جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
 
  • fws@ut.ac.ir
  • اطلاعیه‌های آموزش
  • اخبار
  • تماس با ما
دانشکده مطالعات جهان
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
    • آموزش
    • امور دانشجویی و فرهنگی
    • بین‌ الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اساتید
    • آموزش
    • امور فرهنگی
    • بین الملل
    • پژوهش
    • کتابخانه
    • مرکز فناوری اطلاعات
  • اخبار
    • اخبار دانشکده
    • دوشنبه‌های پژوهش
    • دوشنبه های ژاپن شناسی
    • خبرنامه
  • اطلاعیه
    • اطلاعیه های دانشکده
    • آموزش
  • گروه های آموزشی
    • مطالعات غرب آسیا و آفریقا
    • مطالعات جنوب و شرق آسيا و اقيانوسيه
    • مطالعات اروپا
    • مطالعات آمریکا
    • مطالعات ایران و جهان
  • درباره دانشکده
    • تاریخچه دانشکده
    • ریاست
    • معاونت ها
    • اعضای هیئت علمی
      • اعضای پیوسته گروه های آموزشی
      • اعضای وابسته گروه های آموزشی
    • کارکنان
    • تفاهمنامه‌ها
    • تماس با ما
0
EN

سلسله‌نشست‌های کارگاهی «نظریه‌ها و روش‌ها»؛ جلسة نهم: مقاله‌نویسی؛ اصول و قواعد

8 دی 1397
ارسال شده توسط مدیر سایت
اخبار
241 بازدید

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نهمین جلسة سلسله‌نشست‌های کارگاهی «نظریه‌ها و روش‌ها» در روز دوشنبه 26 آذر 1397، با سخنرانی دکتر جواد رکابی شعرباف، با عنوان «مقاله‌نویسی؛ اصول و قواعد» در تالار حنانة دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.

در این نشست دکتر شعرباف بیش از هر چیز در مقاله‌نویسی به خواندن تأکید کرد و آغاز نگارش مقاله را از مقالة کوتاه مناسب خواند. وی سخنان خود را در 12 بخش تنظیم و عرضه کرد، شامل انواع روش‌ها و مدل‌های نوشتن، انواع روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای نوشتن، ضروریت‌های مقاله‌نویسی، انواع تولیدات علمی دانشگاهی در حوزة علوم انسانی، مقالة کوتاه یا Essay، ساختار مقالات کوتاه، ویژگی‌های پاراگراف مناسب، از کجا شروع کنیم، روش‌های یادگیری در مطالعه، چه مقالات کوتاهی را بخوانیم، خصوصیات نوشتار، و توصیه‌های کاربردی.

در ادامه جزییات سخنرانی وی آمده است.

  1. انواع روش‌ها و مدل‌های نوشتن
  • خطی (عمدة کتب تاریخی، مثل ناصر خسرو)؛ از یک نقطه آغاز می‌شود و سرراست به پایان می‌رسد. فاقد پیچیدگی در نگارش است.
  • بارشی؛ با خلاقیت و تبلور ذهن همراه است.
  • تخیلی (مثل، داستان‌های هری پاتر، ارباب حلقه‌ها، تاج و تخت)؛ فاقد مستند و زادة تخیل نویسنده است.
  • ساختمانی (مانند، رساله‌ها)؛ ساختاری مشخص و از پیش تعیین‌شده دارد و مرحله‌به‌مرحله جلو می‌رود.
  • درختی (مانند پرندة خارزار، بینوایان)؛ چارچوبی اصلی دارد و نویسنده به‌تدریج به آن بال و پر می‌بخشد.
  • نقاشی (مانند، جنایت و مکافات)؛ طرح اولیه کوچک است و تزیین و بسط می‌یابد.
  1. ضروریت‌های مقاله‌نویسی

نگارندة مقاله برای نوشتن مقاله به ضروریت‌های زیر متوسل می‌شود و بنا به اهداف زیر قلم می‌زد:

  • بیان نظرات کارشناسی
  • ابزار کار علمی محققانه
  • خودنمایی و عرضة خود
  • ابزار پیداکردن کار
  • تولید و گسترش مرزهای علم
  • اصلاح خطا یا دادن پیشنهادهای جدید
  • مشارکت در تصمیم‌سازی
  • مطالبة جامعه
  • نگاه متمایز و متفاوت
  • مهم‌ترین خروجی و اثبات کارشناسی.
  1. انواع تولیدات علمی دانشگاهی در حوزة علوم انسانی

انواع تولیدات عملی دانشگاهی در حوزة علوم انسانی را می‌توان به قرار زیر برشمرد:

  • مقالات کوتاه
  • مقالات تخصصی
  • مقالات علمی- ترویجی
  • مقالات علمی- پژوهشی
  • رساله (کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری)
  • کتاب.

گرچه انواع پوستر، نقد کتاب، مقدمه‌نویسی، ترجمه، ویرایش و نظایر آن نیز از جمله تولیدات علمی محسوب می‌شود، در این نشست به بررسی مقالة کوتاه می‌پردازیم. فرایند تولید مقالة علمی برای دانشجویان نوقلم پرزحمت، طولانی و سخت است و بدون حمایت استاد تقریباً ناممکن. اما تألیف مقالة کوتاه تمرین مناسبی برای ورود به ساحت تألیف مقالة علمی است و راه را هموار می‌سازد.

  1. مقالة کوتاه یا Essay

از جمله ویژگی‌های مقالة کوتاه به قرار زیر است:

  • راه کوتاه، ساده و سریع در رسیدن به هدف (حدود 700 تا 1500 کلمه در حدود 5 پاراگراف)
  • کسب مهارت در بیان مفاهیم علمی و تنظیم مقاله به‌صورت مختصر و مفید
  • دستیابی به تجربه و تکرار روش‌مند تولید مقالات پژوهشی
  • راحتی تولید و فراغت از دقایق و ظرایف مقالات بلند
  • عدم نیاز به استناد علمی( با تکیة مؤکد بر لزوم رعایت اخلاق پژوهش)
  • بیان نظرات و دیدگاه‌های شخصی
  • امکان انتقال سریع مفهوم به مخاطب
  1. ساختار مقالات کوتاه

مقالات کوتاه معمولاً در پنج پاراگراف تنظیم می‌شود: یک پاراگراف مقدمه، سه پاراگراف بدنه، و یک پاراگراف نتیجه‌گیری. در اصل مقالة کوتاه حکم ساندویچی را دارد که دو لایة بالایی و پایین آن مقدمه و نتیجه‌گیری و محتوای آن پاراگراف‌های پشتیبان اصلی و فرعی است. مقالة کوتاه فاقد فرضیه است و به کوتا‌ه‌ترین طریق ممکن منظور نویسنده را به مخاطب انتقال می‌دهد. هر پاراگراف بین 8 تا 10 سطر و حدود 140 تا 200 کلمه است.

نخستین جملة هر پاراگراف مهم‌ترین بخش آن پاراگراف است.

در پاراگراف مقدمه تلاش می‌کنیم توجه مخاطب را به موضوع جلب کنیم. پیشینه‌ای دربارة مطلب بیان می‌کنیم. نظر اصلی و نکات کلیدی خود را بیان می‌داریم.

هر پاراگراف پشتیبان به یک نکتة کلیدی ما اختصاص می‌یابد و به ذکر جزییات آن می‌پردازیم.

در پاراگراف نتیجه‌گیری خلاصه‌ای از مطلب را ذکر می‌کنیم، نظر اصلی و نکات کلیدی خود را دوباره طرح می‌کنیم و با برجسته‌سازی و/یا طرح راه‌حل به مبحث خاتمه می‌بخشیم.

  1. ویژگی‌های پاراگراف مناسب
  • مهم‌ترین جمله در ابتدای بند قرار گیرد.
  • جملة ابتدایی باید جذابیت و کشش ایجاد کند.
  • جملة ابتدایی باید جدید، ابتکاری و حاوی مطلبی نو باشد. این جمله در حقیقت زیربنای کل بحث و بند شماست.
  • شروع بحث از مفاهیم کلی به سوی مفاهیم جزئی است.
  • سپس مفاهیم به‌صورت جزئی تشریح و تبیین می‌شود.
  • در انتهای هر بند، نتیجه‌گیری مناسب عرضه می‌شود.
  1. از کجا شروع کنیم
  • بخوانید و بخوانید و بخوانید.
  • اندک‌اندک بنویسید، ولو بد.
  • در گروه‌های تخصصی شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید.
  • در همایش‌های مرتبط شرکت و خلاصة مقاله ارسال کنید.
  • دفترچة یادداشت همراه داشته باشید.
  • عضو انجمن‌های علمی شوید.
  • با مراکز مطالعاتی ارتباط برقرار کنید و در مجامع علمی شرکت کنید.
  1. روش‌های یادگیری در مطالعه
  • خواندن بدون نوشتن
  • خط كشيدن (برجسته‌سازی) زير نكات مهم
  • حاشيه‌نويسي
  • خلاصه‌نويسي
  • نکته‌برداري
  • بازنویسی کلیدی
  1. چه مقالات کوتاهی را بخوانیم

برای نوشتن پیش از هر چیز باید بسیار خواند تا صاحب ایده شد. هرگز نباید ذهن را درگیر یک سبک خواندن کرد. نوشته‌های متنوع از نویسندگان متنوع را باید خواند و روش‌های نگارش آن‌ها را در ذهن بازنویسی کرد. با بسیار خواندن منطق و استدلال نگارش را بیابید و از اهل قلم بخواهید نوشته‌های شما را نقد کنند. از جمله منابع مهم برای خواندن سرمقاله‌های نشریات مهم داخلی و خارجی است. این سرمقاله‌ها از آن نظر اهمیت دارد که صافی‌های مختلف عبور کرده است. همچنین مکتوبات نویسندگان برجسته را بخواهید، صرف‌نظر از گرایش و سمت و سوی آن‌ها. خواندن پرونده‌های موضوعی خبرگزاری‌های بزرگ نیز مفید است. پرونده‌های موضوعی حاوی مقالات کوتاهی است دربارة موضوعی واحد که از منظرهای مختلف به آن نگریسته شده است.

  1. خصوصیات نوشتار
  • جمله‌بندی ساده، روان، بدون ابهام و سلیس باشد.
  • جمله‌ها کوتاه باشد. از جملات عاطفه کمتر استفاده شود.
  • مقاله از بندها، بندها از جملات، جملات از کلمات تشکیل می‌شود.
  • کلمات از دایرة لغات وسیع موجود در ذهن شما تراوش می‌شود. پس بکوشید این دایره را وسیع‌تر کنید.
  • تسلسل کلمات، جملات و بندها رعایت شود و به شکل کاملاً منطقی و قابل‌فهم و دفاع باشد.
  • جملات مکمل و پشتیبان یکدیگر است.
  • پاراگراف‌بندی رعایت شود.
  • هر پاراگراف موضوع خاصی را دنبال کند.
  • هر پاراگراف در جملة انتهایی معطوف به نتیجه باشد.
  • سلسله‌مراتب بین پاراگراف‌ها رعایت شود.
  • هر بند هویت خاص خود را داشته باشد و در مجموع نیز اجزای هویت واحد را تشکیل دهد.
  1. توصیه‌های کاربردی
  • بخوانید و بخوانید و بخوانید.
  • از نوشتن مقالات کوتاه و محدود شروع کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • از کاربرد کلمات مبهم و چندپهلو و گردگویی و دارای ایهام پرهیز کنید.
  • از عطف مکرر جملات به یکدیگر دوری کنید.
  • از کلمات و گزاره‌های ساده، صریح و بی‌ابهام استفاده کنید.
  • ورود و خروج منطقی و انتظام نوشته را رعایت کنید.
  • به انتخاب و تنظیم کلمات در جمله و جملات در پاراگراف دقت کنید.
  • با استادان و صاحب‌نظران پیش و پس از نوشتن مشورت بگیرید و نقد ناقدان دلسوز و حسود را پذیرا باشید.
  • ایده‌های خوب را انتخاب و روی آن کار کنید. (دفترچه)
  • بکذارید مطلب برای مدتی دم بکشید و سپس آن را بازخوانی و نشر دهید.
  • پرنویسی و کم‌نشری را تا حصول اطمینان حداقلی رعایت کنید.
  • چطور گفتن یک ایده مهم است (الکنایه ابلغ من التصریح).
  • مراقب باشید، نوشته‌های شما می‌ماند، الی الابد.
  • چشم به مال مردم ندوزید، مطلقاً.
  • دلسرد نشوید، راه درازی در پیش دارید.

[/av_textblock]

[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’7288′][/av_slide]
[av_slide id=’7290′][/av_slide]
[av_slide id=’7291′][/av_slide]
[av_slide id=’7289′][/av_slide]
[/av_slideshow]

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403

تسلیت به ایران برای شهادت رئیس جمهور، دکتر امیرعبدالهیان و دیگر همراهان ایشان

اهدای کتاب از مؤسسة بین‌المللی افق نو به کتابخانة دانشکده

پنجاه‌وسومین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد.

خبرنامه زمستان 1402 دانشکده مطالعات جهان منتشر شد.

مصاحبه ایرنا با رئیس دانشکده مطالعات جهان: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۱۴۰۲/بهره‌مندی از توان نخبگان و فناوری‌های جدید لازمه جهش تولید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته های تازه
  • مصاحبة دکتری رشته‌های دانشکدة مطالعات جهان در 1403
  • حضور هیئتی از ترکیه در دانشکدة مطالعات جهان
  • دیدار دیپلمات سفارت بلغارستان با دکتر هادی برهانی
  • دکتر روح‌اله حسینی معاون آموزشی برتر در یازدهمین جشنوارة آموزش دانشگاه تهران
  • معرفی کتاب: نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان پژوهی
همکاران

دانشگاه بهشتی

دانشگاه تهران

 

تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران
ورودی غربی دانشکده مطالعات جهان

۸۸۰۱۱۶۵۶

fws@ut.ac.ir

▫ اطلاعیه‌های آموزش

▫ تماس با ما

▫ اخبار

▫ مقالات علمی

▫ آموزش

▫ دستاوردها

▫ شبکه دانشگاه تهران

▫ پایگاه خبری تحلیلی

کلیه حقوق متعلق به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران می باشد. (دارالفنون)

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت