بیستوسومین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
بیستوسومین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان با عنوان «اینترنت همة چیزها و فرصتها و راهبردهای توسعة پایدار با رویکرد پارادایم دوفضاییشدن» با سخنرانی محمد مصطفویراد، کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در روز یک شنبه 18 آذر 1397 در تالار ایران دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.
با گسترش فضای مجازی و توسعة فناوریهای نوظهور ارتباطی مانند اینترنت همة چیزها، شكلي جديد از ارتباط و پیوستگی بین دنیای واقعی و مجازی در ابعاد مختلف زیست بشر مطرح شده است. در این پژوهش فرصتها و محدودیتهای اینترنت همة چیزها در توسعة پایدار و بر اساس نظرسنجی از کارشناسان رشتة فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده و برای برنامهریزی راهبردی و بهرهبرداری بهینه از این فناوری راهکارهایی مطرح شده است. چارچوب نظری این پژوهش مبتني بر پارادايم دوفضاییشدن است. راهکارها با بررسی و تحلیل شاخصهای کلان پدیدة «اینترنت همة چیزها» در ابعاد شش گانة پستل و با بهرهگیری از مدل تحلیل محیط سوات ارائه شده است. بدین منظور، پس از مطالعات نظری در حوزة ارتباطات و اطلاعات، فناوری اینترنت همة چیزها و مطالعات راهبردی توسعة پایدار، شاخصهای مرتبط با عوامل چهارگانة راهبردی، در تناظر با حوزههای شش گانة مدل تجزیه و تحلیل محیطی پستل شناسایی شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی است. با استفاده از شاخصهای بهدستآمده از مطالعات نظری، پرسشنامه برای سنجش نگرش طراحی شد. روایی آن صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعة آماری این پژوهش 1115 نفر از دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتة مدیریت فناوری اطلاعات و کامپیوتر انتخاب شدند که در مورد اینترنت همة چیزها صاحبنظر بودند. نمونة آماری بر اساس فرمول کوکران 365 نفر تعیین شد. پس از طراحی پرسشنامه، برای نظرسنجی و اولویتبندی عوامل، پرسشنامه (آنلاين و کاغذی) میان نمونة آماری توزیع شد. پس از گردآوری دادهها، با استفاده از تجزیهوتحلیل کیفی، مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای اینترنت همة چیزها شناسایی و طبقهبندی شد. در نهایت، برای پاسخ به پرسش اصلی پژوهشی، یعنی تعیین راهبردهای مناسب اینترنت همة چیزها و اولویتبندی آن، ماتریس نهایی سوات تشکیل شد که راهبردهای پیشنهادی برای اینترنت همة چیزها را نشان میدهد. در پايان کار چهار دسته راهبردهای رقابتی، محافظهکارانه، تهاجمی و تدافعی تدوين شد. همچنین، با توجه به اینکه هدف این مطالعه ارائة راهبردهایی یکپارچه و از ابعاد مختلف جهت گسترش این فناوری و بهرهبرداری حداکثر از آن در راستای توسعة پایدار بوده است، راهبردها ذیل هر یک از راهبردهای چهارگانة سوات و بر مبنای ابعاد ششگانة ظرف پستل ارائه شد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’7104′][/av_slide]
[av_slide id=’7105′][/av_slide]
[av_slide id=’7106′][/av_slide]
[av_slide id=’7107′][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید