شصتودومین نشست کرسی یونسکو: زندگی در بازی، سبک زندگی متاورسی و بازتعریف صنعت سرگرمی؛ مطالعة موردی بازیهای متاورسی
شصتودومین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان در روز یکشنبه 19 آذر 1402 با سخنرانی آرمین هاشمزاده، رئیس کمیسیون بازیهای رایانهای نظام صنفی رایانهای تبریز و دانشجوی کارشناسیارشد دانشکدة مطالعات جهان، به دو صورت حضوری و مجازی در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
درحالیکه اصطلاح متاورس بهخودیخود جدید نیست و سه دهه از عمر آن میگذرد، در طول دهة گذشته، همزمان با پیشرفتهای فناورانه، بازیهای رایانهای توسعه یافت. بسیاری از ویژگیهای آن در چارچوب ایدة متاورس قرار میگیرد. جستجو در این نمونههای بازی، که فراتر از سرگرمیهای مرسوم و در حال تبدیلشدن به سبک زندگی یکپارچه است، جهانی را آشکار میکند که در آن افراد و گروههایشان نهتنها در این دنیای مجازی بازی حضور دارند، بلکه در این جهان زمینههای رشدشان نیز فراهم شده است.
سخنران این نشست به تجزیهوتحلیل این بازیها بر اساس ارزیابی میزان نیاز به سرمایهگذاری زمانی برای یادگیری و حضور در آن، عمق تعامل در جهانهای مجازی بازی و ویژگیهای غوطهوری و شبیهسازی آن پرداخت و تلاش کرد تا بر این مبنا، دستهبندی مشخصی را مطرح کند. بدینمنظور، از بین بازیهای رایانهای موجود، چند بازی مشهور و کمتر مشهور انتخاب شد که هر یک گواهی بر قدرت دگرگونکنندة بازی است. بازیهای مورد بررسی به قرار زیر بود:
EVE online, Fortnite, World of Warcraft, Final Fantasy XIV, Foxhole, Star Citizen
این بازیها با گرافیک خیرهکننده و توجه به جزئیات، به بازیکنان اجازه میدهد در فضا سفر، تجارت، جنگ و اکتشاف کنند. جهان پایدار و منحصربهفرد بازی، که در آن اقدامهای بازیکن طنینانداز میشود و به دنیایی مجازی و در حال تکامل کمک میکند، جامعهای پرشور را پرورش میدهد که نهتنها بازیکنان زمان زیادی را برای بازیکردن در نظر میگیرد، بلکه اغلب در داخل بازی بهلحاظ مالی نیز هزینههای قابلتوجهی را متحمل میشود. این تعهد بیشتر مرز بین بازی و سبک زندگی را محو و انتظار برای توسعه و گسترش مداوم آن را تقویت میکند. این بازیها مظهر درجههای مختلفی از غوطهورشدن، پرورش جامعه و ادغام یکپارچة آن در زندگی روزمره و نشاندهندة تغییر قابلتوجهی است از صرفاً سرگرمی به تجربة سبک زندگی مجازی عمیق.
هاشمزاده سوابق زیر را در کارنامة کاری خود داراست: تهیهکننده و طراح بازی از سال 1396ش، مدیر محصول بازیهای موبایلی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیرة شرکت رایموند هنر پویان، عضو هیئت مدیرة مؤسسة فرهنگی هنری آوینا، رئیس کمیسیون بازیهای رایانهای نظام صنفی رایانهای تبریز از سال 1401ش و بهمدت 2 سال، مسئول تهیة گزارش مقایسة صنعت بازیسازی ایران و فنلاند در نظام صنفی رایانهای، عضو کمیتة اجرایی استانی نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد بهعنوان مسئول صنایع خلاق بهمدت 9 ماه.
فیلم این نشست در آدرس زیر در دسترس علاقهمندان است.
دیدگاهتان را بنویسید