پیشنشست همایش بینالمللی قرآن کریم و کتاب مقدس
نخستین پیشنشست سومین همایش بینالمللی قرآن کریم و کتاب مقدس با مشارکت انجمن مطالعات متون مقدس، مرکز بینالمللی مطالعات دینی، و دانشگاه نوتردام امریکا، در روز دوشنبه 14 آذر 1401 از ساعت 17:00 تا 19:00 بهطور مجازی در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
دبیر این نشست، دکتر محمدحسن احمدی، دانشیار دانشگاه تهران و سخنرانان آن دکتر محمدکاظم شاکر، استاد دانشگاه علامهطباطبایی و پروفسور گابریل سعید رینولدز، از دانشگاه نوتردام امریکا، بودند.
دکتر شاکر با اشاره به همجواری سهگانة تورات، انجیل و قرآن در قرآن کریم، ماهیت کتاب آسمانیگونهبودن انجیل را متفاوت با تلقی مسیحیان از انجیل برشمرد. وی گفت: «واقعیت آن است که مسیحیان انجیل را از جنس کتاب آسمانی نمیدانند، بلکه آن را مژدة نجات و حیات جاودانی میدانند که از طریق تجسد خدا در عیسی حاصل شده است. بنابراین از نظر مسیحیان، آنچه به اناجیل چهارگانه معروف است؛ مصادیقی برای انجیل حضرت عیسی علیهالسلام نیست، بلکه صرفاً نامی است که بعدها به نوشتههایی اطلاق شد که زندگی حضرت عیسی علیهالسلام را گزارش میکند.»
دکتر شاکر با برشمردن چهار طبقه معنایی از Gospel، (متن دینی، بهمعنای لغوی بشارت، وحی قرآنی و معنای مجمل)، بر لزوم یافتن راهحلی برای ایجاد هماهنگی بین تصویر مسیحی و قرآنی از انجیل تأکید کرد.
پرفسور رینولدز، با موضوع مفهوم انجیل در قرآن کریم، گفت: «از منظر قرآن، انجیل کتابی است که از آسمان نازل شده است. به گفتة بسیاری از محققان، کلمة عربی injīl از کلمة یونانی euangelion و احتمالاً از طریق wangel اتیوپیایی، بهمعنای انجیل، گرفته شده است.»
سپس، به بررسی تناسب بین ایدة مسیحی انجیل و بهویژه کتابهای چهارگانه و معروف به انجیل در کتاب مقدس، و ایدة قرآنی انجیل پرداخت. وی گفت: «شواهد عهد جدید نشان میدهد اولین پیروان عیسی انجیل را نه برای اشاره به یک کتاب، بلکه بهمنزلة پیام مسیح برای نجات استفاده میکردهاند.» نمونههایی از این کاربرد انجیل را در کتب عهد جدید چنین برشمرد: «نویسندگان مسیحی متأخر از تعلیم عیسی بهطور کلی به عنوان انجیل (بهصورت مفرد) صحبت میکنند. این ممکن است بر استفادة قرآنی از انجیل تأثیر گذاشته باشد. با این حال تعلیم عیسی در عهد جدید تا حد زیادی در قرآن غایب است. در واقع، تقریباً هیچ یک از سخنان، مثلها یا مواعظ او در قرآن یافت نمیشود؛ در حالیکه در قرآن برخی عبارات مسیحی به کار رفته است. بهعلاوه، قرآن رویکردی جدلی به تعالیم مسیحی دارد.»
این نشست با طرح پرسش حضار و پاسخ سخنرانان به کار خود خاتمه داد.
گفتنی است نخستین همایش بینالمللی قرآن کریم و کتاب مقدس سال ۲۰۱۷ با عنوان Scriptual Hermeneutics and Exegesis و با مشارکت دانشگاه پادربورن در کشور آلمان برگزار شد.
سومین همایش بینالمللی قرآن و کتاب مقدس نیز با عنوان: Intratextuality in the Qur’an and the Bible در بهار ۲۰۲۳ با مشارکت دانشگاه تهران و دانشگاه نوتردام امریکا برگزار خواهد شد.
فیلم این نشست در لینک زیر در دسترس علاقهمندان است.
دیدگاهتان را بنویسید