جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

معرفی کتاب What’s Going on Here?

20 مرداد 1399
ارسال شده توسط مدیر سایت
اخبار
305 بازدید

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

اینجا چه می‌گذرد؟

تجربیات اسلام‌هراسی ایالات متحده

بین [دولت] اوباما و ترامپ

تألیف دکتر سعیدرضا عاملی– استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکا دانشگاه تهران  و سعید خان – استاد مرکز خاور نزدیک، آسیا و مطالعات جهانی دانشگاه ایالتی وایان آمریکا (2020)

دکتر سعیدرضا عاملی و دکتر سعید خان[1] در جدیدترین کتاب خود، اینجا چه می‌گذرد؟ تجربیات اسلام‌هراسی ایالات متحده بین [دولت] اوباما و ترامپ[2] که به‌تازگی از سوی انتشارات مؤسسة اسلامی حقوق بشر لندن منتشر شده است، ابراز می‌کنند: «مسلمانان از ابتدای مراحل اولیه در تأسیس ایالات متحده نقش داشته‌اند» و نقش و حضور تاریخی در آمریکا دارند. این کتاب نمونة مناسبی از شرح چگونگی استعمار تاریخ ایالات متحده به‌دست می‌دهد. نویسندگان در این کتاب، گزارشی همراه با جزئیات از تجربة مسلمانان در آمریكا را با واقعیت‌های جالب و تحلیلی كامل در مورد چیستی و شدت این نوع تجربیات ارائه کرده‌اند.

کتاب با بیانیه‌ای آغاز می‌شود که برای بسیاری از مورخان استعمار شوک‌آور و تکان‌دهنده است: «تاریخ اسلام در آمریکا به پیش از تأسیس این کشور، یعنی نزدیک به 800 سال پیش باز می‌گردد. شواهد علمی وجود دارد که کاشفان مسلمان در اوایل سلطنت عبد الرحمن سوم کوردوبا[3] در اوایل تا اواسط قرن 10، قارة آمریکا را کشف کرده‌اند» (ص 8).

ایوان فن سیرتما[4]، مورخ آفریقایی-آمریکایی/ گویانی در کتاب آن‌ها قبل از کلمب آمدند[5] که در سال 1976 منتشر شده است، این استدلال را مستند ساخته است، اما در عین حال مورد حملة شدید مورخان سفیدپوست قرار گرفته است.

عاملی و خان مختصراً به تاریخ مسلمانان در ایالات متحده می‌پردازند، اما تمرکز کتاب بر وضعیت امروز مسلمانان در آمریکاست. نویسندگان رویکرد ویژه و جامعی را در مطالعه اتخاذ می‌کنند. آن‌ها نگرش دولت آمریكا به مسلمانان را از دیدگاه بین‌المللی و داخلی می‌دانند. حمایت دولت ایالات متحده از دیکتاتوری‌هایی مانند عربستان سعودی با تلاش آن‌ها علیه نیروهای ضد امپریالیستی در جهان اسلام حاصل می‌شود و تا حدود زیادی مشخص می‌کند که مسلمانان در ایالات متحده چگونه مشاهده می‌شوند.

مؤلفان رویکردی را اتخاذ می‌کنند که ترکیبی از تجزیه و تحلیل اسلام‌هراسی و مبارزه علیه آن است. نمونة بارز مورد كیت الیسون[6] از مینه‌سوتاست. وی نخستین مسلمانی است که به نمایندگی در کنگرة ایالات متحده انتخاب شد و سوگند وفاداری خود را به پدر بنیانگذار آمریکا و توماس جفرسون رئیس‌جمهور سوم، با به‌دست گرفتن قرآن اعلام کرد. الیسون آفریقایی-آمریکایی و بخشی از سنت تاریخی مسلمانان است که در آفریقا ربوده شده و به آمریکا منتقل شده‌اند. تخمین زده می‌شود 20 درصد از آفریقایی‌های برده مسلمان بوده‌اند. سفیدپوستان محافظه‌کار الیسون را متهم به اسلامگرایی مخفیانه کردند که قصد داشت قانون شریعت را در زمانی که نمایندة کنگره بود، اجرا کند. آن‌ها ادعا كردند كه سوگند الیسون باطل است، زیرا قرآن كتاب مقدس نیست و بنابراین بیانیة وی باطل و بی‌معناست.

نویسندگان به ویژگی‌های عجیب در تاریخ اسلام در آمریكا اشاره می‌كنند. آن‌ها به‌خصوص، به رابطة ناسازگار بین جامعة اولیة مسلمانان كه ایدئولوژی و عمل ریشه‌کرده در مبارزات نژادپرستی دارند، با گروهی از تازه‌واردان، به‌خصوص از دهة شصت قرن بیستم به بعد متمرکزند. «بخش اعظم این ناسازگاری محصول شک و تردید در مورد اعتبار اسلام است که مسلمانان آمریکایی- آفریقایی‌تبار عملی کردند، به‌ویژه آن‌هایی که متعلق به امت اسلامی‌اند. با توجه به تأکید زیاد بر هویت نژادی، همچنین انگیزه‌های سیاسی ناسیونالیسم ملت سیاه، مسلمانان مهاجر از توانایی دستیابی به یک امر مشترک- یعنی یک زبان دربرگیرنده- احساس ناتوانی می‌کنند» (ص 44).

زمینه‌یابی

نویسندگان یک فصل کامل را به اسلام‌هراسی و نژادپرستی در شیکاگو و دیترویت اختصاص داده‌اند. دیترویت شهری است که در آن والاس وارد محمد[7]، امت اسلام را تأسیس کرد. پس از ناپدید شدن اسرارآمیز وی، الیجاه محمد[8] نهاد تازه‌تأسیس امت اسلام را به شیکاگو منتقل کرد و به‌دلیل کار مالکوم اکس[9] و عضو برجستة نهضت وی، محمد علی، تمایز ملی کسب کرد. جامعة مسلمانان شیکاگو 400 هزار عضو دارد که در میان آن‌ها بسیاری از فلسطینی‌ها قرار دارند. جامعه تحت آزار و اذیت روش‌مند دولت است: خبرچینی، نفوذ به مساجد توسط اف.بی.آی، نظارت شدید، مصاحبه‌های منظم در خانه توسط مأمورین اف.بی.آی.، همه جوی از خفقان علیه اسلام و فضایی برای حملات خشونت‌آمیز اسلام‌هراسانه ایجاد می‌کند. این فشارها همچنین، بر کسانی که با مسلمانان هم‌بستگی نشان می‌دهند، نیز اعمال می‌شود. برای مثال، نویسندگان از لاریشیا هاوکینز[10]، مسیحی و اولین زن آمریکایی_ آفریقایی‌تبار، یاد می‌کنند. وی زنی است که در دانشگاه واتون کالج مشغول به کار است و مؤسسة کوچک انجیلی را اداره می‌کند که حدود 30 دقیقه از مرکز شهر شیکاگو فاصله دارد.

در دسامبر 2015، وی در فیسبوک اعلام کرد که حجاب خود را در هم‌بستگی با زنان مسلمان حفظ می‌کند تا نشان دهد که حجاب به هدف مشهود تبعیض، تعصب، آزار و اذیت و خشونت تبدیل شده است. با وجود اینکه وی شغلی دائمی و سابقه‌ای طولانی داشت، مدیران دانشگاه با فرستادن وی به مرخصی و پس از آن خاتمه‌بخشیدن به کار او، پاسخ حفظ حجاب او را دادند. دانشکده از فارغ‌التحصیلانش انتقادهای قابل‌توجهی دریافت کرد. برخی منتقدان از اهداکنندگان قابل‌توجه موقوفات ویتون بودند. آن‌ها تهدید کردند که از کمک‌های بیشتر خودداری خواهند کرد، مگر اینکه و تا زمانی که دانشکده علیه آنچه تصور می‌کردند اقدامی غیرقابل‌قبول برای اسلام و مسلمانان است دست بر دارد.

این کتاب شامل موارد بسیاری است که چگونه مسلمانان در آمریکا زندگی و چگونه نژادپرستی و اسلام‌هراسی را تحمل می‌کنند و در زمینه‌ای‌ نظری قرار داده می‌شوند. نویسندگان از مفهوم «جرایم نفرت» استفاده می‌کنند: «جنایات نفرت علیه افراد و گروه‌ها طیف گسترده‌ای از رفتارهای مجرمانه را شامل می‌شود، از جمله تبعیض، ارعاب، آزار و اذیت، خرابکاری، حمله و قتل. این رفتارها از نظر شدت و تأثیر آن بر جامعة مسلمانان متفاوت است. این نوع جرایم اساساً در نفرت مشترک است. علاوه‌بر این، تمایل به خشونت در این نوع جرایم بیشتر از جرایم دیگر است» (ص 93).

نویسندگان در خصوص نژادی‌دیدن دین اسلام در ایالات متحده متذکر شده‌اند: «جنایات نفرت علیه مسلمانان در ایالات متحده با مفهوم نژادپرستی قابل توضیح است. … با وجود تنوع نژادی جمعیت مسلمانان آمریکا، مسلمانان در ایالات متحده از طریق نژاد تعریف می‌شوند. این بدان معناست که بر اساس ویژگی‌های نژادی، تهدیدی بالقوه شناخته می‌شوند. این هویت نژادی فرایندی است که توسط آن مسلمانان از طریق اختلافات نژادی مانند رنگ پوست، همچنین با ویژگی‌های فرهنگی درک شده از نمادهای اسلامی مانند ریش یا روسری شناسایی و برچسب‌گذاری می‌شوند. در حالی که مسلمان‌بودن ذاتاً مربوط به نژادی واحد نیست. مسلمانان از طریق خصوصیات نژادی داوری می‌شوند که با جنبه‌های فیزیکی و ظاهری مشخص می‌شود» (ص 94).

پیمایش

نویسندگان کتاب با استفاده از چارچوب مفهومی یکپارچه و جامعی در خصوص جرائم نفرت، در سال 2019 پیمایشی در مورد تجربیات مسلمانان از نفرت، خصومت و تبعیض در ایالات متحده انجام داده‌اند. این پیمایش بر اساس 334 پرسشنامه انجام شده است. این ماهیت فراگیر اسلام‌هراسی در ایالات متحده را نشان می‌دهد. داده‌های آن‌ها، جزئیات گسترده‌ای را راجع به تجربیات روزمرة مسلمانان در خصوص نفرت نشان می‌دهد، اما نقطة امیدی نیز وجود دارد. مسلمانان بسیار خوش‌بینانه عمل می‌کنند که اگر افراد ارتباط شخصی بیشتری با مسلمانان داشته باشند، نگرش به آن‌ها و اسلام بهبود می‌یابد. نویسندگان نتیجه می‌گیرند: «تماس بین فردی مؤثرترین پادزهر برای تصویرسازی منفی و لفاظی دربارة مسلمانان است. این واقعیتی مشهود است» (ص 146).

مسلمانان آمریکایی ماهیت فراگیر و تهدیدآمیز اسلام‌هراسی را در ایالات متحده تشخیص می‌دهند. با این حال، اگرچه میزان جرم و نفرت ضد اسلامی بسیار زیاد است، باید تأثیر منفی آن بر قربانیان نیز درک شود که این موضوع را با طبقه‌بندی آن بر اساس شدت درک شده می‌توان انجام داد.

