نخستین کارگاه تجارت بینالملل دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نخستین کارگاه تجارت بینالملل دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد
نخستین کارگاه تجارت بینالملل دانشکدة مطالعات جهان با عنوان «توسعة تجارت با عراق» با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در روز پنجشنبه 24 مهر 1399 بهصورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’10516′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
در افتتاحیة این مراسم، دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، ضمن معرفی دانشکدة مطالعات جهان و رشتهها (15 رشته در مقطع ارشد و 6 رشته در مقطع دکتری) و فعالیتهای آن، بر اهمیت تسلط بر زبان در مطالعة هر کشور تأکید کرد. همچنین، بر اهمیتیافتن میانرشتهایها، بهخصوص در تحصیلات تکمیلی، در قرن اخیر اشاره داشت که موضوعات جای رشتهها را گرفته است. دکتر سمیعی تجربة قرن بیستم را در مطالعة صرف در یک رشتة تخصصی، تجربهای ناموفق خواند و افزود: «مشکلات واقعی در دنیا هیچگاه رشتهای نیست. برای مثال، مشکلات اقتصادی تنها اقتصادی نیست؛ جنبة سیاسی، حقوقی و فرهنگی نیز دارد. از طرفی، از آنجا که رشتهها بسیار خاص شده بود، گفتمان و اصطلاحاتی سنگینی درست شد و متخصصان نتوانستند ارتباطاتی معنادار ایجاد کنند و حصارهای بلندی میان رشتهها کشیده شد، بهطوری که تعامل و همکاری میان رشتهها برای حل مشکلات واقعی از میان رفت. شکلگیری چندرشتهایها و میانرشتهای در پاسخ به این نیاز بود.»
رئیس دانشکدة مطالعات جهان، یکی از مشکلات واقعی در برابر جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران و هر کشوری که خواهان ارتباط با دیگر کشورها باشد را کشورشناسی خواند و افزود: «نگاه دانشکدة مطالعات جهان به کشورها بهگونهای است که بتوان هویت آن کشورها و جنبههای مختلف آن را شناخت تا بتوان با مسائل واقعی آن مواجه شد و پاسخگوی نیازهای مختلف جامعه بود.»
دکتر سمیعی یکی از نیازهای واقعی امروز کشور را، بهخصوص در شرایط تحریم، مباحث بازرگانی، خواند و افزود: «اقدامهای دانشکدة مطالعات جهان در شناخت کشورها لازم است به اشخاص فعال در حوزة بازرگانی انتقال یابد. هدف از برگزاری چنین کارگاههایی نیز انتقال چنین اطلاعات جامع و کاملی به افراد است.»
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’10517′][/av_slide]
[/av_slideshow]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر جواد شعرباف، مدیر اجرایی کارگاههای آموزش بینالملل دانشکدة مطالعات جهان، ادارة این نشست را بر عهده داشت. وی دربارة اهمیت توسعة تجارت و اهمیت توسعة تجارت با عراق، و دلیل ورود دانشکدة مطالعات جهان به این مباحث سخن گفت و خاطر نشان کرد: «توسعة تجارت در شرایط حساس کنونی و وقفههایی که در تبادل تجاری کشورهای مختلف با ایران بهوجود آمده است، سازوکار اقتصادی کشور را بهدلایل مختلف، از جمله تحریمها و همهگیری کرونا، با اختلال مواجه ساخته است. هدف دانشکدة مطالعات جهان از برگزاری این کارگاهها کمک به بخش خصوصی و فعالان بخش تجارت برای شناختن قوت و ضعفهای تبادلات تجاری با عراق است.»
دکتر شعرباف افزود: «کشوری که قصد اجرای اقتصاد تجاری را دارد، در گام اول باید در تعامل با کشورهای همسایة خود بیشترین بهرهبرداری را داشته باشد. کشوری میتواند رقابت کند که قوام درونی داشته باشد، قائم بهذات باشد و بتواند روی پای خود بایستد. وقتی اقتصاد دچار مشکل باشد، یکجایی در ارتباطات بیرونی دچار مشکل است و تا آن مشکلات آسیبشناسی نشوند، قوت و ضعف آنها مشخص نشوند، روانشناسی نشوند، نمیتوانیم با وجود مشکلاتی که بخشی از آن را دیگران ایجاد کردهاند و بخشی نیز بهدست خودمان و قوانین دستوپاگیرمان به وجود آمده است، انتظار شرایط بهتری را داشته باشیم.»
دکتر شعرباف به جایگاه دانشکدة مطالعات جهان اشاره کرد که دانشکدة کشورشناسی است و مبحث اقتصاد در تمامی رشتههای این دانشکده وجود دارد. لذا، این دانشکده چه بهلحاظ نظری و چه بهلحاظ عملی و آسیبشناسی علمی میتواند گام مؤثری در این حوزه در کمک به بخش خصوصی بردارد و مسئولیت اجتماعی خود را، بهعنوان نهادی دانشگاهی، ایفا کند.
مدیر اجرایی کارگاههای آموزش بینالملل دانشکدة مطالعات جهان از برنامههای پیش روی این دانشکده سخن گفت. وی خبر از برگزاری کارگاههای تجاری و بینالمللی آتی با هدف تقویت دیپلماسی تجاری دربارة کشورهای پیرامونی داد، از جمله عمان، اقلیم کردستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، کشورهای حوزة قفقاز، آسیای مرکزی و کشورهایی که در سیاست خارجی ایران نقش مهمی دارند، از جمله چین، هند و روسیه.
همچنین، با کمک ریاست محترم دانشکده و حمایت دانشگاه تهران، و همکاری با کشورهای مختلف دولتی، دورههای دیپلماسی تجاری بهصورت MBA و DBA برگزار خواهد کرد. برگزاری دورههای دیپلماسی رسانهای، دیپلماسی گردشگری، دیپلماسی علمی دیگر برنامههایی است که دانشکدة مطالعات جهان در دستور کار خود دارد.
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نوبت صبح این کارگاهها دو سخنران داشت:
دکتر عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، با عنوان: «راهبرد ارتباطات تجاری ایران و عراق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر حسین امیرعبداللهیان، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، با عنوان «آیندة سیاسی عراق، کاهش ریسک سرمایهگذاری»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر حسن تیزمغز، مشاور نخستوزیر سابق عراق، با عنوان «روانشناسی بازار عراق؛ تجارت موفق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر علی چاغروند، معاون فنی اتاق ایران، با عنوان «فرصتها و تهدیدها در تجارت با عراق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر حمید حسینی، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق، «آسیبشناسی تجارت با عراق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر آرش شهرآیینی، عضو هیئت مدیره و معاون صندوق ضمانت صادرات ایران، «نگاه حمایتی صندوق به سرمایهگذاری در عراق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
دکتر علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صادرکنندة برتر، «نفوذ و رقابت در بازار مصرف عراق»
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
این کارگاه یک روزه در دو نشست صبح و بعدازظهر با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری، صندوق ضمانت صادرات ایران، سازمان توسعة تجارت ایران، انجمن ترویج علم ایران، کمیسیون انجمنهای علمی ایران، مؤسسة آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، انجمن علوم سیاسی ایران، کریدور توسعة صادرات و تبادل فناوری، و مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی در تالار ملل دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.
پخش زندة این نشستها برای افرادی که در کارگاه ثبتنام کرده بودند از طریق کانال اینستاگرام کارگاه به نشانی fwsworkshops و اتاق مجازی دانشکده در دسترس بود.
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”][/av_textblock]
[av_slideshow size=’featured_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’10521′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[av_slide id=’10522′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[av_slide id=’10523′ slide_type=” video=’http://’ mobile_image=” video_ratio=’16:9′ video_controls=” video_mute=” video_loop=” video_autoplay=” title=” link_apply=” link=” link_target=”][/av_slide]
[av_slide id=’10532′][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید