جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

هفتمین نشست از سلسله‌نشست‌های ژاپن‌شناسی؛ آموزش از پایه و استقلال در بزرگسالی

4 آبان 1398
ارسال شده توسط مدیر سایت
دستاوردها ، سلسله نشست های ژاپن شناسی
347 بازدید

تجربة تعامل با طبیعت و تأثیر آن بر پرورش روحیة اتکا به خود در هفتمین نشست از سلسله‌نشست‌های ژاپن‌شناسی با سخنرانی حسین افشین‌منش در روز دوشنبه 29 مهر 1398 در تالار فرهنگ دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران بررسی شد.

افشین‌منش یکی از بنیانگذاران مدرسه‌های متین و مبین بسطام است که طی دوران تحصیل خود در ژاپن و گذراندن دوره‌های پریمیر (آموزش ابتدایی)، تجربیات خود را در این مدارس به‌کار بسته است. مدارس متین و مبین دو مدرسه با محوریت کسب تجربة عملی در شهر بسطام از توابع استان سمنان است. در این دو مدرسه تلاش می‌شود تا کودکان از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دورة دوم متوسطه به‌صورت عملی کار کنند و پدیده‌های مختلف را خود کشف و لمس کنند.

افشین‌منش در دورة اقامت خود در ژاپن می‌دید که مادران ژاپنی سعی می‌کنند از همان سال‌های کودکی کودک را مستقل تربیت کنند. کودکان ژاپنی از سنین پایین یاد می‌گیرند که وسایل خود را حمل کنند و باری بر دوش دیگری نباشند. وقتی این کودکان به سن مدرسه می‌رسند، همراه مربی مدرسه برای کشف محیط پیرامون خود از فضای کلاس خارج می‌شوند.

دانش‌آموزان ژاپنی زندگی اجتماعی و تعامل با محیط طبیعی و شهری را در سه سال اول ابتدایی یاد می‌گیرند. روح طبیعت‌گرایی از دیگر مسائلی است که افشین‌منش مطرح در این نشست مطرح کرد. در روح طبیعت‌گرایی ژاپنی سعی می‌شود همه چیز به طبیعی‌ترین شکل و زوال‌پذیرترین شکل اصیل نگه داشته شود که در مدارس ژاپنی نیز نمود پیدا می‌کند و کودک به جای ایزوله‌شدن در برابر خطرات احتمالی، با کسب تجربه‌های مؤثر و کم‌خطر خود برخی مسائل را کشف می‌کند. با در نظر گرفتن این ارزش، کودکان بدون ابزار طبیعت را لمس می‌کنند.

افشین‌منش افزود: «ما در دو مدارس بسطام سعی کرده‌ایم همین شرایط را پیاده کنیم. بچه‌ها خود غذای هر روز خود را تهیه می‌کنند و می‌خورند. انواع حیوانات اهلی در مدرسه هست و زمین برای کشت در اختیار بچه‌ها قرار دارد. بچه‌ها خود از حیوانات و زمین مراقبت می‌کنند و محصول مورد نیاز برای مصرف خود و حتی بیش از آن را تهیه می‌کنند. بخشی از محصولات کودکان در بازار محلی شهر بسطام به فروش می‌رسد.»

وی اشاره کرد که این سبک تربیتی مدارس به کودک کمک می‌کند تا بعد از فارغ‌التحصیلی راحت‌تر وارد اجتماع و مستقل شوند و افزود: «این سبک تربیتی در مدارس ژاپن و اسکاندیناوی اجرا شده و نتیجه داده است. ما می‌توانیم از این تجربیات الهام بگیریم و متناسب با شرایط ایران اسلامی در کشور خود استفاده کنیم.»

در سلسله‌نشست‌های ژاپن‌شناسی تلاش می‌شود تا هر بار برخی مسائل مرتبط با ژاپن مطرح شود تا به‌نحوی به کشور ایران نگاهی نو ارائه گردد؛ نگاهی که بتوان در شرایط گوناگون جرقه‌ای اولیه برای تدبیر امور در قشر نخبه و مسئولان کشوری ایجاد کرد.

تهیه و تنظیم

ملیکا خدابین

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان

دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی

دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران

معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی

معرفی کتاب: کارآفرینی پساسرمایه‌داری

نهمین پیش‌نشست همایش تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری رقابت در ایران در دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت