سیوهشتمین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
سیوهشتمین شورای عمومی دانشکدة مطالعات جهان در صبح روز دوشنبه 28 بهمن 1398 با حضور رئیس دانشگاه تهران و معاونان وی در جمع هیئت رئیسة دانشکده و اعضای هیئت علمی آن در تالار ملل دانشکده برگزار شد.
در این نشست دکتر محمود نیلیاحمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزة ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر علی مغاری، معاون طرح و برنامه، و دکتر سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه حضور داشتند.
دکتر نیلی، حضور در دانشکدهها را الهامبخش و بهنوعی ارزیابی عملکرد دانشگاه عنوان کرد. دکتر نیلی با تأکید بر اینکه بهشخصه بر نقش و اهمیت علوم انسانی و علوم اجتماعی بهشدت معتقد است، حتی توسعة فناوری و دیگر ابعاد را منوط به توسعة علوم انسانی دانست و افزود: «درست است که در جیدیپی کشورها، فناوری بیشترین سهم را داراست، اما تحول در حوزة فناوری منوط به تحول در حوزة علوم انسانی، تفکر و تعقل است.» وی دانشگاه تهران را در مقام مزیت بزرگ کشور، دانشگاهی جامع خواند که در آن سعی شده است رشتههای علوم انسانی رشد و توسعه یابد و افزود: «برخی تلاشها در گرو ما و بخشی نیز در سطح ملی است.»
رئیس دانشگاه تهران بیشترین ظلم و بیتوجهی را بر حوزة علوم انسانی در سطح ملی وارد دانست. وی از دورانی که تصدی معاون پژوهشی فنی را عهدهدار بود یاد نمود و دو نکته را خاطر نشان کرد. یکی آنکه در شورای پژوهشی دانشگاه وقتی پروژهها و طرحهای علوم انسانی و اجتماعی مطرح میشد، همه به خود حق میدادند در آن موضوع اعلام نظر کنند، در حالی که در مورد موضوعات فنی نظرات کمی داده میشد و راحت به تصویب میرسید. نکتة دوم در خصوص انتشار بود؛ یعنی محدودیتهای زیاد در پژوهش و انتشار دستاوردها و محدودیت در دسترسی به اطلاعات. دکتر نیلی خاطر نشان کرد: «اگر میخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید تولید محتوا داشته باشیم. تولید محتوا نیز در فضایی آرام و آزاد میسر میشود. تفاوت میان چین و آمریکا در شیوة نگاه این دو کشور به علم نهفته است؛ یکی با دسترسی آزاد و دیگری با محدودیتهای بسیار.»
وی تأکید کرد در دنیای امروز همه آسیبهای اجتماعی را پذیرفتهاند و بهدنبال راهحلی برای آناند. این در حالی است که قبل از وقوع، دانشگاهها خطر آن را متوجه و راهحل آن را بیان داشتهاند. از همینروست که امروز به سمت دانشگاهها رویآوردهاند.
رئیس دانشگاه تهران از دو تغییر پارادایمی در کشور سخن گفت: یکی نگاه مسئولیتپذیر خود اعضای هیئت علمی به مسائل جامعه؛ پیشتر تصور بر این بود که مشکلات اجتماعی به اعضای هیئت علمی مربوط نیست و صنعت خود باید مشکلات را حل کند. دوم، توجهی است که به دانشگاهها در حل مسائل میشود و افزود: «بدنة کارشناسی کشور به این اتفاق رسیده است که توان حل مسائل را ندارد و از بدنة علمی عظیم دانشگاهها باید استفاده شود.» دکتر نیلی خاطر نشان کرد: «با این تغییرات تفکری، آیندة بسیاری روشنی برای کشور پیشبینی میکنم و پیشدرآمد اتفاقات بزرگی است. چرا که شاهدیم با مراجعه به دانشگاهها، پاسخ خوبی نیز از دانشگاهها داده میشود و دستگاهها راضیاند.» وی قلعهگنج را نام برد که از جمله کارهای موفق دانشگاه تهران بود و برای بنیاد مستضعفان انجام شد. همچنین، از سند تحول دیجیتال، بررسی سیلابها، و همکاری با ستاد مواد مخدر نام برد.
دکتر نیلی از اهمیت شکستن تابوهای موجود در کشور سخن گفت و خواستار دادن فضای تفکر و تحقیق آزاد و انتشار بیدغدغة یافتهها به استادان، پژوهشگران و دانشجویان شد. همچنین، از شورای تحول انتقاد کرد و افزود: «دانشگاه باید بتواند شرایط تأسیس رشتههای جدید را خود طراحی کند و به اجرا گذارد. در تمامی دانشگاههای دنیا در حوزههای زیر آزادی عمل دارند: برنامهریزی درسی، و اجرای دوره؛ همچنین پذیرش دانشجو و جذب هیئت علمی؛ این در حالی است که ما در کشور در تمامی این حوزهها محدودیت داریم.» وی با تأکید بر اینکه قوانین دانشگاه تهران پیش از وزارت علوم بوده و این قوانین هنوز ملغی نشده است، وجود بندها و تبصرهها را محدودکننده خواند و ادامه داد: «با این بندها و محدودیتها نمیتوان با دانشگاههای صاحب رتبه در دنیا رقابت کرد.» همچنین، از شورای گسترش وزارت علوم انتقاد کرد که سبب رشد بیرویة رشته و دانشجو در کشور شده است.
دکتر نیلی خواستار اطمینان به دانشگاهها شد و ادامه داد: «معتمدترین و بهترین جوانها را میتوان در دانشگاهها یافت. این افراد دلسوز کشور و نظاماند.»
وی برای گسترش هر چه بیشتر حوزة علوم انسانی و علوم اجتماعی گسترش میانرشتهایها را عنوان کرد و افزود: «امروز دیگر مرزی میان علوم انسانی و فناوری وجود ندارد و باید مرزهای فرعی را برداشت.» و دانشگاه تهران را دارای این ویژگی خاص دانست و ادامه داد: «در نظام ترفیع، ارتقا و ساختار دانشگاه تلاش شده است این مرزهای تصنعی برداشته شود. اساتید دانشکدههای مختلف دانشگاه باید با هم در تعامل نزدیک باشند. تمامی دانشکدههای دانشگاه تهران ویژه و مهماند و دانشگاه تهران دارای دانشمندان بزرگی است. با این حال، همة ما بسیار مهمتر خواهیم شد اگر با هم کار کنیم.» دکتر نیلی تأسیس رشتههایی مانند «رایانش اجتماعی» را در علوم اجتماعی ستود و خواستار تدوین برنامهای مشخص برای برقراری همگرایی میان رشتههای مختلف دانشگاه شد تا انفجاری از علم و دانش و دستاوردها در کشور رخ دهد و افزود: «در دنیا نیز ایدهها، مقالات و دستاوردهایی دنبال میشود که مسائل میانرشتهای را دربرگیرد. صرف عمیقرفتن در یک موضوع دیگر پاسخگوی نیاز امروز دنیا نیست، بلکة توسعه هم در عمق و هم در سطح شکلدهندة وقایع مهم است.»
دکتر نیلی ظرفیت بالای اساتید دانشکدة مطالعات جهان را هم در کمیت و هم در کیفیت یکی از پشتیبانیهای مهم دانشگاه دانست که بزرگترین سرمایهای است که دانشگاه میتواند به دانشکدهای تخصیص دهد و دانشکدة مطالعات جهان دارای نسبت 300 دانشجو به 37 عضو هیئت علمی است. با توجه به اینکه اعضای هئیت علمی این دانشکده در مشاغل مهم دولتی در کشور خدمت میکنند، دکتر نیلی به استفادة مؤثر از این ظرفیت در منازعات بینالمللی اشاره کرد تا بتوان بدونواسطه در فضایی آرام و علمی با برگزاری کنفرانس بینالمللی و دعوت از افراد خارجی و تأثیرگذار گفتگوهایی را شکل دهیم که به بهبود روابط با دیگر کشورها بینجامد و افزود: «ما میتوانیم تحت عنوان دیپلماسی علمی محلی برای برقراری مراوده میان تصمیمگیرندگان ایران و دیگر کشورها باشیم. این ظرفیت ویژهای است که دانشکدة مطالعات جهان داراست.»
دکتر نیلی از دورههای کهاد نام برد که دانشجویان ارشد نیز میتوانند در آن شرکت کنند و به رشد میانرشتهها کمک خواهد کرد. همچنین، از کوآپ در کارشناسی سخن گفت که قابلتعریف در کارشناسیارشد نیز هست و برای تحقق آن به دانشکدة مطالعات جهان پیشنهاد همکاری داد. وی از گسترش این دورهها در کنار دورههای آموزش حل مسئله استقبال کرد.
دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، بر اهمیت نقش علوم انسانی در جامعه و روابط بینالملل و معرفی درست انقلاب اسلامی ایران در جامعة داخلی و جوامع بینالمللی و رفع سوءبرداشتها تأکید کرد. ایشان با اشاره به گزارش دسامبر 2109 اناساف گفت دادهها نشان میدهد که کشورهای برتر اقتصادی جهان، از علوم انسانی قدرتمند و اثرگذار برخوردارند. در واقع، بدون علوم انسانی و علوم اجتماعی توانمند و معطوف به مصالح و ارزشهای بومی نمیتوانیم به انسجام ملی، یکپارچگی و نظم اجتماعی منتهی به پیشرفت و اقتدار دست پیدا کنیم.
از طرفی، با توجه به ضرورت تأسیس رشتهها و میانرشتههای جدید در این حوزه، از دشواری این امر در نظام آموزش عالی کشور و در تعریف مشاغل سخن گفت و بر ضرورت اصلاح آن تأکید کرد. همچنین، بر مطالعة سازمانهای بینالمللی و نقش گستردة آنها در مجامع جهانی سخن گفت و بر ضرورت تأسیس رشتهای متمرکز برای مطالعات سازمانهای بینالمللی تأکید و آمادگی دانشکده را برای اجرای آن اعلام کرد. دکتر عاملی نقش مهم کرسیهای یونسکو و ظرفیت تبدیلشدن آن به مراکز مطالعاتی را تبیین کرد. همچنین، از ریاست محترم دانشگاه تهران درخواست کرد که نسبت به تشکیل کمیتهای مشترک از دانشکدههای ذینفع در ممیزی رشتههای مطالعات جهان، زبانهای خارجی، علوم سیاسی و روابط بینالملل اقدام نمایند. همچنین، اصلاح قانون دریافت مجوز خروج از کشور برای دانشجویان و اساتید خارجی که مربوط به دوران رضاشاه را از جمله مواردی برشمرد که باید اصلاح گردد. شهرهای جهانی مفهومی بود که دکتر عاملی عرصهای برای فعالیت بیشتر عنوان کرد. از ظرفیت چندرشتهای و میانرشتهای بودن رشتههای مطالعات جهان سخن گفت و ابراز امیدواری کرد در سال جدید ساخت ساختمان جدید دانشکده با تأمین منابع مالی آغاز گردد.
دکتر حسینی، پس از سخنان اعضای هیئت علمی دانشکده در خصوص موارد زیر سخن گفت. بر تسهیل قوانین با هدف اجرای بهینه و کاربردیتر و پرهیز از بروکراسی اداری تأکید کرد و از پرداخت شهریه با تبدیل رقم به ریال و از طریق سامانة گلستان برای دانشجویان خارجی خبر داد. همچنین، در ارتقای اعضای هیئت علمی، صرف داشتن مقاله در وباوساینس را ملاک ندانست و اگر به دیگر زبانها نیز مقاله منتشر شود، دارای امتیاز خواهد بود. همچنین، خاطر نشان کرد به تألیف کتاب نیز امتیاز جایگزین داده خواهد شد. با توجه به ظرفیت دانشگاه تهران و جامعبودن آن، وی از حوزة گستردة آموزش و واگذاری آموزش آزاد شهرداران و اعضای شورای شهر با مصوبة وزارت کشور به دانشگاه تهران سخن گفت. همچنین، کارآموزی را امری مهم و مورد تأکید رئیس دانشگاه خواند و ابراز امیدواری کرد با پیگیری دانشکدة مطالعات جهان، جایگاه ویژة خود را در نظام آموزش عالی کشور بیابد.
دکتر مغاری نیز خبر از رفع مشکل پرداخت شهریة دانشجویان خارجی دانشگاه در سال تحصیلی جدید داد. با توجه به تنوع رشتههای دانشکدههای مطالعات جهان و برگزاری آن در دو مقطع ارشد و دکتری و مقتضیات هر یک و هر مقطع، و کندی تأسیس رشتههای جدید، لزوم نگرش جدید با هدف دادن اختیار بیشتر در تعیین دروس بهجای تأسیس رشته و رشتهگرایی را مطرح کرد.
دکتر خضری، بر ویژهبودن دانشکدة مطالعات جهان و کارکرد آن تأکید کرد و افزود: «در همین مدت کوتاه از تأسیس دانشکدة مطالعات جهان، این دانشکده نشان داده است که هم در بعد بینالمللی و هم در بعد داخلی نقش مؤثر و مفیدی داشته است.» همچنین، یکی از تأثیرات اجتماعی این دانشکده را ارتباطات رسانهای آن با جامعه، بهخصوص در سطح بینالمللی دانست و بر لزوم نقش پررنگتر در سطح داخلی و اطلاعرسانی نشستها، همایشها و حتی رسالهها تأکید کرد و آمادگی روابط عمومی دانشگاه را برای برقراری هر چه قویتر این ارتباط اعلام داشت.
دکتر ناهید پوررستمی، معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، شروع نیمسال دوم تحصیلی 1398-99 را تبریک گفت. وی در معرفی فعالیتهای علمی و آموزشی دانشکدة مطالعات جهان از آغاز سال 1398 هجری شمسی، بیش از 110 رویداد علمی، آموزشی و پژوهشی را در دانشکده نام برد که برخی از آنها با حضور ریاست محترم دانشگاه برگزار شده است؛ از جمله همایشها و نشستهای بینالمللی، دیدارهای شخصیتهای علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، تفاهمنامهها، و سفرهای علمی. وی هدف از برگزاری این رویدادها را سه محور اصلی نام برد. نخست، شناخت عمیقتر و کاردبردی از مطالعات کشورها را ذکر کرد. دوم از نقش فعال دانشجویان در برگزاری، اجرا و ارائة مقاله در این رویدادها سخن گفت که در رشد دانشجویان و آیندة شغلی آنان و پیشبرد اهداف عالی کشور نقش مؤثری خواهد داشت و افزود: «این قبیل فعالیتها حکم کارگاهی آموزشی را برای دانشجویان دارد که اجرای کار علمی و بینالمللی را تمرین کنند.» سوم، از نقش آن در برقراری ارتباط با صنعت و حل مسائل کشور و بهرهمندی از ظرفیتهای علمی و فارغالتحصیلان و استادان دانشکده یاد کرد؛ از جمله همکاری دانشکده با دفتر روابط تجاری ژاپن که در نشست بینالمللی نودمین سالگرد ارتباط تجاری ایران و ژاپن شکل گرفت. در این نشست سفرای ایران در ژاپن نیز حضور داشتند و بهتبادل تجربه پرداختند.
دکتر جواد شعرباف، استادیار گروه مطالعات غرب آسیا، بخش مطالعات فلسطین، و مدیرگروه مطالعات روسیه، بر نقش مهم فارغالتحصیلان این رشته در سطوح حاکمیت با نگاه علمی و رویکرد حل مسئله در کنار نگاه ارزشی، سخن گفت. همچنین، ارتباط با حوزههای بین دانشگاهی و عرضة محصول (تولید فکر، تولید کارشناس و نیروی انسانی متخصص، و تولید منابع علمی) را برشمرد. از ظرفیتهای همکاری با وزارت امور خارجه و مجامع بینالمللی و رسانهها، بخشهای نظامی و اطلاعاتی یاد کرد که دانشجویان این دانشکده پیوند میان حوزة عمل و حوزة نظر عمل کردهاند. تأسیس مقطع کارشناسی این رشته، آموزش زبان عبری، جذب اساتید خارجی، محدود بدون منابع علمی کتابخانهای به زبان عربی از جمله مشکلاتی بود که دکتر شعرباف برشمرد و خواستار تخصیص بودجة ارزی شد.
دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دانشیار گروه مطالعات اروپا، بخش بریتانیا و مدیرگروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه، سه محور مهم را نام برد: ضرورت استفاده از تجربة زیستة بینالمللیشدن در دانشگاههای همتراز منطقه، از جمله در آموزش زبان انگلیسی، و بهرهمندی از صنعت جذب دانشجو؛ استفاده مطلوب از ظرفیتهای موجود در دانشگاه، از جمله کرسیهای دانشگاهی یونسکو؛ بینالمللیشدن معنادار، ریشهدار و پایدار که مستلزم زمینهمندی است.
دکتر مجتبی رحماندوست، دانشیار گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، بخش مطالعات فلسطین، از عرصة علم و عمل در دانشگاه و در عرصة دیپلماسی و نقش مؤثر این دانشکده در آگاهیبخشی و جهتدهی سخن گفت و خواستار ایجاد زمینههای رسانهای برای آگاهیبخشی در فضای عمومی و در سطح اجتماع و برای مردم جامعه شد.
دکتر محمد سمیعی، دانشیار و مدیر گروه مطالعات ایران و نمایندة هیئت ممیزه، گزارشی از برگزاری همایش بینالمللی «مطالعات ایران معاصر» در پاییز 98 با حضور 27 مهمان خارجی و ارائة 74 مقاله به فارسی و انگلیسی بیان داشت که بار مالی آن توسط شرکتکنندگان تأمین شد و بار مالیای برای دانشگاه نداشت. وی از جمله مشکلات برگزاری چنین همایشهایی را مشکل صدور ویزا برای مهمانان خارجی برشمرد. دکتر سمیعی با تأکید بر اینکه رشتة مطالعات ایران در این دانشکده، مرتبة نخست را در این رشته در دانشگاههای دنیا داراست و دانشجویان خارجی این رشته از دانشگاههای معتبر دنیا برای ادامة تحصیل به این دانشکده میآیند، از جمله مشکلات جذب دانشجویان خارجی در گروه مطالعات ایران را چنین برشمرد: جوّ ایرانیهراسی پس از اقدامات ترامپ، و مشکلات در نظام اداری و اجرایی دانشگاه و وزارت علوم، از جمله پرداخت شهریه به دلار و عدمپرداخت مستقیم به حساب دانشکده؛ اخذ آزمون زبان از دانشجویان خارجی مقطع دکتری که زبان مادری آنان انگلیسی است. دکتر سمیعی از دکتر حسینی برای امکان دریافت دانشنامة دانشجویان خارجی بدون نیاز حضور شخص تشکر کرد. خاتمهبخش سخنان وی، انتقاد از تغییر کمیسیون دانشکده از علوم انسانی به علوم اجتماعی بدون بررسی کارشناسی بود.
دکتر زینب قاسمی، استادیار گروه مطالعات آمریکای شمالی، بر نگاه جامع و چند لایة رشتة مطالعات آمریکای دانشکده در مقایسه با این رشته در دیگر دانشگاههای دنیا سخن گفت که نمود عینی در رسالهها و دانشنامههای دانشجویان داشته است. موفقیت دانشجویان این رشته در عرصههای رسانه، وزارت امور خارجه و اندیشکدهها در بدنة علمی و اجرایی، و غنابخشیدن به منابع علمی در این حوزه از جمله مواردی بود دکتر قاسمی برشمرد. با توجه به تلاش آمریکا در گسترش دیپلماسی عمومی خود در خاورمیانه با تأسیس رشته در دانشگاهها، پیشنهاد کرد گروه مطالعات آمریکای دانشکدة مطالعات جهان بتواند از کشورهای نزدیک و یا همفکر با ایران دانشجو جذب کند. همچنین، خواستار امکان کارآموزی در نهادهایی مثل وزارت امور خارجه و رسانه شد.
دکتر فؤاد ایزدی، استادیار گروه مطالعات آمریکای شمالی و رئیس مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی، بر سه نکته اشاره کرد: اهمیت این دانشکده با توجه به نگاه دنیا به ایران و لزوم عقبة علمی برای ارتباط ایران با جهان و مرجعیت آن و اهمیت این رشته و مسئولیت اجتماعی این دانشکده؛ ضرورت حضور کارشناسان هر حوزه در جلسات تخصصی؛ نیاز به نگاه ملی به رشتههای کشورشناسی و مطالعات منطقهای. وی خواستار تعریف ساختار و روش برای تحقق هر چه بهینهتر این سه نکته شد که مستلزم آشنایی مسئولان با این موارد و اهمیت آن است. همچنین، خواستار استفاده از ظرفیت بالای این دانشکده در عرصة دیپلماسی عمومی در کشور و در روابط بینالملل شد.
دکتر عباس احمدآخوندی، استادیار گروه مطالعات اروپا، بخش بریتانیا، از لزوم تدبیر مقدمات نظری و عملی در«سیاستگذاری عمومی در حوزة حکمرانی شهری» سخن گفت و از تلاش برای برگزاری دورههای میانرشتهای و آموزش آزاد در این حوزه برای اعضای شورای شهر و شهرداریها در این دانشکده خبر داد.
دکتر جهانگیر کرمی، معاون اداری و مالی دانشکده و دانشیار گروه مطالعات روسیه، ضمن معرفی فعالیتهای گروه مطالعات روسیه در 10 دورة برگزاری ارشد و دو دورة دکتری، و با 100 فارغالتحصیل، از موفقیت فارغالتحصیلان این دانشکده در مراکز فرهنگی، بینالمللی از جمله وزارت امور خارجه و سفارتخانهها و شرکتهای دولتی و خصوصی سخن گفت. وی بر نقش برجستة علمی و پژوهشی در عرصة اوراسیا و بر افزایش روابط تجاری تأکید کرد.
دکتر علیاکبر علیخانی، دانشیار و مدیر گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، از موفقیت فارغالتحصیلان این گروه در بازار کار سخن گفت که درخواست نیروی کار نیز برای این گروه ارسال میشود و حتی درخواست سهمیه از سوی برخی ارگانها از جمله وزارت امور خارجه، در حال بررسی است. مشکلات در تأسیس گروه مطالعات عربستان که از سال 90 تا کنون در جریان است، تأسیس رشتة مطالعات صلح و حل منازعات بینالمللی، تأسیس مقطع دکتری، و تأسیس مرکز مطالعة صلح و حل منازعه از جمله مواردی بود که دکتر علیخانی خواستار تسهیل و مساعدت شد. دکتر علیخانی از دومین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه در 19 و 20 خرداد 1399 خبر داد. وی ضمن انتقاد از مقالات وباوساینس برای ارتقای اساتید، آن را تقلیلگرایی خواند و خواستار اصلاح این قانون شد.
دکتر مهدی آهویی، استادیار گروه مطالعات ایران، از تنوع رشتههای تحصیلی استادان این دانشکده و اهمیت میانرشتهایبودن این دانشکده سخن گفت. وی بینالمللیشدن را محدود به جذب دانشجوی خارجی ندانست و بر برقراری ارتباط میان رشتههای فنی و علوم انسانی و مطالعات حاکمیتی و تطبیقی تأکید کرد. دکتر آهویی به ابعاد سیاسی انتشار مقالات وباوساینس اشاره کرد و وی نیز خواستار اصلاح این قانون شد.
در پایان این نشست از آقای هرمز روشنروش، رئیس حسابداری دانشکدة مطالعات جهان که مفتخر به بازنشستگی شد، تجلیل بهعمل آمد.
[/av_textblock]
[av_slideshow size=’extra_large’ animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ control_layout=”]
[av_slide id=’9831′][/av_slide]
[av_slide id=’9835′][/av_slide]
[av_slide id=’9833′][/av_slide]
[av_slide id=’9829′][/av_slide]
[av_slide id=’9830′][/av_slide]
[av_slide id=’9832′][/av_slide]
[av_slide id=’9834′][/av_slide]
[av_slide id=’9836′][/av_slide]
[/av_slideshow]
دیدگاهتان را بنویسید