در پنج گروه جرائم نفرت که در این کتاب طبقه‌بندی شده است، تجربة اسلام‌‌هراسی در بین مسلمانان در آمریکا به‌شدت تحت تأثیر «سیاست نفرت» قرار دارد، یعنی سیاست‌های اتخاذشدة دولت با هدف قرار دادن جمعیت مسلمان. حدود سه‌چهارم از پاسخ‌دهندگان (4/74 درصد) «سیاست نفرت» را قدرتمندترین عامل تجربة اسلام‌هراسی عنوان کرده‌اند. پس از آن، «بازنمایی نفرت» (9/69 درصد) و «ایدئولوژی نفرت» (3/68 درصد) را بسیار نزدیک به سیاست نفرت درک کرده‌اند.

طبقه‌بندی جرایم نفرت در تایپ‌های پنج‌گانه، صرف‌نظر از قابلیت تحلیلی آن در آزمون رویکرد نظری در زمینة خاص کشورها، همچنین از نظر آسیب‌شناسی و سیاست‌گذاری، حوزه‌های بحرانی در این نوع جرایم در مورد منطقه یا کشور مطالعه‌شده را بهتر نشان می‌دهد.

«بازنمایی نفرت» عمدتاً مربوط به ایجاد نفرت از طریق رسانه‌های جمعی است. «ایدئولوژی نفرت» گسترده‌تر است و تمام موارد نفرت از اسلام، از جمله مشاهدة اقدام‌ها یا گفتارهای بیان‌شده در جامعه علیه مسلمانان را شامل می‌شود. «نفرت عملی» به‌معنای درک شهروندان از تعلق‌داشتن به جامعه‌ای تحت نفرت است. این شهروندان عواقب آن را در زندگی روزمره با شدت کمتری (6/41 درصد) احساس می‌کنند. این در حالی است که حداقل میزان تجربة «نفرت به‌عنوان تبعیض»، (9/33 درصد)- به‌معنای تجلی اسلام‌هراسی به‌منزلة تبعیض در روابط اجتماعی یا قوانین است.

موضوع حائز اهمیت در این پژوهش، بالابودن شاخص پراکندگی در آن نسبت به تحقیقات قبلی در مورد جرایم نفرت در آمریکای شمالی و غرب اروپاست. بالابودن نسبی این شاخص، نشان‌دهندة همگنی کمتر داده‌ها و به‌عبارت دیگر، تنوع بیشتر در تجربة شخصی مسلمانان، به‌عنوان قربانیان جرایم نفرت در ایالت شیکاگو، است.

توصیه‌ها

توصیه‌هایی که از این پژوهش به‌دست آمده است با این واقعیت هولناک همراه است که اسلام‌هراسی مظهر نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده است. ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از قتل جورج فلوید به‌دست پلیس همین موضوع را ثابت می‌کند. این رویداد را می‌توان نقطة عطفی در سیاست ایالات متحده دانست که زمینة مناسبی را برای به‌چالش‌کشیدن نژادپرستی در این کشور فراهم می‌کند.

  • دستگاه قضایی یکی از حوزه‌هایی است که مسلمانان می‌توانند از آن سود ببرند. راهبرد روزافزون رایج و موفق در به‌چالش‌کشیدن قوانین ضد اسلامی، به‌ویژه در مورد ایجاد اماکن عبادی، یکی از این موارد است. چالش‌های سیاستی در چندین ایالت موجب پیروزی جوامع اسلامی شده است، زیرا پس از اینكه دادگاه این نوع اقدامات را غیرقانونی اعلام كرد، پیروزی‌هایی حاصل شده است. دوم، جامعة مسلمانان آمریكا تنها هدف تعصبات نیست؛ نفرت پدیده‌ای متقاطع است.
  • حملات علیه مسلمانان اغلب راجع به مسئلة آزادی مذهبی نیست. این حملات همچنین، بر سایر موارد قانون (از جمله تحریم مسلمانان) تأثیر می‌گذارد، از جمله بر برخورداری از حمایت برابر، روند قانونی و حقوق اساسی. این موضوع مستلزم راهبردهای قانونی چند جانبه و همکاری با سایر آمریکایی‌ها و گروه‌های تحت ستم است که باید با اشکال مختلف نفرت و تبعیض و حمله به آزادی‌ها مقابله کنند. این نوع همکاری و ایجاد ائتلاف باید به مبارزه با سخن‌گفتن از نفرت سیاستمداران گسترش یابد، که روشی بهینه برای به‌چالش کشیدن گفتار مسموم از طریق بسیج توده‌وار است که نه‌تنها مسلمانان آمریکایی بلکه سایر گروه‌های حامی را در بر می‌گیرد.
  • برای آمریکایی‌های مسلمان ضروری است که هم‌بستگی‌های مدنی را تقویت کنند. این حتی در سطح همسایگان، دانش‌آموزان مدرسه و همکاران محقق می‌شود. تأثیر چند برابری چنین تعاملاتی در توانایی آن‌ها برای ایجاد احساسات مثبت در مورد کل جامعه بی‌اندازه است. مسلمانان آمریكایی پیش از این به‌خوبی در بافت اجتماعی وسیع‌تری ادغام شده‌اند. آن‌ها در انواع مشاغل خدمت می‌کنند و اکثر آمریکایی‌ها احتمالاً نمی‌دانند که پزشک، معلم، کارمند بانک، وکیل، داروساز، دستیار خرده فروشی یا پاسخ‌دهندة اورژانس مسلمان است.
  • تماس بین فردی مؤثرترین پادزهر برای تصاویر منفی و لفاظی دربارة مسلمانان است. مردم به موقعیت‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شود، به‌مراتب بیشتر اعتماد دارند. تعامل با آمریکایی مسلمان، اقدامی به‌مراتب معتبرتر از آن چیزی است که اسلام یا مسلمانان از طریق بیانیة شخص ثالث یا گزارش رسانه‌ها ارائه می‌دهند.
  • روایت تحریف‌شدة رسانه‌های اصلی منبع مهم اسلام‌هراسی است. مقابله با آن مستلزم بازنمایی کافی جوامع در همة ابعاد اقدامات رسانه‌ای، از جمله روزنامه‌نگاران، است که اخبار را پوشش می‌دهند. امروز نیازی اساسی برای پوشش عادلانه و منصفانة رسانه‌ای مسلمانان وجود دارد که بتوانند آزادانه در مورد همة موضوع‌ها صحبت کنند، نه اینکه به‌منزلة نشانه‌های منفعل یا تبلیغاتی در قالب‌های اجتماعی فرم‌دهی‌شده ظاهر شوند.
  • مبارزه با روایات رسانه‌ای مسموم در مورد آمریکایی‌های مسلمان، به هوشیاری و تحقیقات گستردة رسانه‌ای نیاز دارد. این امر مستلزم این است که مسلمانان، به‌ویژه پس از انتشار مطلبی که تبلیغ منفی دارد، روایت خود را ارائه دهند. در چنین شرایطی، آمریکایی‌های مسلمان باید از رسانه‌های در دسترس بخواهند که به آن‌ها فرصتی برای پیشبرد موقعیت جایگزین داده شود. در این نوع فعالیت‌ها، آمار و مستندات اهمیت محوری دارد.
  • مسلمانان آمریکایی باید با گفتن داده‌های غیرقابل‌انکار دربارة جامعة خود، در گفتمان عمومی و ایجاد روایت خود سهیم باشند. برای دستیابی به این هدف، ایجاد روابط با روزنامه‌نگاران و سردبیران رسانه‌های مختلف بسیار مهم است. این امر باعث می‌شود تا دید بیشتر این افراد در زمینة منابع بالقوه، پایدار و دقیق برای روزنامه‌نگاری ایجاد شود.

[1] Saeed A. Khan

[2] What’s Going on Here? US experiences of Islamophobia between Obama and Trump

[3] Abd Ar-Rahman III of Cordoba

[4] Ivan van Sirtema

[5] They Came Before Columbus

[6] Keith Ellison

[7] Wallace Fard Muhammad

[8] Elijah Muhammad

[9] Malcolm X

[10] Larycia Hawkins
[/av_textblock]

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت