مراسم نودانشجویان دانشکدة مطالعات جهان
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
در هفتة آغاز سال تحصیلی 98-1397 دو مراسم برای نودانشجویان دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.
در نخستین مراسم در روز شنبه 31 شهریور 1397، مراسم نودانشجویان خارجی رشتة کارشناسیارشد مطالعات ایران، با حضور دکتر سیدسعیدرضا عاملی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، و دکتر محمد سمیعی، مدیرگروه مطالعات ایران، در تالار ایران برگزار شد.
در این مراسم دکتر عاملی ضمن خیرمقدم به این دانشجویان و آرزوی توفیق در مدت تحصیلشان در ایران و در دانشکدة مطالعات جهان، به توضیح مختصری از ایام عاشورا پرداخت. سپس، از دلتنگی احتمالی دانشجویان خارجی بهدلیل دوری از خانه و وطن سخن گفت و با بیان خاطرة خود در دوران تحصیل در خارج از کشور، وجود رسانههای اجتماعی و ارتباطی امروز را نعمتی دانست که در گذشته فراهم نبوده است. رئیس دانشکدة مطالعات جهان از انگارههای ذهنی افراد و جوامع نسبت به هم سخن گفت که در روابط فردی، اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی افراد و کشورها نقش مهمی ایفا میکند. دکتر عاملی هدف از تأسیس رشتة مطالعات ایران را در دانشکدة مطالعات جهان آشنایی جامعة علمی دیگر کشورها با واقعیتهای جامعة ایران در دوران معاصر و نه در گذر زمان عنوان کرد، چرا که یکی از مشکلات مهم امروز پندارهای نادرست از ایران امروز در جهان است.
در ادامة نشست دانشجویان به معرفی خود پرداختند. سپس، دکتر سمیعی با بیان توضیحات اولیه برای انتخاب واحد این دانشجویان و راهنماییهای لازم برای اقامت و ویزای آنان دانشجویان را به سوی کلاس هدایت کرد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’6596′][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6598′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6597′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
در روز دوشنبه 2 مهر 1397، مراسم نودانشجویان تمامی رشتههای دانشکدة مطالعات جهان در تالار حنانه برگزار شد. در این نشست، پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سخنان مقام معظم رهبری دربارة دانشگاه تهران، دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، سخنرانی خود را آغاز کرد. وی پس از تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و قبولی نودانشجویان در دانشکدة مطالعات جهان، از دانشجویان خواست که برای دوران تحصیل خود که دورانی پرفراز و نشیب و دورانی دشوار است برنامهریزی داشته باشند و افزود، لذت در انجام کارهای دشوار نهفته است. به بیان وی، دشواریها لزوماً دشواری نیست، بلکه بهدنبال خود شادابی و نشاط بههمراه دارد. دکتر عاملی برای روشنکردن افق پیشروی دانشجویان در این دانشکده، سخنان خود را با بیان نکاتی در حوزة مطالعات جهان ادامه داد تا اهمیت رشتههای این دانشکده برای دانشجویان مشخص شود.
رئیس دانشکدة مطالعات جهان گفت: «تصحیح روابط ما با جهان در گرو برداشت درست ما از مطالعات جهان است. در جهانی با تنوع بسیار گسترده زندگی میکنیم و تواناییهای بسیار متنوعی در جهان وجود دارد و برای اینکه بتوانیم واقعیت جهان را بشناسیم، در درجة اول باید اینها را بشناسیم. گاه با ذهن خود به شناخت میپردازیم و فکر میکنیم واقعیت پیرامون ما چنین است. باید بتوانیم واقعیتها را آنطور که در جهان هست بشناسیم.» دکتر عاملی ضمن برشمردن اهمیت منافع ملی، خاطر نشان کرد که حفظ منافع ملی بهمعنای ضرر زدن به دیگران نیست. علم باید در خدمت تعالی بشریت باشد نه در مسیر تخریب و ضرر زدن به دیگران. به باور وی، در نگاه متعالی، علم مسئولیتی فراتر از مرزها دارد و باید بتواند ضمن تأمین منافع ملی، به جنبههای تعالی انسانی توجه داشته باشد.
دکتر عاملی سخنان خود را با ذکر تاریخچة مطالعات جهان پیگرفت که در برخی کشورها بهصورت مطالعات منطقهای، مطالعات بینالمللی و مطالعات جهانی (Global Studies) دنبال میشود و در دانشگاه تهران نیز در قالب سنت مطالعات منطقهای وجود دارد که از منظر دیگری به مطالعة دیگر کشورها میپردازند. البته، در هر صورت آن باید توجه کنیم که تغییراتی در جهان پیرامون ما بهوجود آمده است که در شناخت آن باید کوشا باشیم.
رئیس دانشکدة مطالعات جهان در درجة نخست بر عوامل تأثیرگذار جدید بر جهان پیرامون ما تأکید کرد، بهخصوص تغییرات بعد از جنگ جهانی دوم که موجب هر چه پیچیدهترشدن شناخت شده است و لایههای بیشتری برای شناخت دیگران لازم است. وی در ادامة سخنان خود به ذکر سه عامل تأثیرگذار مهم پرداخت: شکلگیری سازمانهای بینالمللی، فناوریهای جدید، و توسعة نظامهای مردمسالاری در جهان.
به بیان وی، سازمانهای بینالمللی بهنوعی حکمرانی و مدیریت جهان را برعهده گرفتهاند و از عوامل دخالتکننده در کشورهایند، سازمانهایی مانند WPO، گات، بانک جهانی،IMF و نفتا. بهدلیل مأموریتهای این سازمانهاست که اختیارات بسیاری از کشورها محدود میشود. دکترین مدیریت چند نهادی جهان (Multi-lateral institution policy) آمریکا در سال 2009 در اصل اعلام اتفاقی بود که رخ داده است نه اتفاقی که خواهد افتاد. با این مدیریت از سیاست تکقدرتی به مدیریت چند نهادی منتقل شدیم. در اصل، بسیاری از نهادهای جهانی را دولتهای بزرگ کنترل و مدیریت میکنند. دکتر عاملی افزود: «امروز بحث تحریم در 20 کشور دنیا در حال اعمال است. در همین سال اخیر، در مورد روسیه، چین، کرةشمالی، ایران، ترکیه و یمن اعمال شد و دو هدف اقتصادی را نشانه داشت: کاهش ارزش پول ملی، و کاهش تولید ناخالص ملی که در هر دو هدف نیز موفق بودهاند. بنابراین، قدرت بازیگری نهادهای بینالمللی و دولتهای بزرگ در عرصة بینالمللی بسیار بزرگ است که باید به آن توجه داشت.»
دکتر عاملی در بیان اهمیت نقش تأثیرگذار فناورهای جدید در تغییر مسیر کشورها گفت: «امروز geopolitical بر مبنای موقعیتهای جغرافیایی صرف تعریف نمیشود، بلکه صحبت از cyber geopolitical است؛ جغرافیایی که فضای مجازی تأثیر بسیاری بر آن داشته است.» وی از جمله شرکتهای مطرح در این عرصه از گوگل نام برد که با سرمایة 200 هزار دلار در 1998 آغاز به کار کرد و امروز ارزش آن به 1 تریلیون و 200 میلیون دلار رسیده است. درآمد آن در سال 2017 نزدیک به 120 میلیارد دلار و سه برابر درآمد نفتی ایران بوده است. دکتر عاملی با ذکر این مثال عرصة بسیار گستردة فناوری اطلاعات را نمایاند و افزود: «امروز، در شئونات سیاسی کشورها شاهد افزایش گستردة مداخلات از طریق شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی هستیم و توانایی بسیار گستردهای از طریق فضای مجازی در حال اعمالشدن است و آنقدر قدرت یافتهاند که در نهادهای نظامی دنیا قدرت فناوری پنجم به نام نیروی سایبری شکل گرفته است.» وی به اعلام اخیر ترامپ اشاره کرد که برنامة سیاسی مقابله با قدرتهای سایبری را اعلام عمومی کرد تا با مداخلات سایبری سایر کشورها مقابله کند. روسیه، ایران و چین در این فهرست قرار دارند. دکتر عاملی افزود: «واقعیت این است که قدرت سایبری اصلی در دست آمریکاست. هشت ابرپورتال جهان، از جمله گوگل، یوتویوپ، ویکیپدیا و MSN همه متعلق به کالیفرنیاست که فضای مجازی را مدیریت میکنند.» دکتر عاملی افزود قدرت امروز در جهان بر مبنای تراکم داده تعریف میشود و هر کسی تراکم دادة بیشتر و تسلط بر تراکنشهای بیشتری داشته باشد، از توانایی بیشتری در مداخله برخوردار خواهد بود. وی فضای سایبری و مجازی را واقعیت در حال تغییر کشورشناسی داشت و مطالعة تاریخ و ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا را بدون توجه به قدرت سایبری آن مطالعة کاملی ندانست و افزود: «بخش عظیمی از عناصر مداخلهگر در روابط سیاسی و حوزة فرهنگ در این حوزه تعریف میشود. همین فضای مجازی باعث افزایش توان فردی شده و با فردگرایی مواجهیم.»
دکتر عاملی فردگرایی جدید را فردگراییای دانست که برای خود قدرت قائل است و از آن به نام somebodiness (من کسی هستم) یاد کرد و افزود: «امروز هر فردی احساس کسیبودن در او قوی است. این کسیبودن پاسخ به هیچسازی از اکثریت جامعه است. امروز از درون نظامهای توتالیته که دیکتاتورها آن را اداره میکردند فردگرایی بهوجود آمده است که بسیار قدرتمند است.» به باور این استاد علوم اجتماعی، دموکراتیکشدن جهان و شکلگیری کشورها و دولتها در مدلهای مردمسالاری دینی و مدلهای دیگر دموکراسی لیبرال، somebodiness را روزبهروز تقویت میکند و فرد بسیار در حال قدرتگیری است. لذا، نهادهای مردمنهاد در دنیا رو به افزایش است و این قدرت قدرت بزرگی است. به باور این استاد علوم اجتماعی کشورشناسی به این معنا نیست که دولتها را بشناسیم و فکر کنیم که کشور را شناختهایم، بلکه مردم و توانایی مردم را باید شناخت که کار دشواری است.
دکتر عاملی افزود: «آمریکا امروز کشور نهادهای مردمی است. بزرگترین NGOهای آمریکا محیطزیستگرا یا نهادهای مبارزه با جنگ است. آیندة جهان در حیطة قدرت نظامهای سرمایهداری نیست، بلکه آیندة جهان با این هوشیاری پدیدآمده در فضای مردمی در حال پدیدارشدن است.» این استاد علوم اجتماعی افزایش آگاهی و کاهش سطح داگما و عصبیتهای قومی و نژادی را از پیامدهای آن نام برد.
دکتر عاملی پس از برشمردن این سه عامل تأثیرگذار در جهان و تغییرات آن، بر اهمیت اخذ توان چندرشتهای برای کشور صحه گذاشت و افزود: «صرفاً نمیشود با رویکرد روابط بینالملل یا علوم سیاسی کشوری را شناخت. کشورشناسی امروز نیازمند توان چندرشتهای است و باید سعی کنیم بیشتر مطالعه کنیم و دایرة مفاهیم ذهنی خود را بزرگتر کنیم تا بتوانیم در کشورشناسی قوی باشیم.» به باور وی، مطالعة چندرشتهای یعنی مطالعة 360 درجه. مطالعات تکرشتهای عمق دارد ولی دامنة آن بسیار محدود است و نقاط کور بسیاری دارد.
رئیس دانشکدة مطالعات گفت: «دانشکدة مطالعات جهان را دانشکدهای میانرشتهای میشناسند. گاه شاید این موضوع مطرح شود که رشتة مطالعات آمریکای این دانشکده بیشتر سیاسی است. ولی واقعیت آن است که تمام موضوعات مربوط به آمریکا قدرتی است، چه در سینما، چه در فناوری و چه در عرصة فرهنگی. تلاش ما در طراحی این رشته آن بوده است که بتوانیم از ظرفیتهای چند رشتهای استفاده کنیم و در جذب اساتید محترم این گروه نیز بعد چند رشتهای تأمین شود.»
دکتر عاملی به یکی از برجستگیهای دانشکدة مطالعات جهان اشاره کرد که پایینترین نسبت استاد به دانشجو را در دانشگاه تهران داراست. وی افزود: «متوسط نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تهران 19 تا 20 است، اما در این دانشکده حدود 6 است.» دکتر عاملی با اشاره به جذب برخی همکاران در کارهای دولتی، از آن گلهمند بود و کار معلمی را ارجح بر سفارت، نظارت و معاونت وزیر برشمرد.
رئیس دانشکدة مطالعات جهان به نودانشجویان توصیه کرد در همین اولین ترم تحصیلی دربارة پایاننامة خود تصمیم بگیرند تا بتوانند از دروس استفادة بهینهتری داشته باشند. وی افزود: «میانرشتهای شدن به معنای سطحیشدن نیست، بلکه بهمعنای وسیعدیدن است. ولی در این وسیعدیدن میتوان عمق ایجاد کرد.»
دکتر عاملی موفقیت در علم را بسته به خلاقیت خواند و به نقل از قرآن که سه بار میفرماید: «مردم قدر خدا را ندانستند و ارزش خدا را نفهمیدند»، افزود: «ما در شناخت واقعیت گیر کردهایم، چه رسد به شناخت خالق هستی. برای شناخت باید اسکیما از ذهن زدوده شود. ذهن اسکیما ذهنی است که قبلاً تصمیمهای خود را گرفته است و برای هر موضوعی بستة قطعی دارد.» به تعبیر وی، ذهن اسکیما اصلاً تفکر نمیکند. این ذهن بر انگارههای ذهنی تسلط مییابد. در مقابل آن ذهن delay brain است که برای هر چیز مکث دارد تا شناخت پیدا کند. دکتر عاملی در سخنان خود به مفهوم شناختی دیگری اشاره کرد به نام بازنمایی و افزود: «واژة representation در انگلیسی با یک صورت املایی، دو صورت تلفظی و دو صورت معنایی دارد. /reprIzenteIʃn/ به معنای «بازتولید» و «بازنمایی» و /ri:prIzenteIʃn/ به معنای «نمایندگی» است. بازنمایی نمایندگی ایجاد میکند. برای مثال، به افغانستان حمله میکنند چون بنلادن داعش را بهوجود آورده است. اما، آیا همة مردم افغانستان بنلادناند؟» به بیان وی، اسکیما ذهنی نیست که خلاق باشد و بتواند تولید جدید داشته باشد. ذهنهایی توانایی تولید جدید دارند که از داگما و عصبیت بیرون آمده و از انگارههای ذهنی رها شده باشند و بخواهند واقعیت را آنطور که هست ببینند.
دکتر عاملی افزود: «ما در خصوص بسیاری از کشورها دچار انگارهایم. سیاست خارجة ما دچار ذهنانگاره است. 40 درصد جامعة آمریکا که از اقشار فرهنگی جامعهاند با نظام سرمایهداری مخالفاند و در بسیاری از جنبهها با ما اشتراک نظر دارند.» به باور وی در ملتشناسی و کشورشناسی نیازمند ذهن عمیق، مستدل، و مستند و آشنا به یک سری سلسله واقعیتهاییم. او میان واقعیتشناسی و سیاستگزاری تفاوت قائل شد و افزود در سیاستگزاری بهتبع به منافعی توجه میشود که برای کشور وجود دارد.
دکتر عاملی تأکید کرد: «دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارای سطح دیگری از توانایی است و توانایی عمیقتری پیدا میکند و قدرتمندتر شده است.» رئیس دانشکدة مطالعات جهان از دانشجویان خواست خود را دستکم نگیرند زیرا میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند، چرا که در این دنیا قانون سرایت حاکم است و تغییر یک عامل در این سوی دنیا، در آن سوی دنیا اثرگذاری میکند. وی افزود: «این کشور را ماها باید بسازیم. اگر با هر مشکلی کشور را ترک کنیم، چه کسی باقی میماند که برای مردم دلسوزی کند؟ همة مردم امیدشان به افرادی است که در دانشگاهها دارند فکر میکنند.» به باور وی، آن میزان که مردم به دانشگاه و دانشگاهیان امید بستهاند به دولتمردان امید ندارند. برای برقراری سیستم در کشور و حاکمیت عقلانیت بر کشور نیاز داریم همه کمک کنیم.
دکتر عاملی در آخر ضمن آرزوی موفقیت برای نودانشجویان، آنان را به رعایت نظم توصیه کرد. همچنین، بر سختگیری کادر آموزشی تأکید کرد که نظم برایشان نقش محوری دارد. رئیس دانشکدة مطالعات جهان از دانشجویان خواست برنامههای زمانبندی را برای ارسال مقالات و سایر درخواستهای دانشکده و اساتید و مهلت دفاع به دقت رعایت کنند و از آن با عنوان «اصول طلایی» دانشکده یاد کرد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6600′ video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6602′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6603′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6604′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6605′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6601′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
در ادامة مراسم پس از نمایش کلیپ تهیهشدة روابط بینالملل دانشکده، در معرفی دانشکدة مطالعات جهان، اعضای هیئت رئیسه به معرفی دانشکده به نودانشجویان از زاویة فعالیت خود پرداختند.
دکتر ناهید پوررستمی، معاون پژوهشى، آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، با خیرمقدم به نودانشجویان دانشکده و تبریک موفقیت آنها در ورود به دانشکدة مطالعات جهان، رویکرد میانرشتهای این دانشکده را حرکتی جدید در دانشگاه تهران معرفی کرد و به بیان فرایندها در روند تحصیل پرداخت که به تجربة ایشان و همکارانشان مبتلابه دانشجویان بوده است. دکتر پوررستمی به مراجعة مداوم دانشجویان به سایت دانشکده توصیه کرد. همچنین، خبر از انتشار دستنامة جدید در سایت این دانشکده به نشانیhttp://fwsut.ir/ داد که تمامی نکات بهطور مبسوط در آن آمده است. همچنین، بر فرایند ثبتنام و انتخاب واحد تأکید کرد که هر ترم از طریق سامانه انجام میشود. وی بر زمانهای کلیدی در ثبت نام تأکید بسیار داشت، زیرا عدمرعایت آن موجب بستهشدن سایت و توقف فرایند خواهد شد و به نقل از دکتر عاملی آن را «استبداد مجازی» خواند که امکان اصلاح و تمدید آن وجود نخواهد داشت.
معاون آموزشی دانشکده به معرفی ویژگی مهم و خاص در این دانشکده پرداخت که 12 واحد دروس جبرانی بهدلیل میانرشتهای بودن این دانشکده مدت تحصیل را از 4 ترم به 5 ترم افزایش داده است. همچنین، بهدلیل تعداد کم دانشجویان در این دانشکده، این مزیت وجود دارد که فرصتهای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان بیشتر است؛ از طرفی، برای هر درس چند گروه وجود ندارد، و اگر دانشجویی در ترم مورد نظر واحدی را نگیرد، امکان تکرار درس وجود ندارد و تا سال بعد باید منتظر بماند.
دکتر پوررستمی نیز بر اهمیت توجه به پایاننامه و برنامهریزی برای آن از شروع ترم اول تأکید کرد و افزود: «میان تصویب پروپوزال و دفاع دستکم 6 ماه زمان لازم است.»
معاون آموزشی دانشکده دیگر نعمت دانشکدة مطالعات جهان را تسلط دانشجویان به دستکم یک زبان دیگر برشمرد و دانشجویان را در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و جز آن به نشر مقالة علمی به زبانی دیگر ترغیب کرد و آن را مصوبة شورای عمومی دانشکده دانست که البته نتایج مهمی برای آیندة دانشجویان در بر خواهد داشت. وی از دانشجویان خواست که برای تهیة مقاله زود اقدام و خود را مجهز به مهارتهای لازم کنند. با نشر مقاله علاوهبر ارتقای اعتبار علمی دانشکده، اعتبار مهمی برای فعالیتهای علمی دانشجو در آینده تأمین خواهد شد.
دکتر پوررستمی با معرفی انجمن علمی مطالعات جهان از دانشجویان دعوت کرد در دورههای آموزشی این انجمن شرکت کنند و دو نشریة علمی دانشکده را معرفی کرد:
- مجلة Journal of Cyberspace Studies به نشانی https://jcss.ut.ac.ir/
- مجلة World Sociopolitical Studies به نشانی https://wsps.ut.ac.ir/
معاون آموزشی دانشکده تأکید کرد، با وجودی که نمرة قبولی هر درس 12 است، اما برای دفاع لازم است معدل بالای 14 باشد تا دانشجو امکان دفاع بیابد. همچنین، به دانشجویان گوشزد کرد غیبت بیش از 3 جلسه به حذف آن درس و احتساب نمرة 5/0 برای آن درس خواهد انجامید. وی گفت در مقطع کارشناسیارشد تغییر رشته وجود ندارد. همچنین، از دانشجویان خواست مدارک ثبتنام و معافیت از سربازی خود و گرفتن تأییدیة مدرک تحصیلی خود را سر زمان اعلام شده به انجام رسانند، زیرا سامانة ثبتنام در ترم آینده امکان انتخاب واحد و ثبتنام به این عزیزان را به هیچ وجه نخواهد داد.
در خاتمه، به معرفی ظرفیت استعداد درخشان پرداخت که از هر رشته یک نفر با کسب بالاترین معدل و کسب امتیاز 60 از آزمونهای مختلف و فعالیتهای پژوهشی و کسب موافقت کمیتهای برای همین منظور انتخاب خواهد شد. همچنین، به معرفی کمیتة اخلاقی پرداخت که در اصلبودن پژوهشها و پرهیز از کپیبرداری بسیار سختگیر است.
دکتر رستمی ضمن دعوت از دانشجویان به مراجعة مرتب به کانالها، بردها و سایت دانشکده، خبر از ساعت 13-15 دوشنبهها داد که زمان شرکت در سمینارهای علمی در دانشکده لحاظ شده است.
دیگر عضو هئیت رئیسة دانشکدة مطالعات جهان، دکتر جواد رکابی شَعرباف، معاون اداری و مالی دانشکده، فعالیتهای تسهیلگر و پشت صحنة معاونت اداری و مالی را رسالت این معاونت در روانسازی فرایندهای دانشکده و حفظ نشاط و شادابی در نیروهای آن معرفی کرد. دکتر شَعرباف ضمن تبریک به نودانشجویان برای پذیرفتهشدن در دانشکدة مطالعات جهان، افزود: «اگر اهل علم باشید، در مکان بسیار خوبی برای تحصیل وارد شدهاید. این دانشکده در آموزش و پژوهش بسیار جدی است و چندان رحیم نیست.» وی ضمن دعوت دانشجویان به شرکت در نماز جماعت در نمازخانة دانشکده، به معرفی بخشهای مختلف دانشکده پرداخت، از جمله اتاق ورزش، کتابخانة غنی و کتابخانة دیجیتال دانشکده، امور دانشجویی و وام، امور رایانه برای دریافت نام کاربری و رمز عبور ورود به سیستم دانشگاهی و تغدیه، سینما، نمازخانه، و بخش آموزش. دکتر شَعرباف با معرفی انجمن ایرانی مطالعات جهان دانشکده و فصلنامة آن World Sociopolitical Studies، گفت: «توفیق و آرزوی ما مراجعة دانشجویان به انجمن و برپایی انجمنهای دانشجویی است که رزومة علمی خوبی برای دانشجویان خواهد بود و همّوغم دانشکده تقویت علمی دانشجویان است.»
سومین عضو هیئت رئیسة دانشکدة مطالعات جهان، دکتر امیربهرام عرباحمدی، مشاور امور بینالملل دانشکده، فعالیتهای این حوزه را به دو بخش بینالملل و روابط عمومی تفکیک کرد و به معرفی هر یک پرداخت. در بخش روابط عمومی از دانشجویان علاقهمند خواست تا در زمینههای گرافیکی، ترجمه، خبرنویسی، عکاسی، فیلمبرداری، مشارکت در برگزاری مراسم و کنفرانسهای دانشکده و فعالیتهای هنری با معرفی خود به روابط عمومی دانشکده، از اجر مادی و معنوی مشارکت در امور دانشکده برخوردار شوند. وی نیز دانشجویان را به مراجعة مستمر به سایت دانشکده و کانالهای دانشکده در iGap و Eitta دعوت کرد و از دریافت اخبار دانشکده از کانالهایی بهجز این دو کانال هشدار داد که گاه حاوی اخبار با تأخیر و نادرست است. همچنین، افزود برای برگزاری هر نوع سخنرانی، کارگاه و نشستی در دانشکده و دعوت از استادان خارجی و داخلی برای سخنرانی، پیش از هر اقدامی لازم است با روابط عمومی دانشکده هماهنگ شود. مشاور بینالملل دانشکده همچنین، به معرفی خبرنامة دانشکده به دو زبان فارسی و انگلیسی و دستنامة دانشجویی و خبرنامة دانشکده به زبان فارسی و چند زبان دیگر پرداخت.
دکتر عرباحمدی در حوزة روابط بینالملل خبر از بورسیههای رایگان دکتری، و فرصتهای مطالعاتی کوتاهمدت داد که خبر آن در کانالها و سایت دانشکده منعکس میشود. همچنین، گفت چنانچه دانشجویان در پایاننامة خود تمایل به داشتن مشاور خارجی داشته باشند، در صورتی که استاد مربوط هزینة رفتوآمد را خود تقبل کند، اقامت ایشان تا 7 روز در ایران تأمین خواهد شد.
در خاتمه، دانشجویان هر گروه در اتاقهای مجزا بههمراه مدیرگروه مربوط و استادان آن گروه نشست آشنایی تخصصیتر و دوستانهتری داشتند و عکس یادبود گرفتند.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6607′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6615′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6608′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6609′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6610′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6611′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6612′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6613′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’6614′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید