نشست دهم: تجربة آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دومین سلسلهنشستهای مجازی: همهگیری کرونا و تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا
نشست دهم: تجربة آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی
دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان، دومین سلسلهنشستهای مجازی «همهگیری کرونا و تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا» را از 8 اردیبهشت الی 5 خرداد 1400، هر چهارشنبه ساعت 18:00 الی 19:00، به مدت پنج هفته، در کانال اینستاگرام دانشکده برگزار میکند.
در پنجمین نشست از دومین سلسلهنشستها، دکتر زهره خوارزمی، استادیار گروه مطالعات امریکای دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، در روز چهارشنبه 5 خرداد 1400 سخنرانی خود را با عنوان «تجربة آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی» ایراد کرد.
دکتر خوارزمی، بحران پدیدآمده پس از همهگیری کرونا را در جهان متوجه آموزش نیز دانست. این بحران در رشتههایی مانند پزشکی و رشتههای دارای دروس آزمایشگاهی و عملی جدیتر است. وی گفت: «در امریکا، با وجود تستهای تشخیصی مکرر و تهیة دستورالعملهای بهداشتی، از ماه مارس 2020، تقریباً دانشگاهها بهحالت تعطیل درآمد. از آنجا که زندگی دانشگاهی در امریکا و برخورداری از امکانات تفریحی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهها اهمیت زیادی برای دانشجویان دارد، برخطشدن و از راه دورشدن آموزش رویای دانشجویی را برهمزد. دانشگاههای امریکا نیز با از دستدادن شهریههای دانشجویی، بخش مهمی از درآمد و بهموجب آن امکان تأمین کیفی دانشگاهها را از دست دادند.»
نقش دانشگاههای امریکا در دیپلماسی عمومی امریکا با پرورش دانشجویان بینالملل، بخش دیگری از سخنان دکتر خوارزمی بود که با بحران کرونا دچار آسیب جدی شد.
دکتر خوارزمی افزود: «با تمامی مشکلاتی که کووید 19 بهدنبال داشت، حفظ کیفیت آموزش، حتی در این شرایط، از دغدغههای مهم دانشگاههای امریکا بوده است و در تلاش بودهاند فاصلهها را در محیط مجازی به حداقل برسانند. با این هدف، تهیة راهنماهای آموزش، همچنین محتوای آموزش مجازی در دستور کار دانشگاهها قرارگرفت.»
دکتر خوارزمی، بههمراه دانشجوی کارشناسیارشد خود، شادی نوروزی، از مارس 2020 الی مارس 2021، نحوة آموزش و برگزاری کلاسها در پنج دانشگاه برتر امریکا را در پنج موضوع اصلی بررسی کردند. این دانشگاهها عبارت بود از امآیتی، پرینستون، هاروارد، کلتک، و استنفورد. همچنین، فناوری و اتصال ایمن؛ طرح درس و روش تدریس از پیش تعریفشده؛ تعامل و مشارکت حداکثری در کلاس؛ توجه به ماهیت در حال تغییر بازخوردهای استاد، تکالیف و آزمونها؛ و تغییر نظام نمرهدهی پنج موضوع اصلیای بود که دکتر خوارزمی بدان پرداخت. این پنج موضوع در این پنج دانشگاه یکسان و در یک سطح دنبال نمیشد. در کنار نرمافزارهای اختصاصی آموزش در هر دانشگاه، پلتفرم اصلی آموزش در این دانشگاهها «زوم» و «کانواس» بوده است.
حفظ آزمایشگاه مجازی و کتابخانة مجازی، تهیة ویدئو و شبیهسازها، خلاقیت در تدریس، تعیین دقیق اهداف و مسیر درس، دیجیتالیکردن منابع، آموزش مبتنی بر تجربه در محل سکونت دانشجویان، حفظ روابط عاطفی و حرفهای میان اساتید و دانشجویان و کارکنان و خانوادهها، حفظ تعامل و هویت جمعی میان استاد و دانشجویان و دانشجویان با یکدیگر و خلق جدیدی از اخلاق معلمی، توجه به وضعیت معیشتی و هویتی دانشجویان، بیان جزییات در تکالیف و دادن بازخورد مداوم، تعبیة صورتهای مختلف برای گرفتن آزمون و شکستن نمرة نهایی به نمرههای کوچک و پخش در طول ترم، ارزیابی کیفی بهجای کمّی، توجه به حس دانشجو به نمره، شیوههای نمرهدهی و استفاده از نرمافزارهای ارزیابی، و حمایت دانشگاه از استاد از جمله رویکردهای اصلی این دانشگاهها در آموزش مجازی بوده است.
فیلم این سخنرانی در کانال اینستاگرام دانشکدة مطالعات جهان به نشانی زیر در دسترس علاقهمندان است.
iranian_studies_ut
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’11461′][/av_slide]
[av_slide id=’11462′][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید