پنجاهوپنجمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان
پنجاهوپنجمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان با عنوان «تجربهی کاربری در رسانههای اجتماعی» با سخنرانی دکتر مهسا زمانی و دکتر شقایق نصرتی، دکترای مدیریت رسانه پردیس کیش دانشگاه تهران، در روزچهارشنبه 27 اردیبهشت 1402، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ بهصورت مجازی در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.
بخش اول سخنرانی که توسط دکتر مهسا زمانی آغاز شد، به انواع گوناگون استفاده کاربران ایرانی از شبکه اجتماعی اینستاگرام و چگونگی ارتباط این موارد استفاده با سلامت اجتماعی آنان اختصاص یافت. نخست با ارائه توضیحاتی در خصوص شبکههای اجتماعی و اشاره به پربازدیدترین آنها در ایران و جهان، به توصیف سلامت اجتماعی و شاخصهای آن و اهمیت این بعد از سلامت در تأثیرپذیری از نوع استفاده از اینستاگرام پرداخته شد. در ادامه، 9 نوع متفاوت استفاده از اینستاگرام و میزان استفاده کاربران ایرانی از هرکدام از آنها مطرح و رابطه هر نوع استفاده با سلامت اجتماعی کاربران بررسی شد. در نهایت مشخص گردید که 3 نوعِ مهمِ استفاده از اینستاگرام میتواند به ارتقای بخشی از سلامت اجتماعی کاربران این شبکه کمک نماید که توجه به آنها هم برای مسئولین و سیاستگذران و هم برای کاربران، مطلوب است.
سخنرانی دوم نیز توسط دکتر شقایق نصرتی ایراد و در این بخش به وفاداری مخاطب به پادکست پرداخته شد. در ابتدا به بررسی رسانههای جمعی و رسانههای اجتماعی و مخاطبانشان اشاره و مباحث مرتبط با وفاداری مخاطب نیز مطرح گردید. در ادامه، خصوصیاتی که منجر به وفاداری مخاطب میگردند بیان شده و به 7 خصوصیت مهم که حاصل از نتایج رساله دکتری بودند پرداخته شد. این 7 خصوصیت مهم دارای رابطهی معنی دار با وفاداری مخاطب پادکستها هستند که مدنظر داشتن و بکارگیری آنها برای پادکستها توصیه و منجر به جذب مخاطب وفادار میگردند. همچنین در نظر گرفتن این 7 خصوصیت برای جذب مخاطب وفادار برای سایر رسانههای اجتماعی نیز خالی از لطف نخواهد بود
دیدگاهتان را بنویسید