پنجمین نشست از سلسلهنشستهای مروری هفته: مروری بر توسعة اقتصادی ژاپن
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
پنجمین نشست از سلسلهنشستهای مروری بر تجربة توسعة اقتصادی کشورها با رویکرد مطالعات کشوری و تمرکز بر حوزة توسعة اقتصادی، با موضوع «مروری بر توسعة اقتصادی ژاپن» در روز سهشنبه 8 خرداد 1397 در تالار اندیشة دانشکدة مطالعات جهان با سخنرانی دکتر ناهید پوررستمی، معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و استاديار گروه آموزشی مطالعات جنوب شرق آسیا و اقیانوسیة دانشکدة مطالعات جهان دنبال شد.
جلسة نخست این نشست در 4 اردیبهشت 1397 (برای مشاهده خبر اینجا کلیک فرمایید) و جلسة سوم این نشست در 29 خرداد 1397 (برای مشاهده خبر اینجا کلیک فرمایید) برگزار شده بود. دکتر پوررستمی در ادامة سخنرانی پیش دربارة مروری بر توسعة اقتصادی ژاپن، بیان داشت: ژاپن سرمایهگذاری مستقیم خارجی را بهشکل مستقل قبول نداشت. حتی با شروع دورة میجی و بازشدن درهای ژاپن، واسطههایی وجود داشت که با تجار غربی ارتباط داشتند و اجازة تماس مستقیم خارجیها با ژاپنیها وجود نداشت.
در دورة میجی بانکها توسعه یافتند. شیبوساوا، پدر سرمایهداری ژاپن، در این زمینه نقش مهمی داشت. در این دوره همچنین، سرمایهگذاریهای زیادی در بخش حملونقل صورت گرفت. در آغاز دورة میجی، دولت در شروع فعالیت بنگاهها نقش مهمی داشت، اما دولت بهسرعت و بعد از پاگرفتن صنعت، فعالیت را به بخش خصوصی واگذار کرد. نقش دولت حمایتی و نظارتی بود. در واقع، نقش مکمل داشت. صنعتیسازی دورة میجی، توسعة صنایع سبک بود.
در ژاپن بهدلیل توجه به منافع افراد از همان ابتدای تاریخ، اعتماد به دولت شکل گرفته است. برای مثال، در دوران میجی ژاپن بدون ازبینبردن صنایع بومی خود و با حفظ آنها بهتدریج صنایع مدرن را در کشور نهادینه کرد. در واقع، صنایع بومی ژاپن به یکباره از بین نرفت. این تفکر تغییر تدریجی در ژاپن معمول بوده است. همین موضوع به ثبات در کشور انجامیده است. روحیة ژاپنیها هم در این مسئله نقش داشته است، چرا که ژاپنیها با تغییر عجیناند. ازبینبردن به یکباره افراد را نیروی علیه حکومت میکند که چنین اتفاقی در ژاپن نبوده است.
ژاپن در تجارت نیز نخست با صادرات مواد خامی همچون ابریشم به آمریکا صادرات خود را تقویت کرد. اما در همینجا توقف نکرد و بهتدریج با تغییر شکل کالاهای صادراتی به سمت وادرات پنبه از هند و صادرات پارچه به آن کشورها، بازار صادراتی را در منطقة خود بهوجود آورد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’5986′][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5988′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’5989′ video=” mobile_image=” video_ratio=” title=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید