دومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر در دو روز دوشنبه و سهشنبه 10 و 11 آبان 1400 بهطور مجازی در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
در مراسم افتتاحیة این همایش در روز دوشنبه 10 آبان، دکتر محمد مرندی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان و دبیر علمی همایش، دکتر سیدمحمد مرندی، معاون بینالملل دانشگاه تهران، و دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی سخنرانی کردند.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12090′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان و دبیر علمی همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، سخنران افتتاحیة دومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر در روز دوشنبه 10 آبان 1400 بود.
دکتر سمیعی از گفتمان دانشگاهی (آکادمیک) سخن گفت و تأکید کرد: «بهدلیل حساسیتها و سیاستزدگی در مباحث مطرح دربارة ایران در عرصة بینالمللی، بهترین راه گفتگو و تبادل افکارمان با دنیا، گفتمان دانشگاهی است.» عینیبودن (objective)، بیطرفی، توجه به استدلالهای طرفین، استفاده از واژگان خنثی، پنهانبودن گرایشهای شخصی نویسنده، روشمندبودن، تکیه بر عقلانیت، اذعان به اینکه هیچ راهحلی کامل و نهایی نیست، از جمله ویژگیهایی بود که دکتر سمیعی برای گفتمان دانشگاهی برشمرد.
رئیس دانشکدة مطالعات جهان با بیان این مقدمه وارد مبحث ایرانشناسی شد و از این ابراز تأسف کرد که در هیچ مقطعی از تاریخ معاصر ایران، بهویژه در اروپا از قرن هجدهم تا بیستم، مطالعات شرقشناسی سابقة خوبی نداشته است. وی به اصول چهارگانة ادوارد سعید در شرقشناسی اشاره داشت که در آن زوایای پنهان نگاه غرب به شرق آشکار است و آن را چنین برشمرد: «1. تفاوت مطلق و ماهوی غرب که عاقل، توسعهیافته، بشردوست و اصولاً برتر است با شرق که گمراه، عقبمانده و درجة دوم است؛ 2. نگاه انتزاعی و تعمیمی به شرق، بهویژه نگاه به متون تاریخی از دوران کلاسیک، که همواره بر منابع دنیای جدید و حاکی از فضای فعلی جهان اسلام برتری دارد؛ 3. شرق ایستا، یکدست و ناتوان از معرفی خود؛ لذا، واژگان کلی غربیان برای توصیف شرق اجتنابناپذیر و حتی مبتنیبر روش علمی متقن است؛ 4. شرقهراسی؛ باید شرق را رام و با تحقیق و توسعه و حتی اشغال و آن را مهار کرد.»
دکتر سمیعی نگاه غرب به انرژی هستهای صلحآمیز ایران را در شرایط فعلی به عنوان مثالی برای اصل اول ذکر کرد، در حالی که همین قدرتها صاحب این انرژی بودهاند و در راه جنگ و سلطه بر دیگر کشورها از آن بهره بردهاند. در تبیین اصل دوم نیز از برنارد لوئیس یاد کرد که وقایع جنگهای صلیبی را در قرن بیستویکم بازسازی میکند. همچنین، دیدگاه شرقشناسی را به شرق، برپایة اصل سوم، علمی عنوان کرد. حال آنکه مطالعة عمیق شرق، نیاز به یک نگاه میانرشتهای دارد و شرقشناسی را هرگز نمیتوان یک رشتة علمی برشمرد.
دکتر سمیعی در بخش سوم سخنرانی خود به تغییرات مهم در شرقشناسی در دو دهه پس از فوت ادوارد سعید و چهار دهه پس از انتشار کتاب وی اشاره داشت و این تغییرات را چنین برشمرد:
- رشد و سیطرة بیامان رسانههای سرمایهداری در غرب. از زمان تألیف کتاب پوشش خبری اسلام در غرب به قلم ادوارد سعید شرایط بسیار تغییر کرده است. مخاطبان شرقشناسی دیگر صرفاً نخبگان نیستند، بلکه با هژمونی رسانههای سرمایهداری، امروزه غربزدگی تودهها مطرح است. همچنین، به کتابی درسی در انگلستان اشاره کرد با عنوان Power without Responsibility (قدرت بدون احساس مسئولیت). در این اثر، به قدرت بیحدوحصر رسانههای سرمایهداری در قرن بیستویکم و نقش آنها در انتخابات و تمامی شئون مردم اشاره شده است، درحالیکه هیچ احساس مسئولیتی ندارند و به رواج فساد دامن میزنند. همچنین به گفتة مارشال مکلوهان اشاره کرد مبنیبر اینکه «اگر ما در دهکدهای جهانی زندگی میکنیم، پس کدخدای این دهکده روپرت مرداک، با شبکة عظیم رسانههای خود است.»
- رشد نهادهای دانشگاهی در شرق با نگاه میانرشتهای و چندرشتهای به مطالعات شرق و مطالعات ایران.
وی افزود: «دانشگاههای ایران میتوانند دربارة جامعة ایران پژوهشهای تجربی و نظری بسیار برتری عرضه کنند، چراکه به جامعة مورد مطالعة خود دسترسی فیزیکی و فرهنگی بهتر و بیشتری دارند.» دکتر سمیعی به رسالة دکتریای اشاره کرد که در سال 2019 در دانشگاه ملی استرالیا دفاع شده است. در این رساله دوری نویسنده از فرهنگ ایرانی در استدلالها محسوس است با اینکه نویسنده مدتی را در ایران زندگی کرده و زبان فارسی را تا اندازهای یاد گرفته بود.
خاتمهبخش سخنان دبیر علمی همایش مطالعات ایران معاصر، گزارشی اجمالی از همایش بود. وی گفت: «از میان 73 چکیدة ارسالی به زبان انگلیسی و 67 چیکدة ارسالی به زبان فارسی، پس از طی مراحل داوری علمی، به 35 مقاله به زبان انگلیسی و 35 مقاله به زبان فارسی (در مجموع 70 مقاله) پذیرش داده شد که در دو روز همایش در 10 و 11 آبان 1400/ 1 و 2 نوامبر 2021 در قالب چهارده نشست تخصصی با عناوین فارسی و انگلیسی زیر برگزار خواهد شد: ایرانشناسی، اقتصاد ایران، جامعه و فرهنگ ایران، هنر و ادبیات (1) و (2)، سیاست خارجی و بینالملل، سیاست ایران، Iran and the West، Iranian Society and Culture، Iranian Foreign Policy، Iranian Studies، Iran and the Middle East، Iranian Politics، Art and Literature. سخنرانان همایش از پانزده کشور ایران، هند، بریتانیا، کانادا، نروژ، گرجستان، روسیه، ایالات متحدة امریکا، چین، ایرلند، لبنان، نیوزیلند، ایتالیا، قطر و ارمنستان، برپایة تخصصهای مختلف و شناخت عینی از واقعیتهای جامعة ایران سخنرانی خواهند داشت. برخی از سخنرانان خارجی به زبان فارسی و برخی سخنرانان ایرانی به زبان انگلیسی مقالة خود را عرضه خواهند کرد.»
دبیر علمی همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر ابراز امیدواری کرد که این همایش نیز بهخوبی همایش نخست بهانجام رسد و با خاتمة همهگیری کرونا، بتوان همایش سوم را در پاییز 1402/ 2023 هم بهطور حضوری و هم بهطور مجازی اجرا کرد.
پایان بخش سخنان دکتر سمیعی تشکر از حضار حاضر در نشستها و مشارکت آنان در شکلگیری مباحث پرسشوپاسخ، استقبال سخنرانان داخلی و خارجی از همایش و رؤسای محترم نشستها بود.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12091′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر سیدمحمد مرندی، معاون بینالملل دانشگاه تهران، در سخنرانی افتتاحیة دومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر، در روز دوشنبه 10 آبان 1400 به اهمیت و جایگاه رشتة مطالعات ایران در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران تأکید کرد.
دکتر مرندی ضمن بیان این مهم که در کشورهای غربی مؤسسات، مراکز و دانشگاههای بسیاری در حوزة مطالعات ایران فعالاند، ضمن تقدیر از کارهای ارزشمند انجام شده در این زمینه، این انتقاد را نیز مطرح کرد که گاه این دانش و اطلاعات مغرضانه و بهدور از انصاف است و کمتر به مردم ایران تعلق دارد. دکتر مرندی با نگاه انتقادی به سنت قدیمی مطالعات ایران در خارج از مرزها، خاطرنشان کرد: «بسیاری از این افراد حتی ایرانشناس نیستند و درک و فهمی از زبان، فرهنگ، ادبیات و سیاست ایران ندارند و صرفاً برپایة بودجة دولتی برخی کشورها به فعالیت میپردازند.»
معاون بینالملل دانشگاه تهران بر فعالبودن رشتة مطالعات ایران و انجامدادن پژوهشهای علمی در داخل تأکید داشت و افزود: «ما با افراد بیعلاقه به یا زاویهدار با، یا عمیقاً منتقد کشورمان ایران مشکلی نداریم، ولی در کنار گفتمان این افراد، باید گفتمان متفاوتی هم وجود داشته باشد تا علاقهمندان به ایران یا کنجکاو به جمهوری اسلامی ایران بتوانند از زاویة دیگری با کشورمان آشنا شوند.»
دکتر مرندی یکی از شاخصهای مهم در حوزة مطالعات ایران را مداقه در واژههای بهکار گرفته شده، از جمله واژة «رژیم» دانست که بهوفور در خارج از کشور دربارة ایران بهکار میرود و آن را معرف نگاه غیرمنصفانه و توأم با عدمشناخت افراد و نویسندگان عنوان کرد و ادامه داد: «باید بیاموزیم که منصفانه نگاه کنیم.» و افراد را به نگاه منصفانه به ایران دعوت کرد.
بخش پایانی سخنان معاون بینالملل دانشگاه تهران انتقاد از فضای مجازی و رسانههای غربی در نگاه به ایران بود و از ایرانشناسان و ایرانپژوهان دعوت کرد نگاه انتقادانه به رسانهها را ترویج دهند.
دکتر مرندی هدف ارزشمند چنین همایشهایی را برای گردآوردن دانشمندان ایرانشناس از سراسر دنیا و برقراری ارتباط با آنها با هدف افزایش فهم و درک عمیق و دقیق از ایران ستود.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12092′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنرانان کلیدی افتتاحیة دومین همایش بینالمللی مطالعات ایران معاصر در روز دوشنبه 10 آبان 1400 در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران بود.
دکتر عاملی سخنرانی خود را با عنوان «شناخت هویت ملی ایرانیان» ایراد کرد. وی برجستگی این همایش را نسبت به سایر همایشهای مشابه در جهان این دانست که نخست، دربارة ایران معاصر است. دوم، با تنوع رویکردها و موضوعها همراه است و تلاش شده است واقعیت ایران انقلاب اسلامی منعکس گردد و از مواجههای دیگریهراسی معطوف به سیاهنمایی ایران انقلاب اسلامی فاصله گرفته است. به گفتة ایشان، بسیاری از همایشها در اینباره، صرفاً با رویکرد سیاسی و یکجانبهنگری دیدگاهها برگزار میشود و چنین تنوع موضوعیای در آن بهچشم نمیخورد و سوم آنکه همایش بینالمللی ایرانشناسی از پشتوانة تخصصی مطالعات ایران دانشگاه تهران برخوردار است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فهم عناصر و مؤلفههای «هویت ملی» را یکی از ابعاد مهم شناخت هویت ملی ایرانیان و رسیدن به واقعیت ایران امروز دانست.
این استاد علوم ارتباطات «هویت ملی» را دارای ابعاد مشترک و در عین حال متمایزکننده خواند و افزود: «هویت ملی چتر بودن و نبودن یک ملت است. همچنین، نوعی احساس درونی یک ملت را نسبت به خود و هموطنان خود منعکس میکند و مای ما ایرانیان را تشکیل میدهد. هویت یک ملت متکی بر خصیصههای متمایز آنهاست؛ بهنوعی ناظر بر نظام معناشناسی و تمایزهای فرهنگی یک ملت است.» به گفتة ایشان، اگرچه امروز وجوه مشترک بسیاری میان ملتهای جهان بهچشم میخورد، عناصر هویتبخش ملی عناصری است که حاوی عنصر متمایزکنندة ملتهاست که در بسیاری از جوامع این نوع عناصر متمایزکننده تحت تأثیر فضای یکپارچة مجازی و رسانههای جهانی کمرنگ شده است.
دکتر عاملی، هویت ملی را سرمایهای اجتماعی بیان کرد که موضوع مورد توجه جامعهشناسان، روانشناسان، اندیشمندان حوزة مردمشناسی، انسانشناسی و ارتباطات است و از این منظر قدرت و توانایی یک ملت را ارزیابی میکند. همچنین، افزود: «ضعیفشدن مؤلفههای سرمایة اجتماعی موجب ضعیفشدن هویت ملی و حس افتخار عضویت ملی میشود و رابطهای علّی و معلولی و رابطهای متقابل میان سرمایة اجتماعی و هویت ملی برقرار است؛ هرچه سرمایة اجتماعی قویتر باشد، هویت ملی قدرتمندتر خواهد بود و حس عضویت و افتخار در عرصة ملی تقویت میشود.»
وی از جملة مؤلفههای سرمایة اجتماعی را راستگویی، اعتماد ملی، امید و نشاط ملی عنوان کرد که هویت ملی را تقویت میکند، اما مهمترین آنها را نوع رابطة دولت و ملت، و نیز رابطة ملت و دولت دانست و افزود: «هرچه دولتها توجه بیشتری به ملت خود داشته باشند، بههمان میزان سرمایة اجتماعی تقویت میشود.» همچنین، از عوامل مخل رابطة میان ملت و دولت سخن گفت و خاطرنشان کرد: «ازجمله اختلالات مهندسی دشمن و عناصر فعال در خارج از ایران انقلاب اسلامی بر علیه ملت شریف ایران، ایجاد تشویش در اذهان ملت ایران نسبت به خود، و ترویج اسلامهراسی، ایرانهراسی، شیعههراسی است. بدینترتیب، سعی در ایجاد اختلال در نگاه ملت به خود و به دولت خود دارند. خودسیاهانگاری منبعی برای تقویت ناامیدی و اعتماد ملی است.»
این استاد علوم ارتباطات هویت را محصول ارتباط درونی و بیرونی، با خود و دیگران دانست و آن را عنصری اجتماعی و ارتباطی خواند و گفت: «هویت ملی همواره با تغییر، تطور و تکامل همراه است. گرچه یکی از عناصر مهم هویت استمرار است، این استمرار با بالندگی و تغییرات فردی و اجتماعی توأم است و تواناییهای منِ فردی و مای اجتماعی را فزونی میبخشد.» همچنین، بر فرایندهای اجتماعی و ارتباط ملتها با یکدیگر در شکلگیری هویت تأکید کرد. وی اهمیت مسئلة هویت را در دنیای امروز، بهدلیل افزایش عوامل مخرب بهویت عنوان کرد و ادامه داد: «دوفضاییشدن جهان و ظهور اینترنت و فضای مجازی و ارتباطات فرامحلی عواملی است که جنبة خاصگرایی هویت را با ابهام توأم ساخته است. از طرفی، در رقابتهای جهانی، جنگهای سخت به جنگهای نرم تبدیل شده است. در جنگ نرم، تأثیرگذاری بر هویت اجتماعیـ ملی، بهخصوص دربارة ایران انقلاب اسلامی، هدفی کلیدی برای جبهة دشمنان ایران شده است.» به گفتة ایشان، موضوع هویت ملی اجتماعی و فردی موضوعی است که برای همة کشورهای جهان مهم است، بهطوریکه بسیاری از پایان دورة هویت ملی سخن میگویند، چراکه هویت ملی کنده شده و بدل به هویتی متأثر از هویتهای غالب جهانی شده است، و حتی زبان ملی و زبانهای محلی که عنصر هویتبخش معنایی مهمی است، تضعیف شده است.
نگریستن به هویت ملی بهلحاظ فلسفی بخش دیگر سخنان دکتر عاملی بود. از این منظر، هویت را مفهومی مشکک، دارای تدرج، و توأم با تغییر خواند و سخنان خود را با برشمردن مؤلفههای اثباتی هویت ملی ایران پی گرفت و با ذکر این مهم که مؤلفههای سلبی و ناشایستی نیز در هویت ملی ایرانیان وجود دارد که عظمی ملی برای اصلاح آن لازم است، تأکید خود را بر تبیین مؤلفههای مثبت و تعینبخش و ارزشمند هویت ملی ایرانیان گذاشت و از شش عنصر شاخص سخن گفت که به فهم لایههای عمیق جامعة ایرانی کمک خواهد کرد. همچنین، بهطور کلی، فرهنگ قرآنی، سیرة پیامبر (ص) و سنت اهل بیت (ع) را دارای نقش کانونی در روحیات و شخصیت تاریخی ایرانیان برشمرد و بر پررنگبودن مؤلفههای محوری اسلام در آن و در جامعة ایرانی تأکید کرد و نمود بارز آن را در شعر و ادبیات فارسی و فرهنگ مقاومت در مقابل ظلم دانست.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی، اولین عنصر را در هویت ملی ایرانیان با سبقة تاریخی، عنصر «عدالتخواهی و ظلمستیزی» برشمرد. وی آن را فرهنگی ریشهدار و تاریخی در فرهنگ ایرانی دانست که بهطور حتم حماسة عاشورای حسینی با ماهیت ظلمستیزانة خود همواره این ویژگی را در ایرانیان تقویت کرده است و ادامه داد: «عاشورا نماد بودنهای شکوفای ایرانیان است که هر سال و در مراسمهای مختلف تکرار میشود. همچنین، در اربعین حسینی، جمع بزرگ ایرانیان، تا پیش از همهگیری کرونا، 80 کیلومتر را با پای پیاده و با زمزمة حسینخواهی و عدالتخواهی بر لب طی میکردند.» دکتر عاملی به پیمایش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1395 اشاره کرد. در این پیمایش، بیشتر پاسخگویان بر آرمانهای سیاسی مبارزه با ظلم در برابر استکبار تأکید داشتند. 9/45 درصد پاسخگویان با حمایت از مستضعفان جهان موافق و 5/18 درصد کاملاً موافق، 5 درصد کاملاً مخالف و 2/9 درصد مخالف بودند. حتی دربارة امر مخاطرهآمیزی همچون آزادی قدس، در مجموع بیش از 60 درصد موافق یا کاملاً موافق بودند و 2/26 درصد نظری نداشتند که ممکن است بهدلیل عدم شناخت یا مخاطرات زندگی بوده باشد.
دومین عنصر در هویت ملی ایرانیان را «اسلامگرایی و دینگرایی» عنوان کرد. وی ضمن انتقاد از نادیدهانگاشتهشدن این عنصر از نگاه افراد در خارج از ایران، به پیمایشهای خود در استان تهران اشاره کرد که 7910 نفر در آن شرکت داشتند و 70 درصد آنان را جوانان تشکیل میدادند. اعتقاد به توحید در 61/99 درصد، اعتقاد به نبوت در 6/98 درصد، باور به معاد در 2/99 درصد، باور به عدالت در 1/99 درصد، باور به امامت و ولایت در 97 درصد، اعتقاد به تولی و تبری در 9/93 درصد وجود داشت. دکتر عاملی تأکید کرد: «باور به اسلام در خودآگاه و ناخودآگاه جامعة ایرانی عنصری هویتبخش است.» طبق پیمایش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1395 نیز با سؤالهایی ریزتر دربارة دینگرایی، از جمله پاسخ به این سؤال که: «در انجامدادن امور مهم زندگی چقدر به خدا توکل میکنید؟» بیش از 89 درصد زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کردند. همچنین، در پاسخ به سؤال «چقدر به خدا احساس نزدیکی میکنید؟» 9/35 درصد زیاد و 9/42 درصد خیلی زیاد را انتخاب کردند. سؤال «آیا با این عقیده موافقاید که اعمال خوب و بد انسان در آخرت محاسبه میشود؟» نیز با نزدیک به 86 درصد پاسخ زیاد و خیلی زیاد همراه شد. باور و ارادت به اهل بیت نیز بیش از 87 درصد پاسخ زیاد و خیلی زیاد را در پی داشت.
«مردمگرایی و احترام به دیگری» سومین عنصر بود که در تبیین هویت ملی ایرانیان مطرح شد و دکتر عاملی آن را عنصری مهم و قدرتمند در جامعة ایرانی خواند. تحریمها و افزایش نرخ تورم و کمرنگترشدن سفرة مردم شاید بهظاهر نشان از توجه کمتر مردم به دیگری باشد، ولی مطالعات اجتماعی این امر را تأیید نمیکند. مردمگرایی و احترام به دیگری سرمایهای تاریخی و فرهنگی در ایران است. ادبیات ایران مملو از توجه به دیگران و اجتناب از آزار دیگران حتی پیش از ورود اسلام در ایران و در دوران پارسیان است. دکتر عاملی به فرازهای از بیانات امام علی (ع) اشاره کرد که انصافدادن در آنچه دوست میدارید یا ناخوشنود میدانید را مشی زندگی توصیه کرده است. دکتر عاملی انصاف را نوعی تبادل موقعیت خواند و تناصفی است که خود را بهجای دیگری قرار دهیم. همچنین، به فرمان ایشان به مالک اشتر نخعی اشاره کرد که فرمودند: «محبتآمیز حقوق دیگران را رعایت کن. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهاند یا همکیشان تو هستند، یا همانندان تو در آفرینش.» دکتر عاملی برپایة این فراز امام علی (ع) محبت به دیگران را، صرفنظر از مسلمانبودن یا نبودن آنان، امری انسانی و ارزشی متعالی در اسلام بیان کرد. همچنین، به پیمایش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1395 اشاره کرد که 6/23 درصد افراد به پرسش «در اوضاع فعلی آدم فقط باید به فکر خودش باشد.» پاسخ کاملاً مخالف و 7/39 درصد پاسخ مخالف داده بودند. همچنین، در سنجش سرمایة اجتماعی کشور در ایران، در پاسخ به سؤال «داشتن خیرخواهی در قبال گروههای مختلف اجتماعی»، 3/85 درصد به اعضای خانواده پاسخ زیاد، 7/12 درصد پاسخ متوسط، و 1/2 درصد پاسخ کم را دادند؛ در قبال همسایه و آشنایان نیز 6/35 درصد پاسخ زیاد، 9/49 درصد پاسخ متوسط و 5/14 درصد پاسخ کم را دادند. دکتر عاملی توجه به مردم را در تمامی اجزای زندگی ایرانیان از قدیم مشهود خواند و به مقولههای معماری ایرانی مورد نظر مرحوم پیرنیا اشاره کرد و گفت یکی از عناصر مهم معماری ایرانی «مردمواری» بوده است که در بازار و ساختمانها عمومی و مشائات و توجه به فراخبودن آن دیده میشود.
دکتر عاملی «خانوادهگرایی» را عنصر چهارم هویت ملی ایرانیان و مهمترین عنصر اجتماعی در ایران دانست. بنا به سنجش سرمایة اجتماعی کشور، 3/85 درصد خیرخواهی زیاد نسبت به اعضای خانواده و 1/81 درصد مسئولیتپذیری زیاد را گزارش کردند. 4/80 درصد میزان گذشت نسبت به اعضای خانواده را زیاد، و 3/77 درصد صداقت در قبال خانواده را زیاد میدانستند. این در حالی است که 85 درصد مردان متأهل در انگلستان با زنی غیر از همسر خود ارتباط دارند. دکتر عاملی از سرایت این فرهنگ به جامعة ایرانی ابراز نگرانی کرد که نشانههای آن افزایش آمار طلاق و رسوخ فرهنگ متجدد غربی در کشور است و افزود: «سنت اجتماعی در ایران بر پایة وفاداری به همسر و فرزندان استوار است و در بیشتر خانوادهها حضور جدی دارد.» در پیمایشی دربارة وضعیت فرهنگی و اجتماعی در ایران در سال 1396، 6/88 درصد اعتماد به خانواده را خیلی زیاد عنوان کردند. در پیمایش دیگری در سال 1397، تنها 5/5 درصد نسبت به خانواده اظهار نارضایتی کردند. این پیمایش در سال 1381 نیز انجام شد که تفاوت اندکی داشت (5 درصد). البته، گاه افراد به دلیل حفظ صیانت خانواده ممکن است نارضایتی خود را آشکار نکنند. دکتر عاملی مراقبت از فرزند را در میان ایرانیان صرفاً در کودکی و اعضای خانواده را منحصر به پدر و مادر و فرزند ندانست، بلکه نظام خویشاوندی را عنوان کرد متشکل از پدربزرگ و مادربزرگ، و دایی و خاله، و عمو و عمه و خانوادههای آنان.
مؤسس دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران «پیشرفتگرایی، تجددخواهی و همکاریهای بینالمللی» را عنصر پنجم هویت ملی ایرانیان خواند. دکتر عاملی در بیان قدمت آن، به دانشگاه جندیشاپور در دورة شاپور اول اشاره کرد که در قرن پنجم از اندیشمندان سایر سرزمینها و پزشکان نصرانی از آسیای صغیر برای همکاری دعوت کرد و گروهی از آنان نیز به ایران مهاجرت کردند. این افراد کتابهایی از طب و فلسفه را با خود آوردند و دانشمندان ایرانی و غیرایرانی علوم خود را با هم تبادل میکردند.
همچنین ایشان به جایگاه ایران در رتبهبندیهای مقالات علمی بر پایة نمایة «وبآوساینس» در سال 2020 اشاره کرد که رتبة ایران در منطقه (با 56248 مقاله) در جایگاه اول و در جهان در جایگاه پانزدهم بود. بعد از ایران، ترکیه (با 49025 مقاله)، عربستان (با 30258 مقاله که لزوماً فعالیت افراد این کشور نیست) و مصر (با 24492 مقاله) قرار داشتند. همچنین، در اسکوپوس، در سال 2019، ایران (با 54671 مقاله) جایگاه اول در منطقه و جایگاه پانزدهم را در جهان احراز کرد. پس از ایران ترکیه (با 29044 مقاله)، عربستان (با 29040)، و پاکستان (با 21787 مقاله) قرار داشت. دادههای هفت پایگاه استنادی وبآوساینس نیز حاکی از آن بود که در سال 2020، ایرانیان 19863 اثر را با همکاری مؤلفان دیگر کشورها تألیف کردهاند که نسبت همکاری علمی و جهانی ایران را 30/35 درصد نشان میدهد.
دکتر عاملی نیز در پیمایش خود در ایران، با 393 پاسخگو در پاسخ به سؤال «احساس افراد نسبت به ایران» به آمار 48 نفر با بیان «فرهنگی خستهکننده»، 180 نفر با بیان «بهترین است، اگر از کشورهای پیشرفته درس بگیرد.»، 120 نفر با بیان «ایران پیشرفته بهترین است.» و 45 نفر با بیان «بهترین فرهنگ ملی است.» رسید. این 300 نفر (180+120) به عنصر پیشرفت و نوسازی و تقویت ایران اشاره داشتند. دکتر عاملی گفت: «ایران در گذشته امپراتوری بزرگی بوده است و امروز نیز بر محور انقلاب اسلامی، قدرتی جهانی است و داشتههای فراملی بزرگی دارد. این جهانیبودن و در جهان بودن توجه به عنصر پیشرفت را در فرهنگ جامعة ایران تقویت کرده است.»
و «علمگرایی و دوستی با عقلانیت» ششمین عنصری بود که دکتر عاملی در تبیین هویت ملی ایرانیان از آن سخن گفت. دکتر عاملی فرهنگ ملی ایران را در این مقوله بینظیر خواند و افزود: «صد در صد والدین در جامعة ایرانی آرزوی پیشرفت در علم را برای فرزندان خود دارند و در سبد خانوادههای ایرانی هزینه برای علم و دانش فرزندان بیشترین جایگاه را ندارد.» این عنصر سابقة هزار ساله در ایران دارد و کهنترین پایگاه تفکر علمی پیش از پیدایی حوزة علمی آتن، انجمنهای فلسفی و علمی مغان ایرانی بوده است. مغان یا همان روحانیان دورة مادها، علوم ریاضی و نجوم را از بابل و سایر سرزمینهای همسایة ایران آموختند و به گسترش آن پرداختند. اولین شهر دانشگاهی در جهان- جندیشاپور و ربعرشید- نیز متعلق به ایرانیان بوده است.
دکتر عاملی به پژوهشی در سالهای 1375 تا 1378 اشاره کرد که مسعود چلبی انجام داد. وی در این پژوهش نشان داد که 60 تا 70 درصد پاسخگویان تمایل به خردورزی دارند. افراد در ارزیابی حکمرانان، حکمرانی مبتنی بر علم و تخصص و عقلانیت را برتر میدانند. 6/70 درصد از پاسخگویان به دانش روز اعتماد داشتند و 8/67 درصد نیز در زندگی روزمره اهل حساب و کتاب بودند.
دکتر عاملی در نتیجهگیری سخنان خود سرمایة اجتماعی ایران را قدرتمند دانست و افزود: «این شش عنصر هویت ملی ایرانیان بر هیجانات اجتماعی و احساسی لحظهای استوار نیست. اینها خصوصیاتی ریشهدار و تاریخی و ماندگار است. از همینروست که بدان هویت اطلاق میشود. هویت امری است که استمرار دارد و متمایزکننده است. این شش مؤلفه در عمق فرهنگ ایرانی و هویت ایرانیـ اسلامی رسوخ یافته است. لذا، شناخت عمیق ایران از روی تظاهرات بهدلیل کمبود یا رفتاری مناسبتی، فهم درستی از ایران نیست. ایران امروز را باید از روی مؤلفههای عمیق آن شناخت.»
دبیر شورای انقلاب فرهنگی افزود: «عدالتخواهی و اسلامخواهی، نگاه و توجه به دیگری منشأ پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مشارکت مردم بود. و چه زیبا بود فوج جمعیتی که به استقبال امام رفت و جمعیت بزرگتری که در ارتحال امام او را بدرقه کرد. تشیع پیکر سردار سیلمانی نیز حکایت از روحیة ایرانی و توجه آن به قهرمان دارد. قهرمان در فرهنگ ایرانی کسی است که مسلمان است و با ظلم مبارزه میکند. کسی است که در مبارزة با ظلم هیچ تبعیضی را روا نمیدارد. کسی است که نگاه پدرانه به جامعه دارد و خود را برای دیگری فدا میکند.» توجه مردم ایران به سردار سلیمانی یک نوع بازخوانی هویت مردم ایران بود.
به گفتة دکتر عاملی، این عناصر ششگانه معرف تمامی عناصر هویتی ایران نیست ولی شناخت آن هم برای فهم داخلی و هم برای درک دیگران از ایران یاریرسان خواهد بود تا در ورطة اشتباه پیش نروند و ادامه داد: «مؤلفههای هویت ملی ایرانیان معرف وجود سرمایة انسانی و سرمایة اجتماعی قدرتمند است. سرمایة اجتماعی را نباید در اعتماد مقطعی به دولت ارزیابی کرد. سرمایة اجتماعی دارای عناصر ریشهداری است، اگرچه سیاستهای نظام حکمرانی در مقاطع مختلف ممکن است موجب ضعف یا تقویت برخی از این عناصر شود.»
القاهای هراسناک از فرهنگ سیاسی ایران و انقلاب اسلامی بخش دیگری از سخنان دکتر عاملی بود که آن را نوعی تبعیض اجتماعی خواند و افزود: «نگاه بیرونی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران همواره در مسیر دیگریهراسی بوده است. دیگریهراسی سنت جدیدی نیست و در بین جنگ جهانی اول و دوم نیز در مورد ژاپن انجام شد و بعدها دربارة اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفته شد. امروز، در سطح وسیعی با محوریت نظام سلطة جهانی امریکا و صهیونیسم، اسلامهراسی، شیعههراسی و ایرانیهراسی دنبال میشود.»
دکتر عاملی ایرانیان را در طول تاریخ نماد محبت خواند. در شرایط بعد از جنگ جهانی، رباعیات خیام در اروپا جزو پرفروشترین کتابها بود. وی با معرفی نسخهای از رباعیات خیام به زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عربی، افزود: «خیام از آن نظر اهمیت یافت که با زبان رمزآلود خود دربارة عشق و محبت سخن میگفت. حافظ بزرگ است چون سراسر سخن از عشق و محبت گفته است. مولوی بزرگ است چون با عنصر عرفان و زبانِ توجه عمیق به دیگری شناخته میشود.» دکتر عاملی به حکایت مولوی از فردی سخن گفت که در جلوی خانة خود بوتة خاری کاشته بود و خار آن به پای رهگذران میرفت. با بزرگشدن این بوته آزار رهگذارن از خارهای این بوته نیز فزونی یافت. به گفتة دکتر عاملی، «مولانا با زبان نصیحت و مذمت دربارة صاحب این بوتة خار سخن میگوید:
« خاربن در قوت و برخاستن خارکن در پیری و در کاستن.
«خار همان نفس امارة فرد است که هر روز بزرگتر و صاحب آن هر روز ضعیفتر و پیرتر میشود. عرفان مولانا بر مهار نفس متکی است. نفس بهمنزلة اژدهای درندهای است که اگر مهار نشود، گرچه در دوران یخزدگی و در فضای سردسیری اژدهایی یخزده و بیآزار است، اما همین که به فضای گرم و به قدرت و بهتواناییهای اجتماعی برسد به اژدهایی خطرناک تبدیل میشود.»
سخن آخر دکتر عاملی این بود که: «این مؤلفهها در فرهنگ ایرانی با فرهنگ قرآن، و با فرهنگ اهل بیت (ع) و سیرة پیامبر (ص)، با شعر و با ادبیات، با عرفان، با آموزة معلمان دلسوز و علمای حکیم همواره تشویق شده است. لذا، این القاهای هراسناک از ایران، هویت ایران نیست. هویت ایران را نباید زیر لایة هراس پنهان کرد. هویت ایران را با همین شش مؤلفة بزرگ بشناسیم که منعکسکنندة سرمایة اجتماعی ایرانیان است.»
دکتر عاملی از دکتر محمد سمیعی، دبیر علمی همایش مطالعات ایران معاصر و رئیس دانشکدة مطالعات جهان، و دکتر زینب قاسمیطاری، دبیر اجرایی همایش، تشکر و قدردانی کرد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12094′][/av_slide]
[av_slide id=’12095′][/av_slide]
[av_slide id=’12096′][/av_slide]
[av_slide id=’12097′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
برنامه نشست ها در دو روز دوشنبه و سه شنبه 10 و 11 آبان 1400 به قرار زیر بود.
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (1): به زبان فارسي
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12098′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست: ايرانشناسي
دوشنبه 10 آبان ساعت 10:45 – 12:15 |
رئيس نشست:
دکتر محمد سمیعی https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· نقش سازمانهای مردمنهاد در گسترش ایرانشناسی در کشورهای دیگر؛ مطالعة موردی: سازمانهای مردمنهاد کنگرة اقوام ایرانیزبانی در نیژنی نووگراد روسیه/ الهه کریمیریابی، دانشگاه تهران · بررسی جایگاه اندیشة ایرانشهری در افغانستان/ محمدرضا صفری، و آرش بیدالهخانی، دانشگاه فردوسی مشهد · تأملی بر سفرنامة آدولفو ریبادنیرا، ایرانشناس اسپانیایی به ایران/ مریم حقروستا، دانشگاه تهران · نقش دانشگاههای گرجستان در توسعة ایرانشناسی با الگوی دانشگاه بینالمللی قفقاز/ مایا کاپانادزه، دانشگاه گرجستان · رویکردهای متفاوت به ایرانشناسی پس از انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور؛ مقایسة موردی دانشنامة ایرانیکا و دانشنامة جهان اسلام/ محمد سمیعی و منیر عزیزی، دانشگاه تهران |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12099′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (2): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iran and the West
Monday November 1 10:45-12:15 (Iran)/ 7:15- 8:45 (GMT) |
Chair: Dr. Mohammad Kazem Sajjadpour
https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
Speakers and Topics:
· Is US Aggression towards Iran Environmentally Sustainable?/ Christopher Weaver & Setareh Sadeqi Mohammadi, Norwegian University of Life Sciences (NMBU) & University of Tehran · Westoxification in the Eyes of Secular Left and Religious Right: Perceptions of the West in Selected Writings of Pre- and Post- Revolution Iranian Intellectuals/ Zeinab Ghasemi Tari, University of Tehran · Iranian Travelers in the West’s Wonderland: Perception of “Orientals” toward “Self” and “Other” in Two Iranian Travelogues of the United States/ Saeed Mohammadi, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12100′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (3): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست: اقتصاد ايران
دوشنبه 10 آبان ساعت 12:30 – 14:30 |
رئيس نشست:
دكتر احسان رسولینژاد https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· برآورد پتانسیل تجاری ایران در قزاقستان بر اساس الگوهای متعارف تجارت بینالملل/ فرشته آبنیکی، دانشگاه تهران · نقش توافقنامههای تجاری منطقهای در گذار از تحریمها؛ مطالعة موردی ایران/ مهدی لکزی (دانشگاه آزاد تهران مرکز)، و احسان اعجازی (دانشگاه گیلان) · شهرسازی معاصر کشور در آینة تحولات رویکرد به بلندمرتبهسازی در تهران/ مهرداد رحمانی (دانشگاه تهران)، سمیرا جمالآبادی (دانشگاه تهران)، وحید رحیمپور (دانشگاه بهشتی)، منا عطاریانی (دانشگاه تهران) · بررسی سالخوردگی جمعیت و آثار آن بر اقتصاد ایران با توجه به تجربة ژاپن در مواجهه با مسئلة سالخوردگی جمعیت/ ناهید پوررستمی، و رقیه رهبریفرد، دانشگاه تهران · اثرات بیماری کرونا بر رفاه اجتماعی در ایران/ فرخنده جبلعاملی، دانشگاه تهران · توازن دوگانه و زمینههای شکست برنامة پنجم توسعه در ایران عصر پهلوی/ محمد رادمرد، دانشگاه مازندران |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12101′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (4): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iranian Society and Culture
Monday November 1 12:30-14:30 (Iran)/ 9:00- 11:00 (GMT) |
Chair: Dr. Shaho Sabbar
https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
Speakers and Topics:
· Nowruz Celebration and its sustainable Identity in Zanzibar/Amir Bahram Arab Ahmadi, University of Tehran · The Sikhs of Iran: Examining the demographic dynamics post-1979 revolution/ Malhotra Divya, Rashtriya Raksha University · A Ray of Guidance: The Qur’an Commentary of Mahmud Taliqani (1903-1979)/ Oliver Scharbrodt, University of Birmingham. · Managing infodemic on Covid 19 related issues in Iranian media: Case study of IRNA, ISNA and FARS News agencies social media accounts/ Hamide Molaiei, University of Tehran · Applying Grammar of Visual Design to Contemporary Iranian Caricature: Visual Social Semiotic Analysis of Political Cartoons from Khatkhati/ Ekaterina Anferova & Shaho Sabbar, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12102′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (5): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست:
جامعه و فرهنگ ايران دوشنبه 10 آبان ساعت 14:45 – 16:45 |
رئيس نشست:
دكتر جواد شعرباف https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· بررسی عمل بازتولید و تشدید نابرابری جنسیتی در کتابهای فارسی دورة دوم دبستان (چهارم، پنجم و ششم)/ ابراهیم مباشری و فاطمه گلعابدی، دانشگاه فرهنگیان · بررسی وضعیت دین در ایران با توجه به یافتههای پیمایشهای ملی/ مژگان حاجیزادگان، دانشگاه علامه طباطبایی · گفتمان بدبختی و نجات از آن: سوادآموزی متجدد چگونه ایران را تغییر داد؟/ نوید زریننعل، دانشگاه کلمبیا · فراسوی عقدة حقارت و عقدة دونکیشوت؛ موانع و امکانات بازآفرینی هویت ایرانی در عصر جهانیشدن/ حسین مصباحیان، دانشگاه تهران · تجدد و سنت در آغاز آموزش آکادمیک معماری در ایران معاصر/ مریم غروی الخوانساری، دانشگاه تهران · اقتباس روشنفکران جوامع قاجار و میجی از فرهنگ غربی/ علی گلمحمدی، دانشگاه تهران |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12103′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (6): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iranian Foreign Policy
Monday November 1 14:45-16:45 (Iran)/ 11:15- 13:15 (GMT) |
Chair: Dr. Maziyar Mozafari Falarti
https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
Speakers and Topics:
· I.R. of Iran’s Foreign Policy in Africa/ Reza Bagheri, University of Tehran · Discerning Gaps in Understanding Iranian Nuclear Perspective: A View from Europe/ Sima Baidya, Jawaharlal Nehru University · The Iran Nuclear Deal Reportage in the Iranian Media: the Case of Kayhan and Shargh/ Zahra Emamzadeh, University of Canterbury · Studying the Perception of Nuclear Iran in Digital Sphere/ Bothaina Al-Dosari, Qatar University · Opportunities and Challenges of I.R. Iran’s Relations with Latin America’s Leftist Countries/ Elaheh Nouri, University of Tehran · The Implication of ‘Strategic Loneliness’ in Iran’s Geopolitics: Inevitable or Constructed? / Mehdi Ahouie, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
برنامههای روز دوم همایش، سهشنبه 11 آبان 1400/ 2 نوامبر 2021، در یک نگاه
09:00 – 10:15 | 10:30- 12:30 | 12:45- 14:45 | 15:00- 17:00 | 17:15 – 18:30 |
نشستهاي (7) و (8) | نشستهاي(9) و (10) | نشستهاي (11) و (12) | نشستهاي (13) و (14) | مراسم اختتاميه |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (7): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست:
هنر و ادبيات (1) سهشنبه 11 آبان ساعت 09:00 – 10:15 |
رئيس نشست:
دكتر روحالله حسینی https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· بررسی عنصر خلاقیت بومی در پیدایش رمان فارسی/ الهه ستودهپور، دانشگاه یزد · قطعات فارسی در اشعار شاعر ارمنی از سدة 16 میلادی/ هاسمیک گرکوسیان، ماتناداران، ایروان · ترجمههای ارمنی اشعار خاقانی/ آستغیک گغامیان، دانشگاه دولتی ایروان · بررسی تطبیقی تفاوتها و تشابههای شش نمونه شاخص از سنگ مزارهای مقبرة خانوادگی قوامالملک (حافظ شیراز) از اواخر دورة قاجار تا پایان دورة پهلوی/ عزتالسادات مطهری و کاوه آقاکریمی، پژوهشگر مستقل |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12106′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (8): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست:
سياست خارجی و روابط بینالملل سهشنبه 11 آبان ساعت 09:00 – 10:15 |
رئيس نشست:
دكتر علیاکبر علیخانی https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· سیاست خارجی فرانسه در قبال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران/ هادی دولتآبادی (دانشگاه تهران)، صفورا ترکلادانی (دانشگاه اصفهان) و محمدصادق وجدی (دانشگاه تهران) · تأثیر رویکرد فرانسه به استقلال دفاعی و امنیتی اروپا بر مناسبات آن با جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه و لبنان/ محمدرضا دهشیری (دانشگاه روابط بین الملل) و مریم حجتی (دانشگاه تهران) · مطالعات اسرائیل در ایران/ سیدهادی برهانی، دانشگاه تهران · دیپلماسی رسانهای ایران در قبال روسیه؛ ظرفیتها و چالشها/ خدایار براری، دانشگاه تهران |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12107′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (9): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست:
هنر و ادبیات (2) سهشنبه 11 آبان ساعت 10:30 – 12:30 |
رئيس نشست:
دكتر حسین نظری https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· تئاتر و گفتمان سیاسی حاکم؛ بررسی نمایشنامههای برگزیدة جشنوارة تئاتر فجر از سال 1361- 1392/ مریم دادخواه تهرانی، دانشگاه تهران · در کشاکش میان هنر و اقتصاد؛ چالشهای ورود سینمای ایران به بازارهای جهانی/ روحالله حسینی، دانشگاه تهران · خاطرة انقلاب؛ تحلیل روایتهای اسلامگرایان شهر رشت از انقلاب اسلامی/ الناز شهرستانی، حمید عبداللهی چنذانق، و محمدامین کنعانی، دانشگاه گیلان · بررسی محتوایی اشکال زبانستیز در سپهر سیاسی ایران پس از انقلاب/ مینو نادری، دانشگاه علامه طباطبایی · نقش مطالعات زبان و گویشها در شکلگیری گرایشهای قومی و ملی در ایران/ رضا حیدریزاده، دانشگاه تهران |
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نشست (10): به زبان فارسی
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
عنوان نشست:
سیاست ایران
سهشنبه 11 آبان ساعت 10:30 – 12:30 |
رئيس نشست:
دكتر حسن حضرتی https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
سخنرانان و عناوين مقالات:
· نسبتسنجی ایدئولوژی و یوتوپیا بهمثابة روششناسی مناسبات دولت و ملت در ایران معاصر/ شهروز شریعتی، و دکتر مهدی عباسی، دانشگاه تربیت مدرس · استفاده از گفتمان راست و چپ در خصوص احزاب و جریانهای سیاسی ایران در مطبوعات فرانسوی پس از انقلاب اسلامی ایران/ هادی دولتآبادی، دانشگاه تهران · آسیبشناسی اندیشهورزی سیاسی در ایران/ علیاکبر علیخانی، دانشگاه تهران · دولت ملی و پرسش از ایران/ عباس آخوندی، دانشگاه تهران · توسعة ایران و ضرورت خلق رؤیای ملیت در جامعه/ محمدرضا سعیدآبادی، دانشگاه تهران · الگوی جمهوری ترکیه و ضرورت بازاندیشی در جنبش جمهوریخواهی رضاخان/رضا دهقانی، دانشگاه تهران |
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (11): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iranian Studies
Tuesday 12:45-14:45 (Iran)/ 9:15- 11:15 (GMT) |
Chair: Dr. Ebrahim Mohseni
https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
Speakers and Topics:
· Contemporary Travel Writing and Imperialist Strategies; A Study of Jill Worrall’s: Two Wing of a Nightingale: Persian Soul, Islamic Heart/ Zohreh Ramin, University of Tehran · Orientalism from the periphery: Building Iranian Studies as an academic tradition in Italy/ Paola Rivetti, Dublin City University · Haram Defenders in Contemporary Shia Political Thought: Iranian and Afghan Martyr’s Wives’ Outlook on Fighting Terrorism/Zohreh Kharazmi, University of Tehran · Measuring the Iranians’ Over-Optimism about the Dreamland Abroad/ K. Glockner & Shahou Sabbar, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12108′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (12): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iran and the Middle East
Tuesday November 2 12:45-14:45 (Iran)/ 9:15- 11:15 (GMT) |
Chair: Dr. Reza Bagheri
https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
Speakers and Topics:
· Iran and Palestine; Past, Present, Future/ Seyed Ali Alavi, SOAS University of London · Axis of Resistance: Ideological Internationalism of the Iran-Syria Alliance/ Nazanin Zarepour, University of Toronto · Militants” and “Proxies – Anti-Iranian Language in the Media Representation of Lebanon/ Denijal Jegic, Lebanese American University · Iran’s strategic proportionality vis-a-vis Saudi Arabia; Containing a proactive rival/ Hasan Ahmadian, University of Tehran · Diversity of Monotony: Case Study of Israeli Think Tank’s Analysis and Policy Advice on Iran/ Elham Kadkhodaeei Elyaderani, University of Tehran · Iranophobia and the Politics of Anti-Iran Fear Generation in the Arab World/ Mohammad Soltaninezhad, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12109′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (13): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Iranian Politics
Tuesday November 2 15:00-17:00 (Iran)/ 11:30- 13:30 (GMT) |
Chair: Dr. Mahdi Ahoui
https://us02web.zoom.us/j/81349245769 Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
Speakers and Topics
· Characteristics of the narrative of MEK (Mojahedin-E-Khalq) in twitter in reflection to Iran’s protests in November 2019; A hermeneutic approach on twitter/ Javad Rasooli, Autonomous University of Barcelona · Regional Integration in Iran’s Eastern-South Asian Border/ Maziyar Mozafari & Farzan Safari Sabet, University of Tehran · Determinants of the intention of Iranian People to Accept the Changes of Social Welfare under the Imposed Sanction? / Ehsan Rasoolinezhad & J Sang, University of Tehran · Revisiting the Anomaly of the Basiji in Iranian Studies/ Marce Mundo-Prado, University of Tehran · Universalization, Islam, Iran and a Republic: Universalization and Localization in the 21th Century/ Hassan Hosseini, University of Tehran · Post-Covid Governments: A Case study of Iranian Government, Noof Al-Dosari, Qatar Univerity |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12110′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Session (14): English
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Subject: Art and Literature
Tuesday November 2 15:00-17:00 (Iran)/ 11:30- 13:30 (GMT) |
Chair: Dr. Zeinab Ghasemi Tari
https://us02web.zoom.us/j/81867619747 Meeting ID: 818 6761 9747 Passcode: 427309 |
Speakers and Topics
· Resisting the Real Rumi: Occidental Misappropriations & Mistranslations of Molana/ Emily O’Dell, Sichuan University, Pittsburg Institute · How accurately do filmmakers from Hollywood and Iranian cinema adapt Prophets Noah and Solomon and their stories from the Biblical and Quranic texts?/ Reza John Vedadi, Loughborough University London · A Comparative Study of American and Iranian Cultural Manifestations of Post-War Identity Crisis: A Cinematographic Case Study/ Mohammad Bagher Ghahramani & Ehsan Esmaeelnezhad, University of Tehran · Hollywood and US Foreign Policy in the Middle East: The Case of Iranophobia in ‘Argo’/ Bashir Esmaeili, Shahreza Islamic Azad University · Saving White Women from Brown Men: Betty Mahmoody’s Not Without My Daughter (1987) as a Captivity Narrative/ Hossein Nazari, University of Tehran |
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’12111′][/av_slide]
[av_slide id=’12112′][/av_slide]
[av_slide id=’12113′][/av_slide]
[av_slide id=’12114′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
مراسم اختتامیه (به زبان انگلیسی)
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
17:15-17:45 (Iran)/ 13:45- 14:15 (GMT) | Dr Amin Saikal: Adjunct Professor of Social Sciences, University of Western Australia (Keynote Speaker) |
17:45-18:15 (Iran)/ 14:15- 14:45 (GMT) | Dr Mohammad Javad Zarif: Associate Professor, University of Tehran (Keynote Speaker) |
18:15-18:30 (Iran)/ 14:45- 15:00 (GMT) | Dr Zeinab Ghasemi Tari: Brief Secretariat Report |
https://us02web.zoom.us/j/81349245769
Meeting ID: 813 4924 5769 Passcode: 472293 |
[/av_textblock]
دیدگاهتان را بنویسید