط عصر ارتباطات سریعتر نمیدانند، بلکه آن را متحولکنندة روندهای جریان اطلاعات برشمردهاند.
در مقاله از گرههای شبکه سخن بهمیان آمده است؛ افرادی که پشت میز رایانه نشستهاند یا با گوشیهای هوشمند خود در شبکههای اجتماعی میچرخند و مطالب مورد پسند خود را بازنشر یا لایک میکنند. در این مطالعه تلاش شده است الگوهای بازنشر مطالب، و محل تقاطع «محتوای پیام» و «باورهای فرد» بررسی شود. همچنین، روشی یافت شود تا بتوان با استفاده از «محتوای پیام» و «باورهای فردی که پیام را دریافت میکند»، رفتارهای شبکهای او نسبت به پیام را پیشبینی کرد. فرضیة این مطالعه بر آن است که برای یافتن الگوهای رفتار شبکهای، روابط معناداری بین «باورهای افراد» و «درونمایههای محتوایی» پیامها وجود دارد. بر این اساس با دانستن میزان مذهبیبودن افراد میتوان واکنش آنان را به پیامهای مذهبی در شبکههای اجتماعی پیشبینی کرد.
برای جمعآوری دادهها از آزمون راگلاک و ستارک استفاده شده است. دادههای 476 آزمودنی که به و 26 پرسش لیکرتی درست پاسخ داده بودند جمعآوری شد.
این پژوهشگران پیشنهاد کردهاند که در مطالعات آینده راهکاری عملی بهدست آید مبنی بر اینکه چه دسته باورها و اعتقادات و طرز فکرهایی را در میان مردم باید مطالعه کرد تا به بیشترین قدرت درک و تفسیر و پیشبینی رفتارهای آنان در شبکههای اجتماعی دستیافت.
زهرا جلالزاده
کارشناسارشد زبانشناسی
دیدگاهتان را بنویسید