جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

چهل‌ودومین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی‌شدن جهان

4 مرداد 1400
ارسال شده توسط مدیر سایت
اخبار
274 بازدید

[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’11685′][/av_slide]

[/av_slideshow]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
چهل‌ودومین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی‌شدن جهان با عنوان «سبک زندگی موبیتال در جامعة دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران)» با سخنرانی دکتر فرزانه نزاکتی، دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، در روز دوشنبه 28 تیر 1400، ساعت ۱8:۰۰ الی 19:۳۰ به‌صورت مجازی در کانال اینستاگرام کرسی برگزار شد.

در این نشست دکتر نزاکتی به بررسی سبک زندگی «دیجیتال و درحرکت» دانشجویان پرداخت و در اصطلاح آن‌را «موبیتال» نامید. اگرچه در پژوهش‌های پیشین، گزارش‌هایی از کیفیت، اهداف و انگیزه‌های کاربران تلفن هوشمند و شبکه‌های اجتماعی مجازی مطرح شده است، چگونگی سامان‌دهی کنش‌های زندگی روزمره در تعامل با فناوری‌های همراه کمتر بررسی شده است. بنابراین، دکتر نزاکتی، برای فهم موبیتالی‌شدن عرصه‌های تحصیل، کار و زندگی شخصی دانشجویان ایرانی، با روش‌شناسی آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی، از روش‌های نظریة مبنایی و پیمایش استفاده کرد.

در این پژوهش، روش نظریۀ مبنایی، با تکنیک مصاحبۀ اپیزودیک با 17 دانشجوی دو دانشگاه سطح یک کشور (علامه‌طباطبائی و صنعتی شریف) انجام شد. این افراد در سه گروه آموزشی اصلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه مشغول به تحصیل بودند. داده‌های حاصل، با استفاده از نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی (Nvivo 10) کدگذاری و مقوله‌بندی شده است. داده‌های حاصل از پیمایش برخط در میان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران (348 پرسشنامه) با استفاده از نرم‌افزار تحلیل آماری (SPSS 23) و آماره‌های میانگین، t تک‌نمونه‌ای و معنا‌داری تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌های دکتر نزاکتی نشان داد که الگوی کاربری دانشجویان از دستگاه‌های دیجیتال همراه تلفیقی، فراغتی و اعتیادی است. تلفن هوشمند برای دانشجویان، منبع همه‌چیز شده است و آگاهی از اخبار، تبادل اطلاعات، برقراری ارتباط و مدیریت زندگی روزمرة خود را با کمک آن انجام می‌دهند. به‌گفتة دکتر نزاکتی، مهم‌ترین آثار کاربری دستگاه‌های دیجیتال همراه برای دانشجویان، گسترش دسترسی‌ها، کاهش محدودیت‌ها و قدرت‌یابی، و مهم‌ترین پیامد منفی آن اتلاف وقت مفید است.

برخلاف پژوهش‌هایی که در آن فقط رضایت حاصل از کاربری فناوری‌‌های نوین ارتباطی برای کاربران برجسته شده است، دکتر نزاکتی در این پژوهش تجربۀ زیستۀ دانشجویان از کاربری دستگاه‌های دیجیتال همراه، تجربۀ متناقض‌گونۀ احساس «خشنودی و ناخشنودی هم‌زمان» را بررسی کرده است. اگرچه این تجربه در دانشجویان احساسی دوگانه نسبت به دستگاه‌های دیجیتال همراه ایجاد می‌کند، با راهبرد‌هایی چون «سازگاری با فناوری» و «مدیریت کاربری» سعی می‌کنند از ظرفیت این فناوری‌ها و دورماندن از آسیب‌های آن بهره ببرند.

دکتر نزاکتی در تبیین این سبک زندگی، هر سه عامل «کاربران»، «فناوری‌های همراه» و «جامعه» را در شکل‌گیری تجربۀ «خشنودی و ناخشنودی هم‌زمان» مهم دانست. دانشجو به‌مثابة «نیازمند منطقی»، فناوری با «کارکردی دوگانه و متناقض»، و جامعه با «محرومیت‌ها و محدودیت‌هایش» سبک زندگی موبیتال خاص دانشجویان ایرانی را رقم می‌زنند. بنابراین، به‌گفتة دکتر نزاکتی، از میان رویکردهای مختلف به فهم رابطۀ فناوری و جامعه، رویکرد مطالعات فرهنگی فناوری و نظریۀ کنشگر- شبکه در تبیین وضعیت موجود مناسب‌تر است. ازجمله دستاوردهای این پژوهش عبارت بود از پاسخ به ابهام عاملیت فناوری، فاصله‌گرفتن از دوگانۀ جبرگرایی فناورانه و ساخت اجتماعی فناوری، درنظرگرفتن نقش همۀ عوامل درگیر در تجربۀ اجتماعی فناوری، نقد و اصلاح نظریۀ استفاده و خشنودی.
[/av_textblock]

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت